Vialis
BR>
Berm-DRIP A2HoMa naar definitieve locatie
In de nacht van vrijdag 11 op zaterdag 12 juni is het verkeer op de A2
tussen de afrit Abcoude en knooppunt Holendrecht (richting Amsterdam)
over de door de bouwcombinatie A2 HoMa nieuw aangelegde rijstrook gaan
rijden. Tegelijkertijd is de tijdelijke verbindingsboog van de A2 naar
de A9 (richting Haarlem) buiten gebruik gesteld.
Een weekend eerder werd de berm-DRIP ter hoogte van kilometerpaaltje
37,8 van de tijdelijke middenbermlocatie naar de definitieve locatie in
de buitenberm verplaatst. De afgelopen maanden deed deze DRIP dienst om
weggebruikers te informeren over de situatie op de ringweg van
Amsterdam. Op de DRIP wordt de verkeerssituatie op de ring grafisch
weergegeven: rode wegvakken duiden op een file en witte vakken op een
onbelemmerde doorstroming. De Verkeerscentrale in Noord-Holland heeft
tevens de mogelijkheid teksten op de DRIP te presenteren.
Om de hinder van het verplaatsen van de DRIP voor het verkeer tot een
minimum te beperken werd gekozen voor plaatsing van al het benodigde
materieel in het werkvak. Alleen voor het `aanpikken' van de
DRIP-constructie boven de weg is de rechterrijstrook enige tijd
afgesloten geweest.
De gehele zes ton wegende DRIP-constructie (display en portaal) werd in
zijn geheel van zijn plaats getild en naar de definitieve locatie
gereden.
Faseringen
De komende periode zal op de A2 tussen Holendrecht en Maarssen nog een
aantal faseringen doorgevoerd worden. Eind juni zal het verkeer tussen
Maarssen en Breukelen (richting Amsterdam) over de definitieve
rijstrook rijden. Deze nieuw in gebruik te nemen weg is reeds voorzien
van een dubbele laag ZOAB. De weggedeelten waar tot nu toe het verkeer
gereden heeft, krijgt deze ZOAB-deklagen nog. Mede hierdoor zijn nog
niet alle vijf de rijstroken beschikbaar gesteld voor het verkeer.
Bouwcombinatie A2 HoMa
De bouwcombinatie A2 HoMa bestaat uit KWS, Boskalis en Mourik en is, in
opdracht van Rijkswaterstaat, verantwoordelijk voor de reconstructie
van de rijksweg tussen Holendrecht en Maarssen. Het tracé is 17
kilometer lang en telt op het breedste punt straks maar liefst 2x vijf
rijbanen plus twee vluchtstroken.
Vialis binnen A2HoMa
Als onderaannemer van de bouwcombinatie A2 HoMa is Vialis
verantwoordelijk voor het Dynamisch Verkeersmanagement (DVM). Verder
vervangt Vialis de verkeerssignalering op het gehele traject en levert
zij de verkeersregelinstallaties ten behoeve van het onderliggende
wegennet. Ook toeritdoseerinstallaties, gladheidsmeldsystemen,
CCTV/camerabewaking en de verkeercentrale Utrecht en Noord-Holland
behoren tot de scope van Vialis. Openbare verlichting en bewegwijzering
zijn tevens belangrijke aandachtsgebieden