20 Juni 2010
Tom Coronel scoort punten in thuisrace
Met zijn negende plaats in de eerste race en de tiende plaats in de
tweede race reed SEAT-coureur Tom Coronel in beide wedstrijden in het
Belgische Zolder in de punten. Toch bracht het eerste optreden van het
FIA WK Toerwagens (WTCC) op het voormalig Grand Prix-circuit in
Belgisch Limburg voor Coronel niet helemaal wat hij ervan had verwacht.
Dat was uiteindelijk grotendeels terug te voeren op wisselende
weersomstandigheden tijdens de kwalificatietraining, waardoor de
Nederlandse coureur in zijn SEAT in de kleuren van McGregor en TW Steel
ook in de races niet optimaal uit de verf kwam.
In principe maakt het niet zoveel uit waar we racen, maar Zolder heeft
toch wel iets vertrouwds, vindt Tom Coronel. Ik rijd hier al vanaf het
eerste seizoen dat ik in de autosport actief ben, ken het circuit van
binnen en van buiten en het is ook wel mooi dat er veel Nederlandse
fans komen. We hadden heel wat SEAT-dealers vanuit Nederland hier, maar
ook tal van journalisten, zakenrelaties en gasten van sponsors,
ondermeer TW Steel. Qua baankennis is er geen sprake van enig voordeel,
is Coronel van mening. Op WK-niveau zijn de rijders zo professioneel,
die rijden een paar rondjes en dan kennen ze de baan ook. De enige keer
dat je een klein voordeel kunt hebben, is wanneer de omstandigheden
veranderen, bijvoorbeeld bij regen of zo.
Foto: Frits van Eldik
Op vrijdag hadden de coureurs tijdens een 30 minuten durende test de
gelegenheid om voor het eerst met het circuit kennis te maken. Coronel
begon goed en reed de vijfde tijd, waarmee hij tevens de best
geklasseerde SEAT-rijder was. Hij legde in totaal 14 ronden af en
werkte samen met de technici van zijn team SR-Sport aan het vinden van
de juiste afstelling voor de kwalificatie en de race. Op
zaterdagochtend werd de eerste vrije training verreden op een natte
baan na een flinke regenbui in de vroege ochtend. Gaandeweg de sessie
droogde de ideale lijn meer en meer op, zodat de tijden steeds sneller
werden. Dat bleek ook uit de uitslag, want voor nagenoeg alle rijders
was hun laatst gereden ronde tevens de snelste. Dat gold ook voor Tom
Coronel, die na het vallen van de zwart-wit geblokte vlag nog zijn
laatste snelle ronde mocht afmaken en uiteindelijk als tweede werd
geklasseerd.
In de tweede vrije training, verreden op een volledig droge baan, reed
Coronel slechts acht ronden, mede om enigszins de banden te sparen met
het oog op de kwalificatie. Zo werd hij als elfde geklasseerd. In de
kwalificatietraining reed de enige Nederlandse deelnemer in het
WTCC-veld lange tijd bij de eerste tien en daarmee leek hij
rechtstreeks door te kunnen stromen naar de tweede kwalificatieheat,
zeker omdat het in het verloop van de 20 minuten durende eerste
kwalificatie begon te regenen. We dachten dat we safe zaten en dat
niemand meer zijn tijd zou verbeteren, dus we besloten geen poging meer
te doen op nieuwe banden en de banden te sparen voor de tweede
kwalificatieheat, vertelde Coronel. Dat bleek echter een misrekening:
de regen zette niet echt door en in de slotfase werden toch enkele
mensen nog sneller, waardoor Coronel uiteindelijk als elfde eindigde en
niet meer aan de tweede kwalificatie voor de snelste tien rijders mocht
deelnemen. Jammer, duidelijk verkeerd gegokt, aldus Coronel.
Foto: Frits van Eldik
In de warm-up op zondagmorgen concentreerde Coronel zich op het oefenen
van starts. Dat is met onze SEAT Leon TDI vooral een kwestie van
ervaring en ik heb nog niet zoveel starts met deze auto gemaakt,
vertelde hij. Daar had ik nu de gelegenheid voor. Tijden waren minder
belangrijk, de afstelling was gewoon goed.
Tijdens de eerste race had Tom Coronel een uitstekende start, waarmee
hij meteen doorschoof naar de achtste plaats. In het verdere verloop
van de wedstrijd verloor hij één positie aan Andy Priaulx. Ik voelde in
de vierde ronde al dat ik wat problemen met de remmen zou krijgen, want
de remmen blokkeerden vrij snel, vertelde Coronel na afloop. Dat was
inderdaad het geval, en dat was ook de reden dat ik Priaulx
uiteindelijk niet achter me kon houden. Daarentegen slaagde Coronel er
in de slotfase wel in om zijn negende plaats tegen de aanvallend
rijdende Augusto Farfus te verdedigen. Dat was een spannende strijd,
behoorlijk hard werk, aldus Coronel, die uiteindelijk dus als negende
over de eindstreep kwam. Jammer dat het niet één plekje verder naar
voren was, want dan had ik op pole gestaan voor de tweede race, maar
ja, zo is het nu eenmaal, stelde hij vast.
In de tweede wedstrijd kwam Coronel bij de staande start slecht weg.
Dat is nog steeds mijn gebrek aan ervaring bij het starten met de
diesel, wat echt een stuk gecompliceerder is dan voorheen met de
benzinemotor, zei Coronel naderhand. Hij viel terug tot ver in de
achterhoede, maar kon gaandeweg de race weer een aantal plaatsen
goedmaken, waardoor hij als tiende werd geklasseerd. Nou ja, ik heb in
ieder geval weer een paar punten, maar nadat de kwalificatie niet
optimaal liep, zette die lijn zich de rest van het weekeinde voort. Dit
evenement heeft niet helemaal gebracht wat ik ervan verwacht had. Dat
gebeurt soms. Hopelijk gaat het de volgende race weer beter, aldus
Coronel.
Tom Coronel