Ingezonden persbericht


N I E U W S B E R I C H T 1 8 J U N I 2 0 1 0

Kritiek op vandaag gelanceerde campagne Slim SMS'en onterecht en ongeloofwaardig

Amsterdam, 18 juni 2010: Vandaag heeft Stichting Media Rakkers het lesmateriaal Slim SMS'en gelanceerd. In de pers is daarover vandaag ophef ontstaan op basis van het afzeggen van Arda Gerkens van de SP voor de officiële uitreiking en naar aanleiding van bijgevoegd artikel in het NRC. http://www.nrc.nl/binnenland/article2566019.ece/Lespakket_sms-diensten_betaald_door_branche_zelf

De kritiek die wordt geleverd op het Slim SMS'en lesmateriaal is onterecht en ongeloofwaardig.

Het materiaal kwam tot stand als initiatief van Stichting Media Rakkers naar aanleiding van een onderzoek door Stichting MijnKindOnline eerder dit jaar en de politieke discussie die daarop ontstond. Stichting Media Rakkers heeft ZELF contact gezocht met Stichting SMS Gedragscode, met het doel de providers van SMS-diensten, die zich verenigd hebben in deze stichting, te betrekken bij het ontwikkelen van informatie en educatie aan kinderen. Op deze manier worden deze partijen tevens zelf bewust van de problematiek en nemen zij verantwoordelijkheid voor hun diensten.

Stichting Media Rakkers is een redactioneel onafhankelijke stichting. Dat betekent dat Stichting SMS Gedragscode geen enkele invloed heeft kunnen uitoefenen op de inhoud van het lesmateriaal. Stichting Media Rakkers ontwikkelt slechts educatief materiaal en heeft geen opinie over het al dan niet verbieden van SMS diensten. Deze zijn in de huidige maatschappij een gegeven en DUS is voorlichting gewenst. Stichting Media Rakkers staat vierkant achter de beslissing om een samenwerking te zoeken met de sms-dienstverleners, zodat het materiaal gebaseerd is op actuele expertise uit de praktijk. Stichting Media Rakkers wordt voornamelijk gefinancierd door de Europese Commissie en de eigen opleidingen en trainingen en is daarmee al sinds 2004 een onafhankelijk expertisecentrum met betrekking tot jeugd en media.

Arda Gerkens, voormalig Tweede Kamerlid SP , heeft begin juni al toegezegd het materiaal officieel in ontvangst te nemen. Zij ontving daarbij toentertijd alle informatie over het project. Slechts 1,5 dag voor de officiële lancering heeft zij laten weten van de uitreiking te willen afzien. Haar kritiek dat het materiaal op te jonge kinderen is gericht is onterecht, daar al 25% van 6-8 jarigen een mobiele telefoon bezit (Onderzoek T-Mobile). Er wordt bovendien tevens materiaal aangeboden voor middelbare scholen voor jongeren tot 16 jaar. Zij was daar sinds begin juni 2010 van op de hoogte, net als van de samenwerking met Stichting SMS Gedragscode.

In het NRC van vandaag liet Remco Pijpers van Stichting MijnKindOnline weten dat hij benaderd is door Stichting SMS Gedragscode voor het ontwikkelen van voorlichtingsmateriaal en dat hij dat geweigerd heeft. Dit is onjuiste informatie. Er heeft begin dit jaar een gesprek plaatsgevonden tussen Stichting SMS Gedragscode en MijnKindOnline, waarna MijnKindOnline nooit meer contact heeft gezocht. De kritiek van MijnKindOnline is bovendien volledig ongeloofwaardig, omdat KPN, lid van Stichting SMS Gedragscode, de voornaamste sponsor is van alle activiteiten van MijnKindOnline.