1
Datum 18 juni 2010 Uw kenmerk
-
Antwoorden op vragen bij wetsvoorstel tot wijziging van de
Wegenverkeerswet 1994 i.v.m. de aanwijzing van bromfietsen -
waarvoor geen Europese typegoedkeuring is vereist teneinde de
toelating van bijzondere bromfietsen tot het verkeer te
vereenvoudigen
Geachte voorzitter,
Met belangstelling heb ik kennis genomen van de brief van de vaste commissie
voor Verkeer en Waterstaat van 26 mei 2010 met betrekking tot het wetsvoorstel
tot wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in verband met de aanwijzing van
bromfietsen waarvoor geen Europese typegoedkeuring is vereist teneinde de
toelating van bijzondere bromfietsen tot het verkeer te vereenvoudigen en van de
Wet rijonderricht motorrijtuigen 1993 in verband met het herstel van enkele
onvolkomenheden. Hieronder ga ik in op de in de brief gemaakte opmerkingen en
gestelde vragen per onderwerp.
De leden van de commissie vragen zich af of de importeur van Segways tot op
heden geen typegoedkeuring heeft aangevraagd bij de Dienst Wegverkeer (RDW).
Dat klopt. De RDW heeft nooit een aanvraag voor een (EU-)typegoedkeuring voor
Segways ontvangen. Ook in de andere lidstaten van de Europese Unie is tot op
heden geen EU-typegoedkeuring aangevraagd voor Segways.
Deze leden vragen tevens welke motivering de importeur daarvoor heeft.
Ik kan niet namens de importeur spreken. De Europese Commissie heeft
overigens aangegeven dat het lidstaten is toegestaan om voertuigen - die volgens
de fabrikant niet bestemd zijn voor gebruik op andere wegdelen dan het trottoir
en die daardoor niet binnen het toepassingsbereik van richtlijn nr. 2002/24/EG1
vallen en niet EG-typegoedkeuringsplichtig zijn - nationaal toch toe te laten op
die andere delen van de weg.2 Voor Segways is dus geen EU-typegoedkeuring
vereist.
1 Richtlijn nr. 2002/24/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie
van 18 maart 2002 betreffende de goedkeuring van twee- of driewielige motorvoertuigen en
de intrekking van Richtlijn 92/61/EEG van de Raad (PbEG L124).
2 De Europese Commissie heeft dit aangegeven bij brief van 20 december 2007 aan het
Ministerie van Verkeer en Waterstaat en in nader overleg naar aanleiding van die brief.
a
agina 1 van 3
P
Verder vragen de leden van de commissie wat de (EU-)typegoedkeuring meer
Datum
behelst dan het verkeersveiligheidsonderzoek dat conform het onderhavige
wetsvoorstel zal worden uitgevoerd. Ons kenmerk
Voor de bijzondere bromfietsen uit de nieuwe subcategorie, zoals Segways CEND/HDJZ-2010/859 sector
AWW
bestaat er geen (EU-)typegoedkeuring. Tijdens het verkeersveiligheidsonderzoek
zal worden bekeken onder welke voorwaarden het al dan niet verantwoord is om
een type of een individuele bromfiets, waarvoor geen EU-typegoedkeuring is
vereist, toe te laten tot het wegverkeer. Het gaat daarbij niet alleen om
technische eisen, maar ook om bijvoorbeeld de plaats op de weg en de
minimumleeftijd van de bestuurder. De RDW zal de technische eisen toetsen.
Ook vragen de leden van de commissie of ik van plan ben om de aangewezen
bijzondere bromfietsen uit de nieuwe subcategorie van de voertuigcategorie
"bromfietsen", zoals Segways, alsnog onder te brengen in een van de reeds
bestaande subcategorieën van deze voertuigcategorie en te verplichten tot het
voeren van een kenteken, indien deze voertuigen in grote aantallen in het
Nederlandse verkeer zullen worden gebruikt. In het verlengde hiervan stellen
deze leden dat er toch ook voordelen aan de kentekenplicht zijn.
Ik ben niet van plan om bijzondere bromfietsen zoals Segways, waarvoor geen
EU-typegoedkeuring is vereist, onder te brengen in een reeds bestaande
subcategorie van de voertuigcategorie "bromfietsen", omdat het voornemen is om
deze bijzondere bromfietsen en de bestuurders ervan anders te behandelen wat
betreft rijbewijs, typegoedkeuring en technische eisen.
Mede naar aanleiding van de uitdrukkelijke wens van de Tweede Kamer heeft de
regering het voorstel gedaan om Segways uit te zonderen van de kentekenplicht.
Ten behoeve van de handhaving is het plan om te regelen dat Segways zijn
voorzien van een verzekeringsplaatje. Hierbij is een afweging gemaakt tussen
enerzijds beperktere mogelijkheden voor de handhaving en kosten voor
verzekeraars als gevolg van verplichte verzekeringsplaatjes en anderzijds de
kosten en moeite voor de eigenaren van Segways in verband met het verkrijgen
van een kenteken. Met het oog op het verwachte gebruik van Segways vind ik het
voorstel verantwoord. Voor de brom- en snorfietsen uit de reeds bestaande
subcategorieën van de voertuigcategorie "bromfietsen" heeft de
handhavingsproblematiek de doorslag gegeven om een kentekenplicht in te
stellen.
Verder vragen de leden van de commissie waarom "conventionele" snorfietsers
wel, maar bestuurders van Segways niet over een rijbewijs dienen te beschikken.
Er zijn geen aanwijzingen dat het gebruik van Segways in het verkeer - zonder
rijbewijs - leidt tot een afname van de verkeersveiligheid. Ik vind het daarom niet
proportioneel om de burger te belasten met de kosten van een rijbewijs.
De leden van de commissie vragen zich verder af of het voornemen is om te
regelen dat bij het gebruik van een Segway op het trottoir het voertuig begrensd
dient te zijn tot 6 km/uur, dan wel dat de maximumsnelheid 6 km/uur is.
Het voornemen van de regering is om in het RVV 1990 te regelen dat de
maximumsnelheid voor bromfietsen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel
e, subonderdeel d, van de wet op het trottoir of het voetpad 6 km/uur is.
Segways bevatten een ingebouwde begrenzer. Bestuurders van deze voertuigen
kunnen zelf de snelheid begrenzen tot 6 km/uur of 20 km/uur.
agina 2 van 3
P
Ook vragen de leden van deze commissie of ik het met hen eens ben dat een
Datum
bestuurder van een Segway die met 25 km/uur op het trottoir rijdt de
verkeersveiligheid in gevaar brengt. Ons kenmerk
Daarmee ben ik het eens. Het is daarom van belang dat handhaving mogelijk is. CEND/HDJZ-2010/859 sector
AWW
De leden van de commissie vragen tot slot of Segways waarmee gehandicapten
op het trottoir mogen rijden als zodanig herkenbaar zijn.
Het voornemen is om via een wijziging van het RVV 1990 te regelen dat
bestuurders van door de Minister van Verkeer en Waterstaat aangewezen
bromfietsen, waarvoor geen EU-typegoedkeuring is vereist, slechts gebruik
mogen maken van het trottoir of het voetpad, indien zij beschikken over een
gehandicaptenparkeerkaart of vervoerskaart voor gehandicapten, zoals een OV-
begeleiderspas, Valyspas of WMO-vervoerspas. Verder is het voorstel om artikel
160 van de Wegenverkeerswet 1994 zodanig te wijzigen dat
opsporingsambtenaren deze kaarten ter inzage kunnen vorderen. Daarmee
kunnen zij erop toezien dat slechts daartoe gerechtigde bestuurders het trottoir
en het voetpad gebruiken.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 3 van 3
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat