Datum 18 juni 2010 -
Stand van zaken reisinformatie openbaar vervoer
1
Geachte voorzitter,
Via deze brief informeer ik u over de stand van zaken van onderdelen van de
Aanpak multimodale reisinformatie. In deze brief wordt ingegaan op de
uitkomsten van de audit naar de business case Nationale Databank OV-gegevens
(BC NDOV), zoals die is aangeboden door de vervoerders, en de consequenties
die de provincies, stadsregio's en ik daar aan verbinden. Daarnaast ga ik in op het
beschikbaar stellen van actuele gegevens door NS, het overleg met de decentrale
overheden over mogelijke sancties voor de vervoerders als zij nalaten actuele
gegevens te leveren, reisinformatie over grensoverschrijdend treinverkeer, de
uitwisseling van parkeerdata en tot slot publicatie van verkeersbesluiten door
wegbeheerders.
Conclusies van de audit op de business case NDOV (BC NDOV)
Een belangrijke stap naar actuele reisinformatie voor het openbaar vervoer is de
op te richten Nationale Databank Openbaar Vervoergegevens (NDOV). De
openbaar vervoerbedrijven hebben in oktober 2009 daartoe een voorstel voor een
business case voor een NDOV aan VenW, de provincies en de stadsregio's
gedaan. In het Algemeen Overleg met uw Kamer op 12 november 2009 kwam de
vraag ter sprake of de overheden de opdracht voor de NDOV aan 9292ov zouden
kunnen gunnen. Om die vraag te beantwoorden is in opdracht van mijn
ministerie, de stadsregio's en provincies door een onafhankelijk bureau een audit
uitgevoerd op de business case NDOV zoals aangeboden door de
vervoerbedrijven. Bijgaand treft u deze audit aan.
De auditors concluderen dat de BC NDOV van de vervoerders onvoldoende
zekerheid geeft dat er een NDOV gerealiseerd wordt die aan de publieke
doelstellingen voldoet. Ter onderbouwing geven de onderzoekers aan dat:
de overheden juridisch gehouden zijn aan het aanbesteden van de NDOV
en deze derhalve niet onderhands kunnen gunnen aan 9292.
de BC NDOV zowel technisch als functioneel onvoldoende diepgang geeft
om deze te kunnen toetsen aan de criteria.
de BC NDOV onvoldoende zekerheid geeft voor een marktconforme
prijszetting voor de bouw en het beheer van de NDOV.
a
agina 1 van 4
P
De eerste conclusie is van bepalende invloed geweest voor de rest van de
Ons kenmerk
uitgevoerde audit. Om de positie van 9292ov richting een eventuele aanbesteding VENW/DGMO-2010/5023
te "beschermen" heeft het onderzoeksteam zich gebaseerd op openbare
informatie.
De resultaten zijn met de provincies, stadregio's, de vervoerders en de Raad van
Commissarissen van 9292ov besproken. De provincies, stadsregio's en VenW
hebben op basis van de audit gekozen NDOV langs twee wegen op te zetten, de
NDOV-organisatie en de NDOV-database.
1. NDOV-organisatie: de NDOV-organisatie zorgt dat in de taken van NDOV
wordt voorzien. De organisatie wordt enerzijds opgebouwd uit de achterban
van de opdrachtgevers en er zal anderzijds (tijdelijk) specifieke kennis en
know how worden ingehuurd. Op dit moment wordt onderzocht of de
organisatie NDOV kan aansluiten bij de Nationale Databank
Wegverkeersgegevens.
2. NDOV-database: de kern van de NDOV is de database. De ontwikkeling, bouw
en beheer zal extern worden aanbesteed.
De inzet is dat de uitvraag voor aanbesteding begin 2011 plaatsvindt. Het proces
van aanbesteding wordt zo georganiseerd dat 9292ov ook, indien zij dat wensen,
mee kan doen in de aanbesteding. Dit betekent, in het geval 9292ov mee wil
dingen, dat bij de voorbereiding van de aanbesteding 9292ov verder niet
betrokken zal worden omdat dat de positie van mogelijke andere aanbieders kan
schaden.
NS stelt actuele data beschikbaar
Een belangrijke pijler van de Aanpak multimodale reisinformatie is dat
vervoerders actuele gegevens voor reisinformatie aan derden verschaffen. In het
Algemeen Overleg met uw Kamer van 12 november 2009 ben ik gevraagd de NS
aan te sporen dit ook te gaan doen. In een brief aan mijn ministerie geeft NS aan
de verstrekking van informatie van harte te onderschrijven en te ondersteunen,
vanuit haar permanente streven om de dienstverlening aan de klant te
verbeteren.
NS streeft ernaar zo actueel en consistent mogelijke reisinformatie aan haar
klanten te verstrekken, via alle mogelijke kanalen. Om hieraan te kunnen voldoen
ontwikkelt NS samen met ProRail het systeem InfoPlus. Hiermee wordt, naast
nieuwe schermen op de stations, een geautomatiseerde keten van actuele en
consistente reisinformatie opgeleverd. Die informatie kan vervolgens direct via
verschillende kanalen gedistribueerd worden aan de klant. InfoPlus wordt naar
verwachting in de loop van 2010 opgeleverd.
Tot die tijd zal NS met onder andere 9292ov uitvoerig testen zodat partijen op
termijn ook daadwerkelijk in staat zullen zijn actuele reisadviezen te bieden aan
hun klanten.
NS doet dit op eigen initiatief, los van de aanpassing van artikel 10 van het
Besluit personenvervoer waarin ik vervoerders verplicht actuele gegevens te
leveren. Het aangepaste Besluit personenvervoer treedt 1 januari 2011 in
werking.
agina 2 van 4
P
Overleg met decentrale overheden over mogelijke sancties bij niet
Ons kenmerk
leveren van actuele gegevens VENW/DGMO-2010/5023
In het Algemeen Overleg met uw Kamer op 12 november 2009 is de vraag naar
voren gekomen, naar aanleiding van de op te richten NDOV, hoe decentrale
overheden op zullen treden als vervoerders niet of niet tijdig de actuele gegevens
leveren. De levering van actuele gegevens aan de NDOV wordt opgenomen in de
verschillende concessies. De zorg bestond dat er grote verschillen in optreden
door decentrale overheden zouden kunnen bestaan. Begin april heeft VenW
overleg gevoerd met stadsregio's en provincies naar aanleiding van de zorg die bij
uw Kamer bestaat. Een inventarisatie naar de manier van optreden door
decentrale overheden bij niet goed optreden van de vervoerder leert dat er geen
grote verschillen bestaan in de manier van handelen door de decentrale
overheden. Partijen treden in de meeste gevallen in overleg om tot
verbetervoorstellen te komen. Lukt dat niet (snel genoeg), dan wordt in veel
gevallen een boete opgelegd.
Reisinformatie voor grensoverschrijdend treinverkeer
In het Algemeen Overleg met uw Kamer van 22 april 2010 inzake
grensoverschrijdend verkeer heb ik u toegezegd uit te zoeken hoe de
reisinformatie geregeld is. Op dit moment is er goede statische reisinformatie (de
dienstregelingen) voor grensoverschrijdend openbaar vervoer beschikbaar. De
websites van 9292ov en NS bieden reizigers die informatie. In de stap van
statische informatie naar actuele informatie zal ik me samen met de relevante
provincies en stadsregio's inzetten om die ook beschikbaar te krijgen voor het
grensoverschrijdende openbaar vervoer.
Loket parkeergegevens
In het Algemeen Overleg met uw Kamer van 31 maart j.l. over moties en
toezeggingen is gesproken over een actie (nr. 11) uit de Aanpak Multimodale
Reisinformatie naar aanleiding van correspondentie met P1 en dochterbedrijf
Parkeerlijn.nl. De actie betreft de landelijke organisatie van (uitwisseling van)
parkeergegevens (locatie van parkeergarage, aantal parkeerplaatsen,
openingstijden etc.). Uw Kamer pleitte daarbij voor een beperkte rol voor mijn
ministerie, mede gelet op de belangen van een private partij als P1/Parkeerlijn.
Verkeer en Waterstaat heeft slechts het initiatief genomen om als aanjager te
dienen voor de totstandkoming van een landelijk dataloket.
De voorwaarden waaronder publieke en private partijen bereid zouden zijn om
hun gegevens ter beschikking te stellen aan potentiële gebruikers van deze
gegevens, zoals ANWB en TomTom, zijn in de initiatieffase aan de orde gekomen.
De betrokken partijen, waaronder P1, hebben in februari samen geconcludeerd
dat voor een landelijk loket voor uitwisseling van parkeergegevens een nader te
bepalen onafhankelijke partij dit dataloket in de vorm van een zoekmachine moet
gaan maken en de eisen voor uitwisseling van parkeergegevens standaardiseert.
Mijn ministerie heeft Connekt gevraagd het vervolproces als publiek-privaat
samenwerkingsverband te begeleiden. Connekt werkt nu samen met de
belanghebbende partijen aan het kiezen van een geschikt marktmodel, de
gegevensarchitectuur, aan de vraag welke middelen worden ingezet en het tempo
van realisatie.
agina 3 van 4
P
Informatieuitwisseling voor wegen
Ons kenmerk
Naast verbetering in de gegevens van de verkeerssituatie wordt ook gewerkt aan VENW/DGMO-2010/5023
verbetering van beschikbaarheid van gegevens over de actuele stand van de
wegkenmerken. Het gaat hierbij om nieuwe wegen en om de kenmerken zoals het
soort weg, de toegestane rijrichtingen en inrijverboden. Hiervoor is, in
samenwerking met de vertegenwoordigers van marktpartijen en decentrale
overheden, een pilot gestart waarin verkeersbesluiten in de provincie Zeeland
digitaal worden beschikbaar gesteld via een daarvoor ingericht centraal loket.
Ik ben van plan de regelgeving te wijzigen zodat zo'n uitwisseling op landelijk
dekkende schaal mogelijk wordt. Om in de tussenliggende tijd verdere
vooruitgang te kunnen boeken, werk ik samen met NDW, de bij NDW aangesloten
wegbeheerders en geïnteresseerde marktpartijen een plan uit voor uitbreiding van
deze pilot.
Tot slot
Ik ben verheugd dat er, een jaar na het uitbrengen van de Aanpak Multimodale
Reisinformatie, veel is gebeurd. Naast de bovengenoemde ontwikkelingen is het
Strategisch Beraad Verkeersinformatie/management onder voorzitterschap van
mevrouw Baljeu vol aan de slag, is er een goede samenwerking tussen
overheden, vervoerders en marktpartijen en is er veel dynamiek bij
marktpartijen. Tot slot breiden de decentrale overheden de
reisinformatievoorzieningen op haltes en stations in hoog tempo uit.
Dit alles geeft mij het vertrouwen dat we in 2015 op elke plek en op elk moment
in staat zijn om een bewuste keuze te maken over hoe we op pad gaan.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 4 van 4
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat