Belgische Federale Overheid
* De Geschillencommissie Reizen publiceert haar jaarverslag 2009
De Geschillencommissie Reizen publiceert haar jaarverslag 2009
Datum: 18 juni 2010
Vakantie is vaak synoniem met ontspanning. Jammer genoeg doen er zich
soms onverwacht dingen voor die deze welverdiende rust komen verstoren.
Daarom werd de vzw Geschillencommissie Reizen opgericht om de
geschillen tussen reizigers enerzijds en de reisagenten en/of
touroperators anderzijds te regelen.
De Commissie bracht zopas haar jaarverslag 2009 uit.
Wat de arbitrageprocedure betreft is het aantal geschillen gedaald: in
2009 ontving het secretariaat 612 brieven, waarvan 598 klachten (tegen
839 brieven, waarvan 829 klachten in 2008), dit op een totaal van meer
dan 4 miljoen reizen die in 2009 in België werden georganiseerd.
In die dossiers vormen twee soorten klachten 66 % van alle geschillen:
vertragingen of wijzigingen van vervoer (34 %) en geschillen over de
kwaliteit van het verblijf (32 %).
Die twee soorten geschillen maakten het jaar voordien respectievelijk
10 % en 43 % van de behandelde klachten uit.
In 2009 is het aantal dossiers voor de verzoeningsprocedure ook
gedaald: voor 2009 ontving het secretariaat 480 brieven, tegen 639 in
2008. Het aantal dossiers dat door de Cel Verzoening van de
Geschillencommissie werd behandeld is daarentegen gestegen tot 219
(tegen 202 dossiers in 2008). Aangezien deze procedure volledig
vrijwillig is, moet de tegenpartij (organisator/reisagentschap) haar
uitdrukkelijke toestemming geven om een verzoeningsprocedure aan te
vatten: in 2009 werden 120 dossiers aanvaard door de tegenpartij
(vergeleken met 106 in 2008).
Raadpleeg het jaarverslag 2009 van de Geschillencommissie Reizen op de
website van de FOD Economie (PDF, 33 p. - 154 kB)
Zie het origineel