Datum 18 juni 2010
Betreft Grensarbeid en kennismigratie
Op 10 september 2009 heb ik u tijdens een Algemeen Overleg over grensarbeid
toegezegd contact op te nemen met het bestuur van de provincie Limburg om te
bezien of en hoe kennismigranten uit landen buiten de EU die in Duitsland of
België willen (blijven) wonen en in Nederland willen werken, makkelijker toegang
tot de Nederlandse arbeidsmarkt kunnen krijgen
Mede namens de Minister van Justitie informeer ik u hierbij over de uitkomst
hiervan.
Het door de provincies Limburg, Noord Brabant, Zeeland en Groningen
gesignaleerde punt is het volgende.
Een derdelander die in Duitsland of België wil (blijven) wonen en die als
kennismigrant bij een bedrijf in Nederland wil werken, kan nu alleen als `gewone
arbeidsmigrant' toegang tot onze arbeidsmarkt krijgen. Hij voldoet immers niet
aan de voorwaarde voor een verblijfsvergunning als kennismigrant (op basis van
de kennismigrantenregeling): verblijf in Nederland. Ook de per juli 2011 te
implementeren Blue cardrichtlijn gaat uit van verbijf in ons land.
Zijn werkgever moet dus een twv aanvragen, waarbij UWV een arbeidsmarkttoets
uitvoert (de kennismigrantenregeling kent geen arbeidsmarkttoets). Genoemde
grensprovincies vragen al langere tijd om versoepeling van de toegang tot onze
arbeidsmarkt voor deze doelgroep.
Samen met de provincie Limburg is de volgende oplossing uitgewerkt. Deze kan
ook op steun rekenen van de andere hierboven genoemde grensprovincies.
Werkgevers van kennismigranten, die aan de voorwaarden van de
kennismigrantenregeling en aan enkele andere reguliere twv-voorwaarden
voldoen, kunnen bij UWV zonder arbeidsmarkttoets een tewerkstellingsvergunning
krijgen. Daarbij gaat het om de volgende voorwaarden.
Allereerst toetst UWV (blijkens bij twv-aanvraag te overleggen document) of de
betrokken werknemer verblijft legaal in het land waar hij/zij woont Er worden
geen voorwaarden gesteld aan de verblijfsduur voorafgaand aan de twv-
aanvraag. De werkgever is verplicht UWV te informeren indien betrokken
werknemer in het verblijfsland zijn/haar verblijfstitel verliest. Indien dit gebeurt
wordt de twv ingetrokken. Belangrijk is ook dat de betrokken werknemer door
arbeid in Nederland te verrichten, in het verblijfsland een geldige verblijfstitel
behoudt. Ook moet de betrokken werknemer op het moment van twv-aanvraag
reeds feitelijk in Duitsland of België verblijven, dan wel aldaar tenminste een
Pagina 1 van 2
feitelijk woonadres hebben.
Daarnaast moet de werkgever toegelaten zijn tot de Kennismigrantenregeling en
vanaf 1 januari 2011, invoering Modern Migratiebeleid, erkend referent zijn. De
duur van de te verrichten arbeid moet langer zijn dan 3 maanden, en het Datum
arbeidscontract voldoet aan de inkomenskriteria van de
Kennismigrantenregeling: . 50.183 voor 30-plussers, . 36.801 voor 30-minners,
salarisniveaus 2010. Voor veel functiecategorieën in de sfeer van onderzoek en Onze referentie
wetenschap gelden deze salariscriteria niet: zij kunnen ongeacht de salarishoogte AV/SDA/2010/10831
als kennismigrant in ons land werken. De beloning is, mede gezien de functie-
eisen, marktconform.
Tenslotte toetst UWV of huisvesting en woonadres van betrokken werknemer in
orde zijn.
De maximale duur van de te vertrekken twv is, net als bij andere twv's, drie jaar.
Dit punt zal in de uitvoeringsregels van de Wet arbeid vreemdelingen worden
verankerd en -in het kader van de lopende herziening van de Wav- in 2011 in
werking treden.
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
J.P.H. Donner
Pagina 2 van 2