Opnieuw grote tevredenheid over Bredase Wmo-voorzieningen
Net als voorgaande jaren zijn negen van de tien cliënten (zeer)
tevreden over de kwaliteit van de individuele Wmo-voorzieningen, de
snelle behandeling van aanvragen en de kansen die voorzieningen bieden
om de zelfstandigheid te vergroten en een goed huishouden te voeren.
Dat blijkt uit een âKlanttevredenheidsonderzoek 2009 van de Gemeente
Bredaâ.
Klanttevredenheid voorzieningen
Het onderzoek is eind 2009 gehouden. Daarbij konden
gebruikers/aanvragers hun mening geven over de woon- en
vervoersvoorzieningen, de huishoudelijke verzorging en de
dienstverlening van de afdeling Wet maatschappelijke ondersteuning
(Wmo).
Een grote meerderheid van de cliënten is van mening dat Gemeente Breda
voldoende verschillende voorzieningen aanbiedt. Ook vindt men de
kwaliteit ervan goed. Over de behandeling van de aanvragen zijn veruit
de meeste cliënten (zeer) tevreden (88%). De contactpersoon wordt
vriendelijk (90%) en deskundig (88%) gevonden. Heel positief zijn de
cliënten over de kwaliteit van de huishoudelijke hulp (91%). Voor de
mensen die de hulp leveren heeft men veel lof. Enige kritiek is er over
de vervanging van de hulp bij ziekte of afwezigheid (19%). Enkele
cliënten geven aan dat de zorgaanbieder niet tijdig is gestart met de
zorg (9%). Daarnaast kan de communicatie over het persoonsgebonden
budget volgens de gebruikers beter. Veel cliënten blijken hiervan niet
op de hoogte te zijn. Dit geldt ook voor de mogelijkheid om bij
bepaalde voorzieningen zelf een leverancier te kiezen.
Resultaten
Het doel van de individuele Wmo-voorzieningen is het vergroten van de
zelfstandigheid van mensen met een beperking (vervoers-, rolstoel- en
woonvoorziening) of de mogelijkheid te bieden om een goed huishouden te
voeren (huishoudelijk verzorging). Uit het onderzoek blijkt dat de
individuele Wmo-voorzieningen inderdaad aan deze doelen bijdragen. De
resultaten van de afzonderlijke voorzieningen laten net als in vorige
jaren zien dat men (zeer) tevredenheid is over de huishoudelijke
verzorging, woonvoorziening en rolstoelen/scootmobielen (88% tot 95%).
De tevredenheid bij de vervoersvoorziening ligt wat lager (72%).
Afdeling Wmo
De meeste cliënten zijn tevreden over de behandeling van de aanvraag
door de contactpersoon bij de gemeente en over loket Wegwijs.
Aanvragers die een afwijzing hebben ontvangen zijn een stuk minder
tevreden over de aanvraagprocedure dan de cliënten van wie de aanvraag
wel is toegewezen.
Invoering Wmo
De Wet maatschappelijke ondersteuning is (Wmo) op 1 januari 2007 in
werking getreden. Deze wet geeft gemeenten de verantwoordelijkheid om
iedereen, en dan vooral mensen die dat niet op eigen kracht kunnen,
zoveel mogelijk te laten meedoen aan de samenleving.. Met de Wmo is de
huishoudeljke verzorging naar de gemeente overgegaan. Volgens de wet
moeten gemeenten aan hun burgers en lokale partijen die betrokken bij
de Wmo verantwoording over hun Wmo-beleid afleggen. In dit kader zijn
de gemeenten verplicht jaarlijks onderzoek naar de klanttevredenheid te
doen.
Breda, 18 juni 2010
Gemeente Breda