Gemeente Breda

Opnieuw grote tevredenheid over Bredase Wmo-voorzieningen

Net als voorgaande jaren zijn negen van de tien cliënten (zeer) tevreden over de kwaliteit van de individuele Wmo-voorzieningen, de snelle behandeling van aanvragen en de kansen die voorzieningen bieden om de zelfstandigheid te vergroten en een goed huishouden te voeren. Dat blijkt uit een âKlanttevredenheidsonderzoek 2009 van de Gemeente Bredaâ.

Klanttevredenheid voorzieningen
Het onderzoek is eind 2009 gehouden. Daarbij konden gebruikers/aanvragers hun mening geven over de woon- en vervoersvoorzieningen, de huishoudelijke verzorging en de dienstverlening van de afdeling Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).
Een grote meerderheid van de cliënten is van mening dat Gemeente Breda voldoende verschillende voorzieningen aanbiedt. Ook vindt men de kwaliteit ervan goed. Over de behandeling van de aanvragen zijn veruit de meeste cliënten (zeer) tevreden (88%). De contactpersoon wordt vriendelijk (90%) en deskundig (88%) gevonden. Heel positief zijn de cliënten over de kwaliteit van de huishoudelijke hulp (91%). Voor de mensen die de hulp leveren heeft men veel lof. Enige kritiek is er over de vervanging van de hulp bij ziekte of afwezigheid (19%). Enkele cliënten geven aan dat de zorgaanbieder niet tijdig is gestart met de zorg (9%). Daarnaast kan de communicatie over het persoonsgebonden budget volgens de gebruikers beter. Veel cliënten blijken hiervan niet op de hoogte te zijn. Dit geldt ook voor de mogelijkheid om bij bepaalde voorzieningen zelf een leverancier te kiezen.

Resultaten
Het doel van de individuele Wmo-voorzieningen is het vergroten van de zelfstandigheid van mensen met een beperking (vervoers-, rolstoel- en woonvoorziening) of de mogelijkheid te bieden om een goed huishouden te voeren (huishoudelijk verzorging). Uit het onderzoek blijkt dat de individuele Wmo-voorzieningen inderdaad aan deze doelen bijdragen. De resultaten van de afzonderlijke voorzieningen laten net als in vorige jaren zien dat men (zeer) tevredenheid is over de huishoudelijke verzorging, woonvoorziening en rolstoelen/scootmobielen (88% tot 95%). De tevredenheid bij de vervoersvoorziening ligt wat lager (72%).

Afdeling Wmo
De meeste cliënten zijn tevreden over de behandeling van de aanvraag door de contactpersoon bij de gemeente en over loket Wegwijs. Aanvragers die een afwijzing hebben ontvangen zijn een stuk minder tevreden over de aanvraagprocedure dan de cliënten van wie de aanvraag wel is toegewezen.

Invoering Wmo
De Wet maatschappelijke ondersteuning is (Wmo) op 1 januari 2007 in werking getreden. Deze wet geeft gemeenten de verantwoordelijkheid om iedereen, en dan vooral mensen die dat niet op eigen kracht kunnen, zoveel mogelijk te laten meedoen aan de samenleving.. Met de Wmo is de huishoudeljke verzorging naar de gemeente overgegaan. Volgens de wet moeten gemeenten aan hun burgers en lokale partijen die betrokken bij de Wmo verantwoording over hun Wmo-beleid afleggen. In dit kader zijn de gemeenten verplicht jaarlijks onderzoek naar de klanttevredenheid te doen.

Breda, 18 juni 2010