Ministerraad
Kabinet stuurt notitie emissies wegverkeer naar Tweede Kamer
Persbericht | 18-06-2010
De ministerraad heeft op voorstel van minister Huizinga van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer ingestemd met
toezending aan de Tweede Kamer van een notitie over de gevolgen van
Europese regelgeving voor het Nederlandse beleid op het gebied van
emissies van wegverkeer. De brief gaat over de samenhang tussen de
richtlijn hernieuwbare energie, de richtlijn brandstofkwaliteit en de
verordening voor een CO2-norm voor personenauto's. Ook ontvangt de
Tweede Kamer een onderzoek waarin de milieuvoordelen van personenauto's
die rijden op LPG of aardgas worden vergeleken met benzine- en
dieselauto's.
De Europese richtlijn brandstofkwaliteit is gericht op vermindering van
de CO2-inhoud van brandstoffen. In 2020 moet de CO2-emissies van
motorbrandstof per energie-eenheid over de hele keten met 6 procent
zijn verminderd ten opzichte van 2010. Nederland zal ook de
tussendoelen van min 2 procent CO2 in 2014 en min 4 procent in 2017
hanteren. Brandstofleveranciers moeten vanaf 2011 jaarlijks rapporteren
over de broeikasintensiteit van de geleverde brandstoffen. Vanaf 2011
mogen oliemaatschappijen maximaal 10 procent ethanol bijmengen bij
benzine. Omdat niet alle auto's geschikt zijn voor benzine met meer dan
5 procent ethanol, zullen de autohandel en de oliemaatschappijen
automobilisten hierover moeten informeren.
Met het oog op de gewenste CO2-reductie vindt het kabinet het
belangrijk dat er een betere testcyclus wordt ontwikkeld voor de
CO2-norm van personenauto's. De afgelopen jaren is gebleken dat de
emissies in de praktijk niet altijd overeenkomen met de norm die is
vastgesteld bij de testcyclus van voertuigen.
Uit het onderzoek blijkt onder meer dat nieuwe personenauto's die
rijden op LPG en CNG schoner zijn dan de huidige dieselauto's: door
toepassing van affabriek roetfilters ligt de uitstoot van fijn stof
tegenwoordig weliswaar op hetzelfde niveau, de uitstoot van NOx
(waaronder NO2) van diesel is fors hoger dan bij LPG en CNG, vooral
door de hogere uitstoot van NOx door diesel in de praktijk. Met de
komst van Euro-6 dieselauto's zal de norm voor NOx flink worden
aangescherpt, maar de toekomst zal moeten uitwijzen of deze auto's
onder praktijkomstandigheden ook daadwerkelijk zo schoon zullen zijn.
Bij het gebruik van biogas zijn de milieuvoordelen groter dan bij LPG
en aardgas. Het bedrijfsleven heeft gevraagd om een convenant over de
levering van biogas aan het verkeer; de betrokken departementen buigen
zich daar op dit moment over.