Kinderen alleen op vakantie? Hoe zit het dan met alcohol? Roken? Seks?
18 juni 2010
Jongens die zonder ouders op vakantie gaan,
drinken gemiddeld 17 glazen alcohol per vakantiedag, meisjes 7 glazen.
Dat is meer dan thuis. Ook is de kans groter dat ze roken. Reden voor
het Trimbos-instituut en STIVORO om een zomercampagne te starten, via
regionale instellingen en met een landelijke radio en TV-campagne.
De boodschap aan ouders: 'Stuur uw kind op vakantie met een afspraak:
geen alcohol!' En: praat ook over roken én veilig vrijen. Want vakantie
is een time-out situatie, ook voor jongeren die nog met hun ouders op
vakantie gaan, en het is bekend dat riskant gedrag op deze terreinen
dan toeneemt. Afspraken maken helpt de risico's te verminderen.
Thuis hebt u wellicht duidelijke afspraken over het drinken van alcohol
en praat u over wel of niet thuis roken. Maar hoe gaat het als uw kind
op vakantie gaat met vrienden? Of op vakantie een groot deel van de dag
met vrienden is. Houdt hij/zij zich dan ook aan de afspraak? Of gaan
alle remmen los? Ouders moeten zich realiseren dat het voor jongeren
vaak moeilijk is om nee te zeggen als onder elkaar drank of sigaretten
worden aangeboden. En omdat pubers op vakantie vooral met
leeftijdsgenoten optrekken, is de druk extra groot. De kans op
overmatig alcoholgebruik en roken is vele maten groter dan thuis.
Het Trimbos-instituut en STIVORO vinden dat duidelijke afspraken over
alcoholgebruik en roken bij de voorbereiding van een vakantie horen.
Gaat uw kind voor het eerst alleen, met een groepje vrienden, op
vakantie: neem contact op met ouders van de vakantievrienden van uw
kind. Samen afspraken maken over wat u wel en niet vindt kunnen, is
makkelijker: voor uw kind, de vrienden, andere ouders en u. Met
duidelijke afspraken heeft u ook een fijne vakantie. Dan heeft u
werkelijk aan alles gedacht.
Op de website www.goedvoorbereidopvakantie.nl en op www.alcoholinfo.nl
vindt u informatie en tips over alcohol, roken en seks. Ook kunt u
ervaringen van andere ouders én jongeren lezen. De campagne gaat op 18
juni van start; dan worden de campagnematerialen regionaal verspreid
via lokale instellingen GGD, IVZ, bibliotheken, ANWB, reiswinkels en
outdoor & campingzaken. Het gaat om ansichtkaarten, posters en flyers.
Vanaf 12 juli t/m 8 augustus zijn er radio- en TV- spotjes met dezelfde
boodschap. De nadruk in de zomercampagne ligt op alcohol, in september
volgt een campagne die meer gericht is op de risico's van roken.
Het is voor het eerst dat het Trimbos-instituut en STIVORO de krachten
bundelen. Deze samenwerking is de opmaat van een nieuwe gezamenlijke
campagne voor ouders over roken-, alcohol- en cannabisopvoeding in
2011.
Trimbos-instituut