Ingezonden persbericht
PROEF ALTERNATIEVE VERTREKPROCEDURE ARKEFLY VANAF SCHIPHOL
Schiphol-Rijk, 17 juni 2010 - ArkeFly heeft in samenwerking met Amsterdam Airport Schiphol en het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) een alternatieve vertrekprocedure ontwikkeld voor haar toestellen met vertrek vanaf luchthaven Schiphol. Bij de alternatieve vertrekprocedure vliegt het toestel sneller dan bij de traditionele vertrekprocedure. Daardoor kunnen de flaps en slats eerder worden ingetrokken, wat zorgt voor minder weerstand. Dit bespaart ArkeFly brandstof en tijd en dat heeft minder CO2 uitstoot tot gevolg. In de komende zes maanden wordt een uitgebreide proef uitgevoerd, waarbij maandag 21 juni de eerste ArkeFly vlucht vanaf Schiphol vertrekt volgens de nieuwe procedure. Naast besparing op brandstof en reductie van CO2 uitstoot, worden tijdens de proef ook de effecten voor het geluid in de omgeving van Schiphol in kaart gebracht. De bestaande vertrekroutes van ArkeFly blijven ongewijzigd.
Alternatieve vertrekprocedure in detail
ArkeFly vertrekt al langere tijd volgens de alternatieve vertrekprocedure vanaf buitenlandse luchthavens. De omvangrijke internationale TUI vloot, waar de ArkeFly toestellen onderdeel van uitmaken, past deze alternatieve procedure ook toe. De alternatieve vertrekprocedure werkt als volgt: elk toestel heeft een optimale klimsnelheid waarbij het zo efficiënt mogelijk opstijgt met een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Op dit moment bereiken vliegtuigen vertrekkend vanaf Schiphol deze optimale klimsnelheid pas vanaf 3.000 voet (ca. 900 meter). Bij de proef met de alternatieve vertrekprocedure wordt vanaf maandag 21 juni onderzocht wat de effecten zijn als toestellen al lager gaan versnellen naar hun optimale klimsnelheid. Passagiers in de ArkeFly toestellen zullen van de proef niets merken.
Quote van CEO Steven van der Heijden
Steven van der Heijden, voorzitter van de Raad van Bestuur van TUI Nederland en ArkeFly: "Het is goed nieuws dat we nu ook vanaf Schiphol met onze vliegtuigen kunnen vertrekken volgens de alternatieve vertrekprocedure. In samenwerking met het NLR en Amsterdam Airport Schiphol gaan we de komende maanden onderzoeken wat exact de effecten zijn. Als de uitkomst van de proef overeenkomt met onze berekeningen is deze alternatieve vertrekprocedure niet alleen goed voor onze portemonnee maar ook voor het milieu. We verwachten een besparing in brandstof, in tijd en een positief effect op de CO2 uitstoot."
---
Ingezonden persbericht