Rijksoverheid
1
> Retouradres Postbus 16375 2500 BJ Den Haag
Rijnstraat 50
De voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag
Postbus 16375
Postbus 20018 2500 BJ Den Haag
2500 EA DEN HAAG www.rijksoverheid.nl
Onze referentie
207495
Datum 17 juni 2010
Betreft Toezending van het rapport Onderzoek naar de relatie tussen
financiële prikkels en schaalgrootte in het onderwijs
Hierbij ontvangt u het rapport `Onderzoek naar de relatie tussen financiële
prikkels en schaalgrootte in het onderwijs'. Dit rapport is u toegezegd in de brief
van 28 november 2008 over de Menselijke maat (Tweede Kamer 31 135 nr. 16).
Het rapport geeft inzicht in de mogelijke invloed van wet- en regelgeving op de
schaalgrootte in het onderwijs. Daarnaast is gekeken naar meer algemene
redenen voor fusies en toenemende schaalgrootte.
De belangrijkste conclusie van het rapport is dat er geen specifieke elementen in
wet- en regelgeving zijn gevonden die de schaalgrootte bewust stimuleren. Uit
een analyse van wet- en regelgeving en interviews die de onderzoekers hebben
gehouden onder experts, leden van besturen en raden van toezicht en
medezeggenschapsleden van de verschillende onderwijssectoren, blijkt dat er
nauwelijks nog direct op schaalvergroting gerichte wet- en regelgeving aanwezig
is. Wel ervaart men prikkels door de decentralisatie van verantwoordelijkheden.
De lumpsumbekostiging kan leiden tot een streven naar schaalvergroting, of groei
van het aantal leerlingen. De opheffings- en stichtingsnormen bepalen de
minimale omvang van scholen. Grotere besturen kunnen voordelen hebben in
gesprekken met gemeenten over bijvoorbeeld huisvesting. Bestuurders van grote
organisaties kunnen misschien meer verdienen. Daarnaast is professionaliteit
makkelijker te organiseren en zijn financiële risico's beter af te dekken, zo meldt
het rapport.
Uit het onderzoek blijkt dat er geen individueel aanwijsbare reden is die tot
schaalvergroting kan leiden, maar dat er veeleer sprake is van een stapeling van
motieven. Het rapport geeft ook aan dat bestuurders staan voor de kwaliteit van
het onderwijs en dat ze het geld zo efficiënt mogelijk willen inzetten.
Onderwijskundige motieven staan bij schaalvergroting vaak voorop. Een
inhoudelijke reactie op het rapport laat ik aan een missionair kabinet.
de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
mr. A. Rouvoet
a
na 1 van 1
Pagi
---- --