Duurzaamheidsverslaggeving zit in de lift
17/06/2010 16:00
BECO België NV
Steeds meer bedrijven en organisaties zetten de stap naar duurzaamheidsverslaggeving. Bij deze vorm van rapportage worden niet alleen de economische, maar ook de maatschappelijke en ecologische prestaties van een bedrijf opgenomen. Deze tendens kadert in een bredere context van maatschappelijk verantwoord ondernemen, waarbij er een evenwicht wordt gezocht tussen de drie pijlers People, Planet en Profit.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen of MVO is al lang geen onbekend begrip meer in de bedrijfswereld. Voor diegenen die hiermee al vertrouwd zijn, is het uitbrengen van een duurzaamheidsverslag een logische stap in dit proces. De voordelen hiervan zijn talrijk: niet alleen verhoogt een duurzaamheidsrapport de interne betrokkenheid van de medewerkers bij hun bedrijf, daarnaast zorgt het er ook voor dat de ambities op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen concreet worden geïntegreerd in de hele bedrijfsvoering.
"Eerst in MVO geloven, vervolgens MVO implementeren en dan pas erover communiceren"
Eén van de bedrijven die dit jaar een duurzaamheidsverslag uitbrengt is BECO België, een adviesbureau voor winst in duurzaamheid. Opmerkelijk is dat BECO ook zelf klanten begeleidt bij de opmaak van hun duurzaam-heidsrapport. "Als bedrijf met een focus op duurzaam ondernemen willen wij onze voorbeeldfunctie vervullen én zelf datgene realiseren waarmee we naar onze klanten stappen. De tijd was rijp om onze eigen duurzaam-heidsprestaties in kaart te brengen en - nog belangrijker - onze doelstellingen voor de toekomst te formuleren", legt Anouk Van de Meulebroecke, directeur van BECO België, uit. De beslissing om nu pas een duurzaamheidsverslag te schrijven is bewust genomen: "Je moet eerst in MVO geloven, vervolgens MVO in de organisatie integreren en dan pas erover communiceren", verduidelijkt Anouk Van de Meulebroecke.
Tegelijkertijd brengen ook zes klanten van BECO in deze periode hun duurzaamheidsverslag uit, waaronder twee kleine ondernemingen, De Duurzame Drukker en Commotie, en twee middelgrote bedrijven, namelijk ETAP Lighting en Van Roey Automation. Zij leveren het beste bewijs dat duurzaamheidsverslaggeving ook voor kleinere bedrijven een haalbare kaart is. Daarnaast brengt de NMBS Groep haar tweede duurzaamheidsrapport uit en presenteert de Politie Sint-Pieters-Leeuw haar eerste verslag. Allemaal zijn ze al lang met duurzaam ondernemen bezig, waardoor MVO als het ware verankerd zit in het 'DNA' van de organisatie. Zo hadden de aandeelhouders van ETAP Lighting reeds in 1949 bij de oprichting van de firma oog voor duurzaamheid. "Het uitbrengen van een duurzaamheidsverslag is een nieuwe, eigentijdse uiting van ons jarenlange engagement om met ETAP onze visie rond duurzaam ondernemen een invulling te geven", aldus Pascal De Langhe van ETAP Lighting. Ook de Politie van Sint-Pieters-Leeuw is al langer bezig met een duurzaam beleid. Korpschef Mark Crispel verklaart: "We deden al veel aan MVO, maar waren er ons nog niet van bewust."
Bij Van Roey Automation zijn ze zich bewust van hun invloed en van het belang om ook andere bedrijven tot MVO aan te zetten. "Als particulier voelt het helaas vaak als een druppel op een hete plaat als je je wil inspannen voor het milieu, maar als groot bedrijf beginnen de kleine beetjes toch verschil te maken. Ondernemers moeten eerst in eigen boezem kijken en besluiten dat de industrie de grootste voetafdruk nalaat", vindt Matthias Sanne.
Stakeholders betrekken bij het bedrijfsbeleid
De redenen om voor een duurzaamheidsverslag te kiezen, zijn divers. In de eerste plaats willen de bedrijven hun stakeholders informeren over hun beleid op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen. "Onze stakeholders zijn onze medewerkers, onze klanten, onze leveranciers en organisaties uit het middenveld. We wisselen samen informatie en ervaringen uit, bespreken duurzame alternatieven en stippelen lijnen uit voor de toekomst. In ons stakeholderoverleg toetsen we de eerste versie van ons duurzaamheidsverslag aan de verwachtingen en wensen van deze belanghebbenden. Dit is een zeer boeiend en leerrijk proces", aldus Halina Bletek, zaakvoerder van De Duurzame Drukker. De input van de eigen medewerkers was ook bij de Politie Sint-Pieters-Leeuw uitermate belangrijk. "We willen dat onze medewerkers fier kunnen zijn op hun organisatie. Door hen mee te laten denken over het terugdringen van onze milieubelasting, de invulling van onze sociaal-maatschappelijke functie en de aanwending van onze financiële middelen brengen zij ideeën aan die je vanuit de managementstoel niet kan bedenken", vervolgt Mark Crispel.
Geen eindpunt
Anderzijds is een duurzaamheidsverslag veel meer dan een louter informatief document. "Een dergelijk rapport vormt namelijk een uitstekend uitgangspunt om het beleid rond MVO verder te ontwikkelen en bij te schaven en is daardoor een managementinstrument" aldus Anouk Van de Meulebroecke. Frank Van Damme, gedelegeerd bestuurder van communicatie-adviesbureau Commotie, beaamt dit : "Ons duurzaamheidsverslag helpt ons het bedrijf duurzaam te beheren".
De bedrijven die nu voor het eerst een duurzaamheidsrapport uitbrengen zijn het erover eens dat dit eerste verslag zeker geen eindpunt is. "Het opstellen van een duurzaamheidsverslag verplicht tot het nadenken over de processen, en maakt duidelijk dat er in heel wat domeinen nog veel te realiseren valt. Uit ons duurzaam-heidsrapport kwamen dan ook heel wat verbeterpunten voor voren", merkt Walter De Rijck van de NMBS Groep op. De bedrijven gebruikten hun duurzaamheidsverslag dan ook om concrete doelstellingen te formuleren voor de komende jaren. In het verslag van BECO zijn deze opgevat als een 'to do'-lijstje, dat de lezer nadien kan gebruiken om zijn eigen 'things to do' te noteren. Ook bij Commotie geven ze hun duurzaamheids-verslag een tweede leven, door de opbouw van een woordenschat die duurzaamheid toegankelijker maakt en de kansen laat zien. "Hoe deze woordenschat evolueert, kunt u volgen op onze blog http://duurzaamheidsverslag.posterous.com", legt Frank Van Damme uit.
De NMBS Groep en De Duurzame Drukker zijn allebei al aan hun tweede duurzaamheidsrapport toe. Ze merken beiden een duidelijke evolutie van hun duurzaamheidsverslag. Eén van de betrokkenen bij het stakeholder-overleg van De Duurzame Drukker formuleerde het als volgt: "Het verslag is veel rijker en heeft meer body. Dit zal ongetwijfeld goed doen aan de uitstraling".