Ingezonden persbericht


Fair Wear Foundation Amsterdam, 17.06.2010

Initiatief voor betere arbeidsomstandigheden groeit met 20% Fair Wear Foundation publiceert the Fair Wear formula en jaarverslag 2009 Vandaag publiceert Fair Wear Foundation (FWF) haar jaarverslag 2009. Het jaarverslag laat zien dat steeds meer bedrijven zich inzetten voor betere arbeidsomstandigheden in hun productieketen. Daardoor groeit ook het aantal mensen ­ werknemers en hun gezinnen ­ dat door FWF wordt bereikt.
Tegelijk met het jaarverslag lanceert FWF ook the Fair Wear formula, een boek dat de unieke gelaagde aanpak van FWF beschrijft om tot duurzame verbeteringen in de arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie te komen. "Een eenvoudig T-shirt is vaak het resultaat van een complex netwerk van bedrijven en arbeiders in verschillende landen en fabrieken. The Fair Wear formula beschrijft hoe wij samen met kledingmerken de arbeidsomstandigheden in kaart brengen en merken en fabrieken helpen de nodige verbeteringen door te voeren," licht Erica van Doorn, directeur van FWF, toe. FWF beoordeelt de bedrijfsvoering van de kledingmerken, inspecteert fabrieken en onderzoekt klachten. De aanpak is procesgericht: arbeidsomstandigheden worden stap voor stap verbeterd. Na iedere audit krijgen zowel het merk als de fabriek concrete suggesties voor verbetering.
Als `multi-stakeholder' initiatief ­ een gezamenlijk initiatief van vakbonden, brancheverenigingen en NGO's ­ beroept FWF zich op brede expertise en meer dan tien jaar ervaring. Het draagvlak onder bedrijven, vakbonden en belangenbehartigers maakt FWF onafhankelijk en geloofwaardig.
The Fair Wear formula
"FWF investeert al tien jaar in de ontwikkeling van effectieve oplossingen voor op de werkvloer. Een ding weten we inmiddels zeker: een enkele oplossing voor onrecht in de fabrieken bestaat niet. Er is een heel scala aan maatregelen, en tien jaar FWF heeft ons geleerd dat die het best werken als ze gecombineerd worden" ­ Willy Wagenmans, interim voorzitter van FWF. De structuur van de mondiale kledingindustrie stelt ons voor een ingewikkeld probleem: als de meeste kledingmerken geen eigenaar meer zijn van hun fabrieken, hoe kunnen zij ­ en hun consumenten ­ dan weten of de fabrieksarbeiders hun werk in behoorlijke omstandigheden doen? Verificatie van arbeidsomstandigheden door een onafhankelijk initiatief als Fair Wear Foundation wordt in het algemeen gezien als de beste manier om reële, blijvende beteringen op de werkvloer door te voeren.
The Fair Wear formula is ontstaan vanuit het besef dat FWFs verificatiewerk alleen vertrouwen wekt wanneer FWF open en helder is over haar methoden, partners en financiering. De beschreven formule is gebaseerd op gewortelde principes, waaronder de FWF gedragscode, en is als het ware een routebeschrijving voor bedrijven die meer verantwoordelijkheid voor hun productieketens willen nemen.
De vernieuwende manier waarop tekst (Anne Lally, CSR consultant) en ontwerp (buro RuSt) elkaar versterken, maakt het boek aantrekkelijk voor zowel betrokken organisaties als de sterk visuele modewereld.
The Fair Wear formula kunt u hier downloaden.

1/2




Hoogtepunten uit het jaarverslag 2009

Naast het verificatiewerk richtte FWF zich in 2009 op de beoordeling van de inkooppraktijk van haar deelnemers en op het stimuleren van trainingsprogramma's, zowel bij de merken als in de fabrieken.
o Eind 2009 had FWF 51 deelnemers uit zeven Europese landen. Samen hebben zij productie in zo'n 1.153 fabrieken, waar zo'n 275.000 arbeiders werken en verkopen zij hun producten in ten minste 50 landen wereldwijd. o 80% van de productie van FWF deelnemers vindt plaats in Bangladesh, China, India en Turkije. Op die vier landen zijn de meeste activiteiten van FWF primair gericht. o In 2009 voerden FWF teams 63 fabrieksinspecties uit in negen landen, bestaand uit onder andere een fabrieksbezoek, gesprekken met management en interviews met arbeiders buiten de fabriek. o 16 kledingbedrijven ondergingen een beoordeling van hun management systeem. Met deze Management System Audits beoordeelt FWF in hoeverre deelnemers hun inkoopprocessen, prijsbeleid en sourcing strategie hebben toegespitst op de doorvoering van goede arbeidsomstandigheden. o Klachten van arbeiders in 2009 gingen het meest over excessief overwerk en problemen met lonen, en over discriminatie en verbaal geweld. Er werden twaalf klachten ingediend en onderzocht. Het jaarverslag 2009 kunt u hier downloaden. Over Fair Wear Foundation
Fair Wear Foundation (FWF) is een onafhankelijke non-profit organisatie. Betere arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie zijn FWFs missie. Contact: