Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties










> Retouradres Postbus 20011 2500 EA  Den Haag 

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal                                                              Politie en 
Postbus 20018                                                                                                          Veiligheidsregio's 
2500 EA  Den Haag                                                                                                      Bekostiging & Monitoring 
                                                                                                                       Schedeldoekshaven 200 
                                                                                                                       2511 EZ  Den Haag 
                                                                                                                       Postbus 20011 
                                                                                                                       2500 EA  Den Haag 
                                                                                                                       www.minbzk.nl 
                                                                                                                       Contactpersoon 
                                                                                                                       A. Schukken  
                                                                                                                       T 070-426 7435 
                                                                                                                       annet.schukken@minbzk.nl 

                                                                                                                       Kenmerk 
                                                                                                                       2010-0000353084 
Datum  14 juni 2010                                                                                                     
Betreft  Aanbieding rapportage Normkostenonderzoek                                                                      
                                                                                                                       Bijlagen 
                                                                                                                       1 

Hierbij bied ik u de managementrapportage van het Normkostenonderzoek Politie                                           
2010 aan. Samen met het dagelijks bestuur van het Korpsbeheerdersberaad heb ik 
afgesproken om een onafhankelijk onderzoek uit te voeren naar de betaalbaarheid 
van de operationele sterkte op de langere termijn.  

Doel van dit onderzoek was te beoordelen of de afgesproken sterkte bij de politie 
op de lange termijn (2016) in balans is met het beschikbare budget. In het 
onderzoek is daarom de omvang van de operationele sterkte1 als constant 
verondersteld in de periode tot en met 2016 op in totaal 48.062 fte, waarvan bijna 
6.800 aspiranten en medewerkers in opleiding (gebaseerd op de omvang van de 
operationele sterkte per 31-12-2008).  

Onderzoeksmethodiek 
Om inzicht te geven in de betaalbaarheid van de operationele sterkte op lange 
termijn (2016) zijn de huidige en toekomstige lasten en baten in beeld gebracht. 
De ontwikkeling in de toekomstige baten is gebaseerd op reeds in circulaires 
vastgestelde kaders. Voor het bepalen van de toekomstige lastenontwikkeling 
hebben de onderzoekers eerst een analyse uitgevoerd van de lastenontwikkeling in 
de periode 2002-2008. Op basis hiervan is een trendlijn bepaald voor de periode 
2009-2016, rekening houdend met reeds vastgelegde beleidskeuzes in onder 
andere het gesloten onderhandelingsakkoord. Dat levert de input voor de 
zogenaamde baseline, die uitgaat van ongewijzigde voorzetting van huidig beleid.  

Vervolgens is ingezoomd op de ontwikkelingen die reeds in gang zijn gezet, - 
voornamelijk op het gebied van personeel, ICT en huisvesting - en die zullen leiden 
tot besparingen in het beheer van de sector. Deze ontwikkelingen zijn financieel 
onderbouwd en doorgerekend in een tweetal scenario's met een midden en een 
maximaal haalbare variant voor 2016. Het soort besparingen is in beide scenario's 

1 De gehanteerde definitie  van de operationele sterkte sluit in dit onderzoek aan op de definitie zoals gehanteerd 
door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (zie brief van 24 november 2009, Kamerstukken II, 
29 628, nr. 160). 
                                                                                                                         Pagina 1 van 2 







dan ook gelijk, waarbij het middenscenario als het meest realistische scenario is                              Datum 
                                                                                                               14 juni 2010 
gekenschetst. Het maximale scenario geeft de maximale besparingen voor 2016 
                                                                                                               Kenmerk 
weer, indien ingezet wordt op een zeer ambitieuze uitvoering van de voorgestelde  2010-0000353084 
besparingsmaatregelen.                                                                                          

Conclusies over de betaalbaarheid                                                                               
Uitgaande van de besparingen in het middenscenario, dat volgens de onderzoekers 
het meest reële beeld geeft van de kostenontwikkeling en haalbaarheid van de 
kostenbesparende maatregelen, zal het tekort in 2016 ongeveer  160 miljoen (3%   
op het totale budget) bedragen en uitgaande van het maximale scenario zo'n  90 
miljoen (1,5% op het totale budget) in 2016. Voor beide scenario's is de 
veronderstelling dat het accres2 op de politiemiddelen volledig beschikbaar blijft. Is 
dit niet (geheel) het geval, dan zal het tekort hoger uitvallen.  

De uitkomsten maken duidelijk dat het van groot belang is de in deze 
kabinetsperiode ingezette besparingen op beheer en overhead bij de politie met 
kracht door te zetten. Alleen op die manier kan het tekort in de betaalbaarheid van 
de politie op de langere termijn beperkt blijven, zonder dat de operationele sterkte 
van de politie daaronder lijdt. Samen met het korpsbeheerdersberaad zet ik hierin 
ook concrete stappen, zoals de voorbereiding van het zogeheten 
politiedienstencentrum.  

Tegelijkertijd geeft het onderzoek aan dat deze maatregelen onvoldoende lijken om 
de thans met de Tweede Kamer en het korpsbeheerdersberaad afgesproken 
operationele sterkte structureel te financieren. Aanvullende maatregelen zijn 
gewenst en nodig. Daarbij kan een combinatie worden overwogen van extra 
ombuigingen en intensiveringen. Het Normkostenonderzoek geeft daarvan ook 
voorbeelden. Zo zijn bijvoorbeeld besparingen in de inrichting van het 
politieonderwijs mogelijk, die nog niet zijn meegenomen in de cijfers uit het 
Normkostenonderzoek. Ook het heroverwegingsrapport Veiligheid en Terrorisme 
bevat suggesties.   

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, 





2 Het accres is budget dat nog niet is toebedeeld aan de politiekorpsen. Het betreft een jaarlijkse toevoeging 
aan het politiebudget, waarbij het ministerie van BZK de beleidsvrijheid heeft om te bepalen op welke wijze 
deze middelen worden ingezet, bijvoorbeeld door individuele korpsen te ondersteunen bij financiële 
tegenvallers. Het accres loopt op tot zo'n  100 miljoen in 2016. 
                                                                                                                 Pagina 2 van 2 






---- --