Relatiebeheer bij ledenorganisaties nog in de kinderschoenen
CRM-SYSTEEM BELANGRIJK MIDDEL TEGEN LEDENVERLOOP
BARNEVELD, 17 juni 2010 - Belangenorganisaties maken onvoldoende gebruik van de mogelijkheden dat een relatiebeheersysteem biedt om huidige leden aan zich te binden en nieuwe leden te werven. Dat blijkt uit het trendonderzoek Ledenbeheer & Relatiemanagement voor Belangenorganisaties onder honderd directeuren en bestuurders van ledenorganisaties (brancheorganisaties, verenigingen, werkgevers- en werknemersorganisaties, sportbonden, politieke organisaties, charitatieve organisaties en omroepen). Het onderzoek werd in mei 2010 uitgevoerd door Goals Marktbewerking in opdracht van CRM Partners.
Als gevolg van maatschappelijke trends wordt het voor ledenorganisaties steeds belangrijker de toegevoegde waarde voor hun leden zichtbaar te maken. Directe communicatie en een persoonlijke benadering zijn essentieel in de werving van nieuwe leden en om bestaande leden te behouden. Het voorkomen van ledenverloop, doelgerichte communicatie en informatievoorziening op maat zijn op dit moment de meest urgente punten op de beleidsagenda van belangenverenigingen, blijkt uit het onderzoek. Toch, zo geven de ondervraagden aan, worden de automatiseringssystemen die men in huis heeft hiervoor nog maar mondjesmaat ingezet.
Het onderzoek laat zien dat veel organisaties in de regel een goed integraalbeeld van het eigen ledenbestand hebben, maar zij kunnen dat bestand niet segmenteren. Die segmentatie is echter een van dé kritische succesfactoren als het gaat om campagnes en ledenbenadering op maat. Een goed CRM-systeem heeft deze mogelijkheden in zich, maar veel van de ondervraagde organisaties maken daar nog onvoldoende gebruik van.
Het trendonderzoek Ledenbeheer & Relatiemanagement voor Belangenorganisaties geeft inzicht in de werkwijze van ledenorganisaties op het gebied van relatiebeheer en doet aanbevelingen voor een effectiever gebruik van CRM-systemen. Het rapport van het trendonderzoek is te downloaden op de website van CRM Partners,
CRM Partners is markleider op het gebied van Microsoft Dynamics CRM en ontwikkelt, implementeert en onderhoudt generieke én branchespecifieke CRM-oplossingen. Naast het ondersteunen van marketing-, sales- en serviceprocessen zet CRM Partners Microsoft Dynamics CRM ook in voor ledenbeheer, leveranciersmanagement, opleidingenmanagement, HR en andere ondersteunende processen. CRM Partners is Microsoft Gold Certified Partner met vijf competentie en lid van de Microsoft Presidents Club. CRM Partners heeft een interessant portfolio van ruim 100 klanten.
Ingezonden persbericht