Imago OV-chipkaart onder Nederlanders steeds minder positief
AMSTERDAM, 20100617 -- Steeds meer Nederlanders zijn op de hoogte van de veranderingen die de OV-chipkaart met zich meebrengt voor het openbaar vervoer in Nederland. Het algemene beeld over de OV-chipkaart wordt echter over de tijd steeds minder positief. Dit blijkt uit de Vervoersmonitor 2010 van Newcom Research & Consultancy. De Vervoersmonitor peilt elk jaar het reisgedrag van Nederlanders. Via het MijnOpiniepanel (www.mijnopinie.nl) hebben 1.054 respondenten hun mening gegeven in de meting van 2010. De onderzoeksgroep is een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking.
Bekendheid met de OV-chipkaart stijgt
Op dit moment is het met uitzondering van Groningen, Drenthe en Limburg in heel Nederland mogelijk om met de OV-chipkaart te reizen. In Rotterdam en Amsterdam is de OV-chipkaart zelfs het enige geldige vervoerbewijs en kan er niet meer met de strippenkaart worden gereisd. Uit de Vervoersmonitor 2010 blijkt dat op dit moment 93 procent van de Nederlanders bekend is met de kaart. Onder OV-reizigers is de bekendheid met de kaart zelfs nog iets hoger en is nagenoeg iedereen bekend met de kaart (97 procent). Sinds 2008 is de bekendheid met de kaart onder Nederlanders toegenomen van 88 procent naar 93 procent in 2010. Ondanks de vele aandacht voor de kaart in zowel landelijke als lokale media is het opvallend om te zien dat toch nog zeven procent van de Nederlandse niet op de hoogte zegt te zijn van de komst van de OV-chipkaart.
Kennis en aankoopintentie neemt toe
Doordat het op veel plekken in Nederland inmiddels mogelijk is om te reizen met de OV-chipkaart blijkt ook dat Nederlanders steeds beter op de hoogte zijn van de veranderingen die de kaart met zich mee brengt voor het openvaar vervoer. Gaf in 2008 17 procent van de Nederlanders aan (zeer) goed op de hoogte te zijn van deze veranderingen, in 2010 is dit percentage gestegen naar 30 procent. Ondanks dat het kennisniveau van Nederlanders over het reizen met de kaart over de tijd een stijging laat zien, kan in het algemeen gesteld worden dat de kennis over de OV-chipkaart met 30 procent nog niet heel erg hoog te noemen is. Zeker gezien het feit dat de kaart komend jaar definitief ingevoerd moet zijn in heel Nederland. Er zijn dan ook nog bruggen te slaan voor de vervoerders om hierin meer duidelijkheid te scheppen. Toch beseft de Nederlander wel steeds meer dat het op termijn niet meer mogelijk is om met een ander vervoerbewijs te reizen. Uit de Vervoersmonitor 2010 blijkt namelijk ook dat de aankoopintentie van de OV-chipkaart onder Nederlanders steeds hoger wordt. Zo geeft op dit moment 30 procent van de Nederlanders aan de OV-chipkaart korte tijd na invoering in eigen regio te zullen aanschaffen. In 2008 was dit nog maar 17 procent. Men ziet als belangrijkste voordeel van de OV-chipkaart dat je dan nog maar 1 kaart nodig hebt voor al het openbaar vervoer in Nederland. Een snelle definitieve invoering van de kaart lijkt dan ook van groot belang om aan te kunnen sluiten bij de behoefte van reizigers.
Imago OV-chipkaart steeds minder positief
Terwijl de kennis over de OV-chipkaart stijgt en aankoopintentie ervan ook toeneemt, wordt het algemene beeld over de kaart onder Nederlanders steeds minder positief. Vond in 2008 nog 54 procent van de Nederlanders dat de OV-chipkaart het reizen makkelijker maakt. In 2010 is dit percentage gedaald naar 43 procent. Tevens vindt dit jaar nog maar 28 procent van de Nederlanders dat de OV-chipkaart een eerlijk reis- en betaalsysteem is. In 2008 was dit nog 37 procent. Over de tijd is er weinig verschil is te zien in de perceptie van Nederlanders of de OV-chipkaart het reizen sneller maakt; circa 20 procent is het hier mee eens en blijft laag. Het vertrouwen in de kaart is sinds 2008 al niet veel beter. Slechts zeven procent van de Nederlanders vindt dat de OV-chipkaart de persoonsgegevens beschermt en elf procent vindt de OV-chipkaart betrouwbaar. Dit beeld blijft over de tijd constant. Uit de resultaten van dit onderzoek lijkt de OV-chipkaart dan ook (nog steeds) met een imagoprobleem te kampen.
Over Newcom Research & Consultancy
Newcom Research & Consultancy (zie ook www.newcomresearch.nl) voert regelmatig opinieonderzoek uit om de meningen en visies van Nederlanders inzichtelijk te maken. De Vervoersmonitor is dit jaar reeds voor de vijfde maal uitgevoerd. Op de markt van mobiliteit en (openbaar) vervoer in Nederland ondersteunen wij organisaties bij het maken van de juiste beslissingen door middel van toegepast onderzoek.
Ingezonden persbericht