IHS Automotive meldt dat overheidspremie heeft geleid tot 1 op de 12 autoverkopen in 2009

Europese schrootprogramma’s gezien als effectieve vormen van Economische stimulans

FRANKFURT, Duitsland--(BUSINESS WIRE)-- 20100617 --

Premieprogramma’s van de overheid gelanceerd op het toppunt van de financiële crisis waren verantwoordelijk voor één op de 12 autoverkopen wereldwijd in 2009. Dat komt neer op ongeveer vijf miljoen auto’s verkocht in 20 landen, volgens IHS Automotive, vroeger CSM Worldwide en IHS Global Insight's automobielgroep.

Europa was verantwoordelijk voor 40 procent oftewel 2,1 miljoen voertuigen van de premiegestuurde verkopen, volgens IHS Automotive Chief Economist Nigel Griffiths. China alleen al nam tenminste 1,5 miljoen verkopen voor zijn rekening die gestuurd werden door premies of subsidies. Griffiths sprak hierover vandaag op IHS Automotive's Global Automotive Conference Europe in Frankfurt.

“De Europese schrootprogramma’s waren buitengewoon effectieve vormen van economische stimulans op de moeilijkste momenten van de financiële crisis van 2008-2009,” aldus Griffiths. “Tot nu toe zien we relatief weinig rendementeffecten van de programma’s en door het spreiden van de geleidelijke stopzetting van de programma’s heeft de branche tijd gekregen voor een gereguleerde herstructurering.”

De schrootprogramma’s hebben niet alleen de verkopen bevorderd, maar ook een rol gespeeld bij het verminderen van de schadelijke CO2-uitstoot met in 2009 alleen al meer dan één miljoen ton en hebben ook de veiligheidsstandaards verhoogd van voertuigen op de weg doordat oudere auto's op non-actief werden gezet.

De Europese programma’s waren vrijwel zelffinancierend omdat voor de nieuwe auto’s BTW van toepassing was. In 2009 haalden de extra belastingen uit die verkopen overheden 80 procent van de schrootpremies terug.

De programma’s zullen echter leiden tot lagere overheidsbelastingontvangsten gedurende 2010 en 2011 omdat er minder auto’s zullen worden gekocht omdat de premies automobilisten hebben gestimuleerd om in 2009 een auto te kopen.

“Helaas komt terugbetaling op een moment waarop budgettekorten overal in de Eurozone zeer kritisch worden gevolgd als gevolg van de schuldencrisis,” aldus Griffiths.

Dit maakt elk publiek premieprogramma onverteerbaar, waardoor de autoverkopen zijn blootgesteld aan de steeds softere en riskantere economische omgeving, merkte Griffiths op.

Over IHS Automotive

IHS Automotive brengt de krachtige analytische en onderzoeksmogelijkheden van CSM Worldwide en IHS Global Insight's automobielgroep bij elkaar. IHS Automotive zet zich in voor de levering van informatie, analyse, prognoses en adviesdiensten van topkwaliteit aan organisaties die betrokken zijn bij de automobielbranche. Ze bieden inzicht in de marktwerking en -trends via betrouwbare, tijdige en nauwkeurige intelligentie en beoordelingen. IHS Automotive beschikt over analisten in 13 steden in 10 landen op drie continenten.

Over IHS (www.ihs.com)

IHS (NYSE: IHS) is een vooraanstaande bron van informatie en inzicht op cruciale gebieden die het zakelijk landschap van vandaag vormgeven: energie, economie, geopolitiek risico, duurzaamheid en toeleveringsketenmanagement. Bedrijven en overheden over de hele wereld baseren zich op de uitgebreide content, deskundige onafhankelijke analyse en flexibele leveringsmethoden van IHS om uiterst belangrijke beslissingen te nemen en strategieën te ontwikkelen met snelheid en vertrouwen. IHS is al actief sinds 1959 en werd in 2005 een beursgenoteerd bedrijf op de New York Stock Exchange. De hoofdvestiging van HIS is in Englewood, Colorado, VS, en het bedrijf heeft ruim 4200 werknemers in meer dan 30 landen over de gehele wereld.

IHS is een geregistreerd handelsmerk van IHS Inc. Alle andere bedrijfs- en productnamen kunnen handelsmerken zijn van hun respectievelijke eigenaren. Copyright © 2010 IHS Inc. Alle rechten voorbehouden.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische geldigheid beoogt.

CONTACT:
IHS
Margaret-Anne Orgill, +44 203 159 3411
margaret-anne.orgill@ihsglobalinsight.com
of
Jim Dorsey, +1 781-301-9069
jim.dorsey@ihsglobalinsight.com
of
IHS Press Desk, +1 303-305-8021

press@ihs.com