Modint
PERSINFORMATIE
P E R S B E R I C H T
Zeist, 17 juni 2010
MODINT pleit voor nieuw industriebeleid
MODINT, Ondernemersorganisatie voor mode, interieur, tapijt en textiel, heeft bij informateur
Rosentahl en de politieke leiders van VVD en PVV aangedrongen op het formuleren van een nieuw
industriebeleid specifiek voor de in Nederland nog gevestigde maakindustrie. In dat beleid moet er
ruime aandacht zijn voor vakgericht onderwijs, voor stimulering van onderzoek en ontwikkeling en
toegang tot derde markten, aldus MODINT voorzitter Alphons Schouten vandaag tijdens de
jaarvergadering van deze organisatie in Maarssen.
"Bescherming van intellectueel eigendom behoort eveneens een hoge prioriteit te krijgen. We voeren
strijd tegen illegale namaak van producten en de verkoop daarvan mede door het fenomeen internet,
maar die aanpak moet harder", aldus de MODINT-voorzitter.
Schouten presenteerde in zijn jaarrede ook nog overige punten op het verlanglijstje van MODINT voor
een nieuw kabinet:
actie van de overheid om een verlaging van marktrente af te dwingen. "De groei van
kapitaalreserves door de financiële instellingen is een noodzakelijke maatregel maar die kan en
mag nooit de economie in haar volle breedte beperken om haar kansen te benutten. Een
verlaging van die marktrente zal een enorme impuls geven. Wij verwachten dat dat
bedrijvigheid zal stimuleren en koopgedrag van consumenten zal aanwakkeren. Ook heeft het
een positief effect op de voor MODINT belangrijke sector als de bouw. De huizenmarkt ,
nieuwbouw en doorstroming wordt gestimuleerd met positieve effecten voor onze sector",
aldus Schouten
inperken van inkoopmacht door grote afnemers
ondersteuning door de overheid via fiscale maatregelen om maatschappelijk verantwoord
ondernemen door bedrijven te stimuleren
MODINT is dé ondernemersorganisatie voor mode, interieur, tapijt en textiel.
Afdeling communicatie
De 750 aangesloten ondernemingen realiseren een gezamenlijke omzet van www.modint.nl
9 miljard met de productie en/of handel van kleding, modeaccessoires, 06-2010
interieurtextiel, tapijt en overige textiele producten.
PERSINFORMATIE
vervanging van het huidige duurzaam inkoopbeleid van de overheid door een systeem dat
procesmatige verduurzaming van inkoop mogelijk maakt en voor de toekomst borgt
daar waar decentralisatie leidt tot meerkosten zonder dat daar aanwijsbare baten tegenover
staan dient die decentralisatie opgeheven te worden. In dat verband noemde Schouten als
voorbeeld de afwijkende brandveiligheidseisen voor openbare gebouwen en bedrijven in
diverse regio's in ons land. "Heel storend voor leveranciers van interieurtextiel en tapijt", aldus
de MODINT-voorzitter.
een effectievere exportondersteuning. Schouten wees er in dit verband op dat ongeveer 50%
van de omzet van MODINT leden (totaal ca. 9 miljard) wordt geëxporteerd. De
internationale belangen van de sector zijn dus groot. "De ondersteuning die we de laatste
jaren hebben gekregen op exportgebied was minimaal en ineffectief. Het thema internationaal
was in de verkiezingsstrijd ook geen groot issue. En dat met de wetenschap dat we een
exportland zijn en zullen blijven. Een veel effectievere steun vanuit Den Haag is noodzakelijk
ook als dat gebeurt voor landen die lidstaat zijn in de Europese Unie", aldus Schouten.
de handelspolitieke wet- en regelgeving, zowel Europees als in het kader van de WTO, dient
gericht te zijn op het handhaven en de toekomst van onze maakindustrie.
het tegengaan van protectionistische tendensen in sommige EU-landen, bijvoorbeeld via het
pleiten van een "made-in" label in kleding. MODINT wijst zo'n label af omdat het niets
toevoegt aan de beschikbare informatie voor de consument, maar wel de administratieve
lastendruk en dus de kosten voor de leverancier verhoogt.
Een lange lijst, aldus Schouten. "Maar we staan aan het begin van een proces van mondiale
verandering op economisch, financieel en klimaatgebied. Als we niet op de juiste wijze inspelen op die
verandering dan missen we als industrieën en als land de boot en werken we niet aan een duurzame
toekomst voor onze kinderen en kleinkinderen. Kansen moeten gegrepen worden en stilstaan of
houden wat je hebt is en kan niet de enige optie zijn".
Zie voor uitgebreidere informatie de bijlage bij dit persbericht.
---
Toelichting voor de pers:
Met vragen naar aanleiding van dit bericht kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie van MODINT, via 030 -
2320907
MODINT is dé ondernemersorganisatie voor mode, interieur, tapijt en textiel.
Afdeling communicatie
De 750 aangesloten ondernemingen realiseren een gezamenlijke omzet van www.modint.nl
9 miljard met de productie en/of handel van kleding, modeaccessoires, 06-2010
interieurtextiel, tapijt en overige textiele producten.
PERSINFORMATIE
Bijlage bij het persbericht van MODINT
MODINT pleit voor nieuw industriebeleid
Bijlage: uitgebreidere toelichting op de standpunten van MODINT
Thema: Economie en financiën
Verlaging marktrente nodig voor versoepeling kredietverlening aan ondernemers
MODINT constateert uit hoofde van haar rol als financiële dienstverlener dat veel ondernemingen
momenteel minder ruimte hebben om te ondernemen dan zij zouden willen. Aan de ene kant zijn
banken zeer terughoudend met het verstrekken van krediet aan leveranciers, zeker waar het
toekomstige leveringen aan niet- verzekerde afnemers betreft, terwijl aan de andere kant de
kredietverzekeraars hun premies verhogen en dekking op afnemers verlagen en leveranciers weer terug
verwijzen naar de banken. Het lijkt erop dat ondernemers en dan vooral MKB ondernemers in een
"wurggreep" van banken en kredietverzekeraars terecht zijn gekomen.
Veel leden van MODINT geven aan dat zij de tarieven, die banken nu aan hun klanten in rekening
brengen, excessief hoog vinden, zeker indien de rentepercentages worden vergeleken ten opzichte van
de basisrente die door de ECB wordt vastgesteld. Opslag voor de crisis - prima, maar te veel opslag
belemmert de economische ontwikkeling onnodig. MODINT roept u dan ook op om te bevorderen dat
de tarieven die banken (in het bijzonder "staatsbank" BN- mro en "gesteunde" bank ING) aan hun
klanten, zowel bedrijven als particulieren, in rekening brengen, zo worden verlaagd dat economisch
herstel wordt gestimuleerd zonder dat de doelstelling, dat financiële instellingen grotere reserves
moeten aanhouden, in het gevaar komt. De middelen die daarmee vrij komen dienen te worden
aangewend voor verruiming van krediet aan ondernemers en helpen consumenten hun bestedingen op
pijl te houden.
Een dergelijke stimulering van de economie hoeft de overheid op voorhand geen geld te kosten en kan
zelfs, via snellere groei van de economie, geld opleveren. Er zal een positieve prikkel van uitgaan op de
bedrijvigheid en het koopgedrag van consumenten. Verwacht mag immers worden dat daardoor een
ook voor MODINT leden belangrijke sectoren als de bouw (huizenmarkt, nieuwbouw en doorstroming)
gestimuleerd wordt.
Tegengaan van misbruik van inkoopmacht
Veel ondernemers worden daarnaast ook geconfronteerd met misbruik van inkoopmacht door hun
(grote(re)) afnemers. Het "ja" van de inkoper blijkt geen "ja" meer te zijn wanneer de betreffende
afnemer eenzijdige wijzigingen in betalingscondities doorvoert, meestal met terugwerkend effect.
MODINT pleit al jaren voor een oplossing van dit probleem, dat onder meer wordt bemoeilijkt door het
feit dat de huidige wet- en regelgeving de organisatie van effectieve tegenmacht onmogelijk maakt.
Mogelijk kan een door alle geledingen van de economie aanvaarde Gedragscode oplossing bieden.
Anders zou het Burgerlijk Wetboek moeten worden aangepast. Zeker in die gevallen waar het voordeel
MODINT is dé ondernemersorganisatie voor mode, interieur, tapijt en textiel.
Afdeling communicatie
De 750 aangesloten ondernemingen realiseren een gezamenlijke omzet van www.modint.nl
9 miljard met de productie en/of handel van kleding, modeaccessoires, 06-2010
interieurtextiel, tapijt en overige textiele producten.
PERSINFORMATIE
van de eenzijdig doorgevoerde wijziging aantoonbaar niet ten voordele komt van de consument, maar
bijvoorbeeld aan de aandeelhouder van de afnemer, dient effectieve toetsing en eventueel effectieve
correctie mogelijk worden. Idealiter kunnen leveranciers collectief, onder garantie van hun anonimiteit,
aan een onafhankelijke derde, bijvoorbeeld een rechter, verzoeken vast te stellen of een afnemer
eenzijdig wijzigingen heeft aangebracht in eerder gesloten
overeenkomsten. Daar waar dat wordt vastgesteld dienen de getroffen leveranciers schadeloos gesteld
te worden. De inspanningen die op dit punt in de afgelopen Kabinetsperiode zijn verricht dienen te
worden voortgezet en geïntensiveerd.
Nieuw industriebeleid nodig
Net zomin als de scheepsbouwindustrie uit Nederland is verdwenen, is de textielindustrie uit Nederland
verdwenen. In andere vorm en op andere schaal dan 50 jaar geleden levert de in Nederland gevestigde
textielindustrie hoogwaardige producten en halffabricaten aan tal van afnemers, zowel consumenten als
bedrijven en industrieën. De ondernemingen die in de textielindustrie actief zijn, waaronder naast
textielproductiebedrijven nadrukkelijk ook de tapijtindustrie en enkele industriële breiers gerekend
moeten worden, dienen continue hun hogere productiekosten te compenseren door het leveren van
(meer) toegevoegde waarde.
Ten behoeve van deze nog in Nederland gevestigde maakindustrie dient in de komende Kabinetsperiode
een nieuw Industriebeleid te worden geformuleerd, waarin tenminste de volgende aspecten worden
opgenomen: verruiming vakgericht onderwijs, meer aandacht voor toegang tot derde markten en
stimulering van onderzoek en ontwikkeling.
In verband met de internationale concurrentiepositie van de sector dienen de grenzen van
ondersteuning te worden opgezocht. MODINT kan desgewenst voorbeelden aanreiken die duidelijk
maken dat de in Nederland gevestigde productiebedrijven ook moeten concurreren met
ondernemingen uit andere Europese landen die toegang hebben tot beduidend royalere
ondersteuningsprogramma's dan in Nederland gebruikelijk.
Bestrijding onnodige en / of niet effectieve wet- en regelgeving
Veel bedrijven uit de achterban van MODINT melden dat de strijd tegen onnodige en / of niet effectieve
wetgeving weliswaar resultaten begint op te leveren, maar zij bestempelen de effecten en resultaten
daarvan tot op dit moment als onvoldoende. De bestrijding van onnodige en / of niet effectieve
regelgeving dient dan ook onverminderd voortgezet te worden.
Thema: Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en Duurzaamheid (MVOD)
Inzetten op maximale stimulering van MVOD inspanningen van bedrijven
Voor MODINT is het een gegeven dat verduurzaming van onze samenleving op tal van terreinen
noodzakelijk is. Tegelijkertijd biedt dat aangesloten ondernemingen kansen. Een belangrijke vraag is hoe
die verduurzaming van onze samenleving het snelste en effectiefste kan worden gerealiseerd. In de
MODINT is dé ondernemersorganisatie voor mode, interieur, tapijt en textiel.
Afdeling communicatie
De 750 aangesloten ondernemingen realiseren een gezamenlijke omzet van www.modint.nl
9 miljard met de productie en/of handel van kleding, modeaccessoires, 06-2010
interieurtextiel, tapijt en overige textiele producten.
PERSINFORMATIE
ogen van MODINT is het bedrijfsleven bij uitstek de partij die moet zorgen voor de noodzakelijke
veranderingen. De overheid is daarbij de aangewezen partij om ondernemingen in staat te stellen die
veranderingen in gang te zetten. Fiscale ondersteuning van MVOD investeringen van ondernemingen
verdient daarom maximale steun. Maar ook elke andere vorm van steun is welkom.
Geen Wet Openbaarheid en transparantie Ketens (WOK)
Omdat verduurzaming een proces is, dienen de inspanningen van overheden, nationaal en
internationaal, gericht te zijn op het ondersteunen van dergelijke processen. Zeker in de internationale
context waarbinnen de Nederlandse textiel- en kledingindustrie opereren, is verduurzaming geen
eenvoudige opgave. Het bedrijfsleven ziet zich gesteld voor de enorme uitdaging om haar
(internationale) ketenverantwoordelijkheid in te vullen. MODINT is tegenstander van wetgeving (WOK
of anderszins) op dat punt, omdat dat slechts leidt tot een papieren werkelijkheid. In de plaats daarvan
dient praktische ondersteuning te worden geboden aan samenwerkingsvormen tussen bedrijfsleven,
vakbonden en NGO's die zijn gericht op verantwoord (internationaal) ketenbeheer. Vanwege de
specificiteit van elke sector, dient ondersteunend beleid van de overheid sectoraal te worden ingericht.
Duurzaam inkopen door overheid vereist een fundamenteel andere aanpak
Daar waar de overheid zelf als "klant" in de markt aanwezig is, kan de overheid verduurzaming
bevorderen door duurzaamheidcriteria op te stellen. Helaas blijkt de wijze, waarop de overheid de
inkoopcriteria voor duurzame levering van goederen in de afgelopen jaren heeft vormgegeven, niet te
leiden tot verduurzaming van markten en producten. In tegendeel zelfs, MODINT constateert dat
ondernemingen afhaken en besluiten geen goederen meer aan de overheid leveren. Zolang
ondernemingen immers geen zicht hebben op hun (potentiële) "return on investments" staat het
economische systeem waarbinnen zij moeten opereren dergelijke investeringen niet toe. Die
investeringen worden dan ook niet gedaan. MODINT is van mening dat duurzaam inkopen door de
overheid alleen dan echt inhoud krijgt wanneer het bedrijfsleven de (juridische) ruimte krijgt om een
proces van verduurzaming te starten. Het huidige, niet effectieve duurzame inkoopbeleid van de
overheid dient dan ook te worden vervangen door een systeem dat procesmatige verduurzaming van
inkoop mogelijk maakt en borgt. MODINT beseft dat daarmee de nodige tijd zal zijn gemoeid, zeker
indien ook de bestaande Europese kaders voor aanbesteding aangepast dienen te worden. Daarmee
wordt in de ogen van MODINT echter slechts de urgentie van het probleem onderstreept. Hoe eerder
wordt gestart met de noodzakelijke aanpassingen, hoe beter.
Thema: Bestuurlijke structuur van Nederland
De prijs van de autonomie van decentrale overheden wordt voor een groot deel door het bedrijfsleven
betaald. Voor zover dat het resultaat is van een bewuste keuze is daar niet veel tegenin te brengen.
Maar omdat daarover nooit een debat wordt gevoerd, is van een bewuste keuze geen sprake. Ter
bevordering van zowel de effectiviteit van overheidsbeleid op het gebied van bijvoorbeeld
(brand)veiligheid en duurzaam inkopen, als voor wat betreft de werking van de markt is het wenselijk
dat de autonomie van decentrale overheden wordt geëvalueerd. Vanzelfsprekend dienen al in gang
gezette beleidsmaatregelen, die gericht zijn op het terugdringen van marktinefficiënties die het gevolg
zijn van decentrale autonomie, onverminderd te worden voortgezet.
MODINT is dé ondernemersorganisatie voor mode, interieur, tapijt en textiel.
Afdeling communicatie
De 750 aangesloten ondernemingen realiseren een gezamenlijke omzet van www.modint.nl
9 miljard met de productie en/of handel van kleding, modeaccessoires, 06-2010
interieurtextiel, tapijt en overige textiele producten.
PERSINFORMATIE
Thema: Internationaal
Ondersteuning exporterend bedrijfsleven
Bijna alle bij MODINT aangesloten ondernemingen opereren internationaal. Dat betreft zowel import als
export. Het export aandeel van MODINT leden bedraagt circa 50%, voor de tapijt productie industrie
zelfs 85%. De belangrijkste export landen zijn onverminderd de overige lidstaten van de Europese Unie,
en dan vooral de landen dicht bij huis: Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Voor veel
ondernemingen vormen beurzen daarbij een belangrijke maar kostbare activiteit. Niet zelden worden de
exportmogelijkheden van Nederlandse ondernemingen daarbij onbedoeld beperkt doordat
concurrenten uit andere EU lidstaten wel geheel of gedeeltelijk worden gesubsidieerd wanneer zij aan
dergelijke beurzen deelnemen, en de Nederlandse ondernemingen niet. Daarom pleit MODINT er voor
dat de ondersteuning van het exporterende Nederlandse bedrijfsleven effectiever wordt ingevuld, ook
indien sprake is van export naar andere lidstaten van de Europese Unie.
Handelspolitieke maatregelen ten dienste van de Nederlandse maakindustrie
In de afgelopen decennia is het karakter van de Nederlandse textiel- en kledingindustrie gewijzigd. Zeker
sinds de afschaffing van de textielquota in 2005 geldt dat textiel en kledingproducten eigenlijk
"normale" producten zijn. MODINT stelt vast dat de, vooral in de Zuidelijke lidstaten van de Europese
Unie door velen gevreesde - afschaffing van de textielquota niet heeft geleid tot grote problemen. In
toenemende mate echter loopt de Nederlandse textiel productie industrie in brede zin (textiel, tapijt,
breisels) aan tegen de grenzen van Europese handelspolitieke wetgeving uit de jaren '60 en '70 van de
vorige eeuw. Juist nu de nog in Nederland gevestigde maakindustrie continue moet innoveren om
steeds opnieuw hogere toegevoegde waarde te realiseren, staan bepalingen zoals op het gebied van
preferentiële oorsprongsregels de toepassing van innovatieve producten en productieprocessen in de
weg. Dat schaadt niet alleen de belangen van de betreffende Nederlandse ondernemingen, maar ook
onze samenleving als geheel. Het continue innoveren leidt er bovendien toe dat steeds meer textiel
productie bedrijven zich richten op specifieke niche markten. Niet zelden lukt het bedrijven daarbij een
wereldspeler van formaat te worden. Vastgesteld moet echter worden dat veel landen binnen de WTO
hun markten voor importen van textielproducten afschermen via prohibitieve invoertarieven en / of
technische handelsbarrières. Handelspolitieke wet- en regelgeving, zowel Europees als in het kader van
de WTO, dient meer dan voorheen gericht te zijn op de toekomst van de Nederlandse maakindustrie.
Toegang tot derde markten is daarbij van onmisbaar belang.
Bevordering van een procesmatige verduurzaming van overheidsinkopen op Europees niveau
In het verlengde van wat hierboven is gesteld over MVOD bepleit MODINT dat op Europees niveau
gewerkt gaat worden aan aanpassing van wet- en regelgeving op het gebied van overheidsaanbesteding,
om een systeem mogelijk te maken dat procesmatige verduurzaming van inkoop mogelijk maakt en
borgt.
MODINT is dé ondernemersorganisatie voor mode, interieur, tapijt en textiel.
Afdeling communicatie
De 750 aangesloten ondernemingen realiseren een gezamenlijke omzet van www.modint.nl
9 miljard met de productie en/of handel van kleding, modeaccessoires, 06-2010
interieurtextiel, tapijt en overige textiele producten.