Nationaal Coordinator Terrorismebestrijding
Commissie onderzoekt gebruik van beveiligingsscanners in EU-luchthavens
De Europese Commissie heeft vandaag een mededeling bekendgemaakt,
waarin zij op verzoek van het Europees Parlement en de lidstaten het
gebruik van beveiligingsscanners in EU-luchthavens beoordeelt. In de
nasleep van de poging tot terroristische aanslag met explosieven op de
vlucht Amsterdam-Detroit op 25 december 2009 worden steeds meer
beveiligingsscanners gebruikt en worden zij meer en meer uitgetest in
verschillende lidstaten, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Nederland,
Frankrijk en Italië. Beveiligingsscanners vallen momenteel niet als
dusdanig onder de EU-voorschriften inzake luchtvaartveiligheid en er
bestaan uiteenlopende regels in de lidstaten zelf. In het vandaag
gepubliceerde verslag wordt benadrukt dat deze screeningmethode een
echte mogelijkheid biedt om de veiligheid van passagiers te verbeteren.
De Commissie is voorstander van een aanpak op EU-niveau om ervoor te
zorgen dat, wanneer de lidstaten besluiten beveiligingsscanners te
gebruiken, het gebruik en de werking ervan op gemeenschappelijke normen
gebaseerd zijn. Daarvoor zijn basisdetectieprestaties vereist en moet
worden gezorgd voor een uniform niveau van naleving van de Europese
fundamentele rechten en gezondheidsvoorschriften. De Commissie zal het
Europees Parlement en de Raad om hun standpunt vragen op basis van de
in het verslag vergaarde feitelijke informatie
Vicevoorzitter Siim Kallas, bevoegd voor vervoer: "Beveiligingsscanners
worden door steeds meer EU-lidstaten gebruikt, maar momenteel valt het
gebruik ervan buiten het toepassingsgebied van de EU-wetgeving,
waardoor het gebruik in de lidstaten op verschillende manieren geregeld
is. Beveiligingsscanners zijn geen wondermiddel, maar bieden een reële
mogelijkheid om de veiligheid van passagiers verder te verbeteren. Elke
lidstaat beslist zelf of hij het gebruik van scanners in nationale
luchthavens toestaat. Dat blijft zo, maar indien deze
scanningstechnologie wordt gebruikt, moeten er op EU-niveau normen
inzake detectievermogen en gemeenschappelijke regels worden vastgesteld
om de naleving van de EUvoorschriften inzake gezondheid en fundamentele
rechten te verzekeren." De vraag rond het gebruik van
beveiligingsscanners kwam naar voren na een ernstig incident op vlucht
NW 253 van Amsterdam naar Detroit op 25 december 2009, toen een
terrorist explosieven op zijn lichaam had aangebracht die niet door de
metaaldetectors werden ontdekt. Op verzoek van het Europees Parlement
en de lidstaten heeft de Commissie vandaag een verslag over het gebruik
van beveiligingsscanners in EU-luchthavens bekendgemaakt. In dit
verslag wordt het effect van het gebruik van deze screeningmethode
beoordeeld in termen van detectieprestaties en overeenstemming met de
fundamentele rechten en de bescherming van de gezondheid.
Conclusie is dat beveiligingsscanners als een betrouwbare en efficiënte
onderzoeksmethode kunnen worden beschouwd, waarmee zowel metalen als
niet-metalen voorwerpen kunnen worden ontdekt. Ook de problemen omtrent
gezondheidsvoorschriften en fundamentele rechten kunnen worden
aangepakt, indien de scanners onder de gepaste voorwaarden worden
gebruikt. Verschillende EU-lidstaten gebruiken reeds
beveiligingsscanners in hun luchthavens, met verschillende
technologieën en verschillende gebruiksvoorwaarden. Daardoor zijn er
heel verschillende regels in de EU. De Commissie is voorstander van een
gemeenschappelijke Europese aanpak inzake beveiligingsscanners om
ervoor te zorgen dat, wanneer de lidstaten besluiten
beveiligingsscanners te gaan gebruiken, het gebruik en de werking ervan
gebaseerd zijn op gemeenschappelijke normen, waarbij
basisdetectieprestaties vereist zijn en de naleving van de
EU-voorschriften inzake fundamentele rechten en gezondheid wordt
verzekerd. Beveiligingsscanners zijn een mogelijke stap om de
luchtvaartveiligheid in Europa te versterken en tegelijk het reizen te
vergemakkelijken. Ook internationale samenwerking, technologie en
betere profilering zijn nuttige hulpmiddelen die kunnen worden gebruikt
om de veiligheid van de burgers te verzekeren. De Commissie bezorgt dit
verslag aan de Raad en het Europees Parlement. In het licht van het
resultaat van de besprekingen zal zij voorstellen indienen voor een
EUrechtskader voor het gebruik van beveiligingsscanners in
EU-luchthavens.
Bron: Europese Commissie
http://ec.europa.eu/transport/air/security/security_en.htm