Datum 17 juni 2010 -
Kamervragen
-
Geachte voorzitter,
Bijgaand vindt u de beantwoording van de vragen die het lid Poppe heeft gesteld
over "het transport van gevaarlijke stoffen op ferry's".
1. Onderschrijft u de conclusie van de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat
(IVW) dat bij een groot aantal transporten met gevaarlijke stoffen op ferry's
onvoldoende zichtbaar is dat er gevaarlijke stoffen vervoerd worden en/of om
welke gevaarlijke stoffen het gaat? Zo nee, waarom niet? 1)
1. In de rapportage van de Inspectie Verkeer en Waterstaat is de conclusie
getrokken dat met name sprake is van onvolkomenheden in de documentatie
van gevaarlijke stoffen. De rapportage gaat niet in op de zichtbaarheid (het
merken en etiketteren) van de vervoerde ladingen.
2. Welke consequenties heeft deze ontoereikende zichtbaarheid voor het zo
veilig mogelijk kunnen stuwen van de lading en de vrachtwagens op de
ferry's, waar ik u in 2008 al vragen over heb gesteld? 2)
2. Juiste stuwage van gevaarlijke stoffen is belangrijk voor de veiligheid van
bemanning, schip en lading en van het mariene milieu. De regels voor
stuwage zijn vastgelegd in de IMDG-Code. Essentieel voor juiste stuwage is
dat de vrachtwagens worden vastgezet en dat bepaalde gevaarlijke stoffen zo
goed mogelijk van elkaar gescheiden worden vervoerd. In de praktijk worden
alle vrachtwagens vastgezet, ongeacht of er gevaarlijke stoffen in aanwezig
zijn. Voor wat betreft het gescheiden houden van bepaalde stoffen is de
ladingdocumentatie de basis. Onvolkomenheden daarin kunnen leiden tot
verkeerde keuzes. Tegelijk biedt de aanwezige markering op de voertuigen
een mogelijkheid om risicovolle situaties alsnog te corrigeren. Hierdoor
worden de risico's beperkt.
1) Gevaarlijke lading, 20 mei 2010: "Gevaarlijke stoffen onvoldoende zichtbaar aan boord
van ferryschepen"
http://www.gevaarlijkelading.nl/nieuws/gevaarlijke-stoffen-onvoldoende-zichtbaar-aan-
boord-van-ferryschepen.html
2) Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2007-2008, nr. 1263
a
agina 1 van 2
P
3. Welke maatregelen gaat u nemen om te zorgen dat er geen enkele
Ons kenmerk
onduidelijkheid meer bestaat over het transport van gevaarlijke stoffen op VENW/DGMo-2010/5820
ferry's?
3. De maatregelen die IVW al heeft genomen zijn het informeren en voorlichten
van de sector. Hiervoor is een informatiebijeenkomst gehouden in december
2009. Verder worden door de IVW, waar mogelijk presentaties gegeven, om
naleving door de sector te verbeteren. Een voorbeeld hiervan is de
praktijktraining trailerbelading in mei 2010.
De volgende stap is opnieuw te controleren om te constateren of er
verbetering is opgetreden. In de 2de helft van 2010 wordt door IVW meer
nadruk gelegd op de controle van de documentatie bij de reguliere inspecties
en wordt strenger opgetreden tegen overtredingen.
4. Is er tijdens het onderzoek door de IVW ook sprake geweest van transporten
met gemengde ladingen van gevaarlijke en ongevaarlijke stoffen? Zo ja, kunt
u uit het onderzoek een aantal voorbeelden geven van de gemengde
transporten van gevaarlijke en ongevaarlijke stoffen?
4. Er is geen onderzoek gedaan naar de aanwezigheid van gemengde ladingen
5. Kunt u de verplichting instellen om een duidelijk zichtbaar oranje
herkenningsteken op vrachtwagens aan te brengen, voordat deze zich op de
ferry begeven met daarop de juiste informatie over de getransporteerde
gevaarlijke stoffen, zodat zij veilig op de ferry geplaatst en gestuwd kunnen
worden? Zo nee, waarom niet?
5. Oranje markering van voertuigen is reeds verplicht. Conform de internationale
transportregelgeving moeten vrachtwagens ook aan drie zijden voorzien zijn
van grote gevaarsetiketten, waaruit de gevaarseigenschappen van de
vervoerde gevaarlijke stoffen blijken.
De conclusie van het IVW onderzoek was dat er problemen zijn geconstateerd
bij de naleving van de bestaande voorschriften. Verder aanscherpen van die
voorschriften is in zo'n geval niet de oplossing. Ik merk hierbij op dat niet de
markering van de voertuigen, maar de ladingdocumentatie bepalend is voor
de plaatsing aan boord.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat