TNO

logistieke gateway van Europa

17 juni 2010

Innovatie versterkt positie van Nederland als logistieke gateway van Europa

Op 17 juni 2010 start het project Extended Single Window. Dit project richt zich erop om internationale goederenstromen sneller, veiliger en betrouwbaarder te laten verlopen door op een inventieve manier import-, export- en douaneprocessen vlotter en efficiënter af te handelen. Het doel is om hiermee niet alleen de rol van ons land als logistiek gateway voor Europa te versterken, maar daarmee tevens een substantiële bijdrage te leveren aan de ambitie van het Dutch Institute for Advanced Logistics (DINALOG) om het economische belang van ketenregie en ketenconfiguratie in Nederland te laten groeien van 3 naar 10 miljard Euro in 2020.

De vier onderdelen waar het project zich op richt zijn ten eerste het realiseren van een 1-loketfunctie (Single Window) voor alle overheidsgerelateerde controles en aangiftes. Ten tweede het faciliteren en benutten van kansen die het gemoderniseerde Douane Wetboek zal gaan bieden. Ten derde wil het project verschillende inspecties en controles beter op elkaar afstemmen en tenslotte wordt in het project een informatie- en systeemarchitectuur ontwikkeld die deze doelen mogelijk maakt.

Het project duurt vier jaar en wordt uitgevoerd door een groot aantal bedrijven, belangen- en brancheorganisaties, de Nederlandse Mainports, hun communitysystemen en logistieke achterlandregio's, Universiteiten en HBO-opleidingen onder coördinatie van TNO. DINALOG is de opdrachtgever.

Single Window

Momenteel moeten bedrijven aparte data aanleveren voor overheidsverplichtingen en controles bij in- en uitvoer van goederen en dat kan leiden tot behoorlijke administratieve lasten. Echter, als de beschikbare data van de bedrijven zelf wordt hergebruikt voor deze overheidsverlichtingen, dan wordt de administratieve last voor deze bedrijven tot een minimum beperkt. Informatie over onregelmatigheden in de logistieke processen zal ook gedeeld worden onder de ketenpartners om de afstemming en daarmee de betrouwbaarheid in de logistieke keten te verbeteren.

Zie het volledige persbericht onder Downloads.
bericht 2010-33