logistieke gateway van Europa
17 juni 2010
Innovatie versterkt positie van Nederland als logistieke gateway van Europa
Op 17 juni 2010 start het project Extended Single Window. Dit project
richt zich erop om internationale goederenstromen sneller, veiliger en
betrouwbaarder te laten verlopen door op een inventieve manier import-,
export- en douaneprocessen vlotter en efficiënter af te handelen. Het
doel is om hiermee niet alleen de rol van ons land als logistiek
gateway voor Europa te versterken, maar daarmee tevens een substantiële
bijdrage te leveren aan de ambitie van het Dutch Institute for Advanced
Logistics (DINALOG) om het economische belang van ketenregie en
ketenconfiguratie in Nederland te laten groeien van 3 naar 10 miljard
Euro in 2020.
De vier onderdelen waar het project zich op richt zijn ten eerste het
realiseren van een 1-loketfunctie (Single Window) voor alle
overheidsgerelateerde controles en aangiftes. Ten tweede het
faciliteren en benutten van kansen die het gemoderniseerde Douane
Wetboek zal gaan bieden. Ten derde wil het project verschillende
inspecties en controles beter op elkaar afstemmen en tenslotte wordt in
het project een informatie- en systeemarchitectuur ontwikkeld die deze
doelen mogelijk maakt.
Het project duurt vier jaar en wordt uitgevoerd door een groot aantal
bedrijven, belangen- en brancheorganisaties, de Nederlandse Mainports,
hun communitysystemen en logistieke achterlandregio's, Universiteiten
en HBO-opleidingen onder coördinatie van TNO. DINALOG is de
opdrachtgever.
Single Window
Momenteel moeten bedrijven aparte data aanleveren voor
overheidsverplichtingen en controles bij in- en uitvoer van goederen en
dat kan leiden tot behoorlijke administratieve lasten. Echter, als de
beschikbare data van de bedrijven zelf wordt hergebruikt voor deze
overheidsverlichtingen, dan wordt de administratieve last voor deze
bedrijven tot een minimum beperkt. Informatie over onregelmatigheden in
de logistieke processen zal ook gedeeld worden onder de ketenpartners
om de afstemming en daarmee de betrouwbaarheid in de logistieke keten
te verbeteren.
Zie het volledige persbericht onder Downloads.
bericht 2010-33
TNO