Gemeente Breukelen
tevreden
Wmo-onderzoek: negen van de tien cliënten tevreden
Gezamenlijk persbericht van de gemeenten Breukelen, Loenen en Maarssen
Ongeveer 85 tot 90% van de Wmo-cliënten in de regio Samenwerking
Utrecht West (SUW) is doorgaans tevreden over de Wmo-voorzieningen. Dat
geldt zowel voor de kwaliteit van de voorziening zelf, als voor de
wijze waarop de aanvraag door de gemeente is afgehandeld. Dit blijkt
uit de resultaten van de tevredenheidsmeting Wmo 2010.
In april 2010 heeft onderzoeksbureau Companen voor de acht gemeenten
van de regio SUW (Abcoude, Breukelen, De Ronde venen, Loenen, Maarssen,
Montfoort, Oudewater en Woerden) de Wmo-tevredenheidsmeting uitgevoerd.
Het onderzoek doet representatieve uitspraken over de tevredenheid van
Wmo-cliënten op het niveau van elke afzonderlijke gemeente en op het
niveau van de regio in zijn totaliteit.
Veel tevredenheid over procesaspecten
Over het algemeen zijn cliënten, net als voorgaande jaren, behoorlijk
tevreden over de aspecten die betrekking hebben op het procesverloop
van aanvragen en afhandelen van het verzoek om een voorziening. Het
gaat om informatie die de gemeente verstrekt, klantvriendelijkheid van
de gemeentelijke medewerkers, wachttijd voor een toekenning c.q.
afwijzing van de aanvraag en wachttijd voor de daadwerkelijke levering
van een voorziening.
Wat dit jaar echter opvalt, is dat de tevredenheid over het
procesverloop onder cliënten wier voorziening is afgewezen, enorm is
gestegen ten opzichte van vorige jaren. Een toename van ruim 30%.
Daarmee zijn deze cliënten nog steeds minder tevreden dan cliënten
waarbij een aanvraag om een Wmo-voorziening wel is gehonoreerd.
Wethouder Jaap Verkroost van gemeente Maarssen: "De gemeente heeft
verbetering van de dienstverlening hoog in het vaandel staan, dus ook
bij het WMO loket. Ik ben blij te merken dat deze inspanningen hun
vruchten af werpen, zelfs bij cliënten aan wie het WMO loket `nee'
moest verkopen. Een terechte pluim voor de medewerkers van het WMO
loket."
Wat dit jaar ook opvalt bij de procesaspecten, is dat cliënten Hulp bij
het huishouden juist heel tevreden zijn over de uitleg over de
mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen (99% tevreden), terwijl van de
cliënten met een woonvoorziening, rolstoel, scootmobiel of
vervoervoorziening hierover gemiddeld maar 55% tevreden is.
Hulp bij het huishouden scoort goed
Cliënten zijn over het algemeen behoorlijk tevreden over de kwaliteit
van de Hulp bij het huishouden. Dat betreft zowel het contact met de
hulp als de kwaliteit van het schoonmaken (ca. 95% tevreden). Een
kleine 20% van de cliënten vindt dat er vaak gewisseld wordt van hulp,
en ervaart dat als onplezierig (vaak `nieuwe gezichten'). Deze scores
wijken niet significant af van die in de meting in 2009 en 2008. Ook de
kwaliteit van de woonvoorziening, de rolstoel en de scootmobiel scoort
goed, resp. 95% en 87% tevredenheid. Wethouder Tymon de Weger van de
gemeente Breukelen: "Dat onze cliënten tevreden zijn over de
huishoudelijke hulp is een compliment voor alle thuiswerk(st)ers! We
zullen met de thuiszorginstellingen bezien of we wisselen van hulp
zoveel mogelijk kunnen voorkomen.""
Vervoervoorziening kan beter
De vervoervoorziening kan volgens de cliënten beter. De tevredenheid is
gemiddeld gezakt tot rond de 60%. Dit is in bijna alle gemeenten het
geval. Het gaat vooral om de wacht- en rittijden. Het probleem is door
de gemeenten al aangepakt, want inmiddels is er een andere vervoerder.
De gemeenten denken dat deze maatregel en nog andere verbeterpunten
ertoe zullen bijdragen dat cliënten dit onderdeel in het volgende
onderzoek positiever waarderen.
Tevredenheid bij cliënten met een Persoonsgebonden Budget
Gemiddeld heeft slechts ca. 20% van de cliënten een Persoonsgebonden
Budget (PGB), meestal voor de hulp bij het huishouden. De mensen die
een PGB hebben, zijn daar doorgaans heel tevreden over (tevredenheid
rond 90%). Wethouder Gera Helling van de gemeente Loenen: "Het PGB
geeft cliënten meer vrijheid in het zoeken naar passende oplossingen
van hun problemen. Per Saldo kan ze daarin zo nodig bijstaan."
Het gebruik is toegenomen ten opzichte van vorig jaar: van de cliënten
met Hulp bij het huishouden maakte toen één op de acht cliënten gebruik
van het PGB, dat is nu bijna één op de vijf. Bij cliënten met een
andere voorziening is het PGB-gebruik ook toegenomen, maar wat minder
sterk. Het PGB gebruik ligt daarmee echter nog steeds lager dan twee
jaar geleden.
Te downloaden:
* Gemeente Breukelen, Klanttevr.oz.pdf
* Gemeente Loenen, Klanttevr.oz.pdf
* Gemeente Maarssen, Klanttevr.oz.pdf