Toyota zet als eerste Plug-in Hybride op de weg
Als voorloper op milieugebied brengt Toyota als eerste de Plug-in
Hybrid Vehicle (ook wel PHV) op de weg. Het gaat om de Plug-in Hybrid
Prius. Binnen een 3 jaar durend onderzoeksproject komen er 11
exemplaren naar Nederland. Doel is om in de praktijk te leren of
gebruiksgemak, actieradius, techniek en kosten goed aansluiten bij de
verwachtingen en wensen van een zo breed mogelijk publiek. In ons land
gaan de conceptauto's bij onder meer nutsbedrijven en overheid rijden,
zoals netbeheerder Stedin en Rijkswaterstaat. Wereldwijd zet Toyota er
600 in. Toyota is al ruim 14 jaar voorloper in Full Hybrid techniek.
De PHV combineert de voordelen van de 100% elektrische auto met de
voordelen van een Full Hybrid auto. Dat betekent dat men op buiten- en
snelwegen alsook in de stad volledig elektrisch kan rijden. Als
berijder worstel je dus niet met de beperkingen van 100% elektrische
auto's zoals beperkte actieradius, lange oplaadtijden, hoge
aanschafkosten, gering snelheidsbereik, de omvang en het gewicht van
het accupakket. Kortom: het beste van twee werelden.
Daarnaast worden de accu's ook al rijdend opgeladen. Na de Full Hybrid
Prius zet Toyota met de PHV de volgende stap op weg naar de emissieloze
auto. Het dagelijkse gebruiksgemak wordt hierbij niet uit het oog
verloren.
Woon-werkverkeer: 69% woont binnen 18 kilometer van het werk
De keuze voor een beperkte batterij, is dan ook een bewuste. Het
toepassen van omvangrijke, zware en dure accupakketten is namelijk
simpelweg niet nodig. Zo berekende het CBS dat 69% van de Nederlandse
werknemers binnen 18 kilometer van zijn werk woont. Bovendien zijn
volgens het CBS de meeste autoritten in Nederland nog geen 7,5
kilometer enkele reis.
Plug-in Hybride verbetert luchtkwaliteit stedelijke gebieden
De Plug-in Hybrid Prius kan het meeste woon-werkverkeer dus volledig
elektrisch - en daarmee 100% emissieloos - afleggen. Dat geeft de
luchtkwaliteit een positieve impuls. Zeker ook in stedelijke gebieden.
Tevens is gedacht aan de veiligheid van de inzittenden en andere
weggebruikers. De Prius is namelijk bekroond met de maximale score van
5 sterren in de EURO NCAP test en viel op door zijn hoge rating op het
gebied van voetgangersveiligheid.
100% elektrisch rijden
De lithium-ion batterij van de Plug-in Hybrid Prius laadt zich in
slechts 90 minuten op aan elk normaal huishoudelijk 220 Volt
stopcontact. Vervolgens kan de auto zo'n 20 kilometer volledig
elektrisch rijden. Is deze accu leeg, dan functioneert de Plug-in
Hybride als een gewone Full Hybrid Toyota en kan hij zoals iedere Full
Hybrid Prius en Full Hybrid Auris volledig elektrisch rijden door
gebruik te maken van de door de auto zelf opgewekte - geregenereerde -
energie. Dat brengt zijn totale actieradius op royaal meer dan 1.100
kilometer.
Toyota Nederland