Nieuwe openingstijden Inwonersplein
Per 1 juli 2010 wijzigen de openingstijden van het Inwonersplein
(Stadskantoor). Het Inwonersplein is dan op maandag en vrijdag geopend
van 10.00 tot 19.00 uur en dinsdag tot en met donderdag van 10.00 tot
17.00 uur. Tegelijkertijd gaat het Inwonersplein meer en meer op
afspraak werken. Met afspraak zijn bezoekers gedurende de
openingstijden de hele dag welkom. Zonder afspraak kunnen bezoekers
voortaan alleen op maandag de hele dag en de overige werkdagen tot
13.00 uur terecht.
Kunnen mensen tot nu toe gedurende de openingstijden altijd vrij
inlopen, per 1 juli is de situatie omgekeerd. Dan werkt het
Inwonersplein gedurende de openingstijden altijd op afspraak. Doel is
een betere spreiding van de klantstroom zodat medewerkers de bezoekers
sneller en beter van dienst kunnen zijn. Wie het Inwonersplein op
afspraak bezoekt, wordt vrijwel direct geholpen. Zonder afspraak is dat
volgens de norm binnen twintig minuten, maar door de seizoenspiek lopen
de wachttijden voor de balies van Publiekszaken momenteel behoorlijk
op.
Verruiming op proef
Tot 2009 waren de balies van het huidige Inwonersplein wekelijks 38 uur
voor het publiek geopend: dinsdag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.00
uur en een avondopenstelling op maandag tot 19.00 uur. Bij wijze van
proef in het kader van het programma Dienstverlening zijn per 1 januari
2009 de openingstijden verruimd naar 44,5 uur per week. Het
Inwonersplein is sindsdien elke werkdag een half uur eerder, vanaf 8.30
uur, en dinsdag tot en met vrijdag een uur langer, tot 17.00 uur,
geopend.
Voorkeur van inwoners
Een meerderheid van de Eindhovenaren heeft zich in een inwonersenquête
uitgesproken voor een extra avondopenstelling, met een voorkeur voor de
vrijdag.
De vervroegde ochtendopenstelling heeft niet geleid tot een toegenomen
klantstroom of grotere klanttevredenheid, zo komt ook uit onderzoek
naar voren. De mogelijkheid om een afspraak te maken wordt zeer
gewaardeerd. Op basis hiervan heeft het college van burgemeester en
wethouders besloten de openingstijden te wijzigen en het werken op
afspraak uit te breiden.
Grote toeloop
De extra avondopenstelling en handhaving van het extra openingsuur aan
het eind van de dag heeft tot gevolg dat de begintijden elke werkdag
verschuiven naar 10.00 uur. Uit metingen van bezoekersaantallen blijkt
dat de grote toeloop voor de sector Publiekszaken pas na dit tijdstip
op gang komt. Zo komt het Inwonersplein weer op het oorspronkelijke
aantal openingsuren per week. De nieuwe openingstijden gelden
vooralsnog tot het eind van dit jaar. In de evaluatie zal ook de
tevredenheid van de inwoners worden betrokken.
Afspraak maken
Een afspraak maken voor de aanvraag van een nieuw reisdocument,
verlenging van het rijbewijs en andere producten van Publiekszaken gaat
snel en gemakkelijk via het Digitaal Loket. Inwoners kunnen hiervoor
ook bellen met het Klantcontactcentrum, elke werkdag van 8.30 tot 17.00
uur, telefoon 14 040. Een afspraak maken voor het Inkomensloket en de
Vergunningenbalie kan voorlopig alleen telefonisch.
Als eerste aan de beurt
Voor meer dan een kwart van de gemeentelijke producten en diensten
hoeven inwoners niet naar de gemeente te komen. Bij het Digitaal Loket
kunnen inwoners 24 uur per dag terecht en zijn zij altijd als eerste
aan de beurt. Zo kan voor (bijna) alle inkomensondersteunende
regelingen online een formulier worden ingevuld en digitaal worden
verzonden. Ook het doorgeven van een verhuizing naar of binnen
Eindhoven en een uittreksel uit het Bevolkingsregister kan vanachter de
eigen computer geregeld worden.
Gemeente Eindhoven