Luchtvaartindustrie pas over 2 jaar op oude niveau

17/06/2010 11:30

Roland Berger Strategy Consultants


- Persbericht-

Studie Roland Berger Strategy Consultants:

Luchtvaartindustrie pas over 2 jaar op oude niveau

Amsterdam, donderdag 17 juni 2010- De luchtvaartindustrie in Europa voelt de wereldwijde crisis nog steeds. Uit een jaarlijks studie waarin Roland Berger Strategy Consultants meer dan 100 topmanagers uit Europa ondervraagt, blijkt dat meer dan de helft verwacht dat de industrie over minimaal 2 jaar pas terug zal keren naar het groeiniveau van voor de crisis.

Ook wanneer de crisis voorbij is, zal de defensie-industrie het echter nog steeds zwaar krijgen door de bezuinigingen van overheden op publieke uitgaven. Als gevolg van de crisis zullen overheden hun budgettekorten moeten blijven minimaliseren. Hierdoor houden bedrijven in de luchtvaart -en defensie-industrie hun focus voor het vierde achtereenvolgende jaar nog steeds op programma management, markstrategie en globalisering.

Positionering en innovatie belangrijk

"Voor de Europese luchtvaart -en defensie-industrie is de crisis nog niet voorbij," zegt René Seyger, partner bij Roland Berger Nederland. Uit het onderzoek blijkt dat positionering en innovatie de belangrijkste speerpunten worden voor bedrijven in 2010. Hiermee kunnen zij hun marktstrategie en globalisering uitbreiden. "Ook supply chain management is belangrijk, omdat het noodzakelijk is geworden om de impact van de crisis op toeleveranciers te blijven monitoren. De meerderheid van de toeleveranciers in Europa deelt namelijk financiële risico's en ontwikkelingsrisico's met haar klanten. Daarnaast is er steeds minder geld direct beschikbaar voor het financieren van nieuwe programma's, omdat de vraag naar gevestigde programma's afneemt," legt Seyger uit.

Defensie-industrie onder druk

De segmenten in de Europese industrie die commerciële consumenten dienen, zijn het meest geraakt door de crisis. Echter, op de lange termijn wordt verwacht dat de defensie-industrie gaat lijden onder bezuinigingen in militaire uitgaven, omdat overheden zoeken naar manieren om hun budgettekorten te minimaliseren. Ondanks de toegenomen beperkingen in de verkoop zijn slechts een paar luchtvaart -en defensiemaatschappijen in Europa failliet gegaan in 2009. "Bedrijven hebben een aantal jaar kunnen profiteren van positieve resultaten voorafgaand aan de crisis en hebben de laatste tien jaar zorgvuldig hun investeringen gemanaged," legt Seyger uit.

Meer fusies in 2010

Om de crisis te bestrijden en de concurrentie voor te blijven gedurende het herstel, schuiven de meeste bedrijven hun verbeteringsprogramma's naar de middenlange tot lange termijn. Programma's om prestaties te verbeteren en werkkapitaal te reduceren zijn het vaakst en meest succesvol ingezet om competitief te blijven, zo blijkt uit het onderzoek. "Daar komt bij dat veel Europese bedrijven de intentie hebben om in toenemende mate werk te outsourcen naar het buitenland om kosten te drukken en toegang te krijgen tot nieuwe markten," aldus Seyger. Fusie en overname projecten werden in 2009 op grote schaal in de wacht gezet en het aantal deals is afgenomen met 35%. Toch voorziet de meerderheid van de besluitnemers een toename in fusie -en overnameactiviteit in 2010.

Brandjes blussen

Meer dan 40% van de respondenten vindt niet dat hun bedrijf state of the art is als het gaat om programmabeheer. De methodes en middelen voor programma management zijn bekend, maar de implementatie blijft problematisch. "Actieve inspanningen om dit te verbeteren zie je eigenlijk alleen wanneer het prestatievermogen hersteld moet worden. We moeten echter voorkomen dat brandjes blussen de standaard procedure wordt," waarschuwt Seyger. Bijna de helft van de respondenten geeft aan naar nieuwe samenwerkingsmodellen of gezamenlijke verbeteringen met klanten en leveranciers te zoeken. "Verandering is niet makkelijk," zegt Seyger. "De eerste stappen zijn het moeilijkst, maar het is zaak dat de business partners samen komen en de uitdagingen van de toekomst aangaan."

Over het onderzoek

In de jaarlijks studie "Top Management Issues Radar 2010 - European Aerospace & Defense industry", ondervraagt Roland Berger Strategy Consultants meer dan 100 topmanagers in verschillende Europese landen om de belangrijkste issues in de industrie van dit moment en de toekomst te identificeren.

Roland Berger Strategy Consultants

Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch adviesbureau, met ruim 2.100 medewerkers in 36 kantoren, verspreid over 25 landen in de wereld. In Europa behoort de firma tot de top-3 van strategieadviseurs en wereldwijd tot de top-5. Roland Berger werd in 1967 in München opgericht en in 2002 opende zij haar Nederlandse kantoor. Sinds deze oprichting groeide de Nederlandse vestiging naar meer dan 70 medewerkers actief in de Nederlandse markt. Zie ook www.rolandberger.nl.


- Einde bericht -





http://www.rolandberger.nl