Vlaamse Overheid
fase 2 (richting Leuven): woensdagnacht slechts een rijstrook vrij
E40 - voorbereidende werkzaamheden fase 2 (richting Leuven): woensdagnacht
slechts een rijstrook vrij
Vlaamse overheid
woensdag 16 juni 2010
Het Agentschap Wegen en Verkeer plaatst tijdens de nacht van woensdag
16 juni op donderdag 17 juni (tussen 22 en 6 uur) de signalisatie en
brengt de tijdelijke markeringen aan die tijdens de werkzaamheden in de
middenberm (fase 2) het verkeer in de richting van Leuven zullen
geleiden. Het Vlaams Verkeerscentrum verwacht dat de nachtelijke
versmalling naar één rijstrook tussen 22 uur en middernacht filevorming
zal veroorzaken tussen de aansluiting van de ring om Brussel (R0) en de
E40 in Sint-Stevens-Woluwe en Sterrebeek. Wanneer de drie versmalde
rijstroken in de richting van Leuven in gebruik zijn (vanaf donderdag
17 juni), zullen in de avondspits de wachttijden oplopen. Het Vlaams
Verkeerscentrum verwacht dat de extra hinder in de richting van Leuven
na enkele dagen beperkt zal blijven tot een minimum, omdat de
capaciteit van drie rijstroken behouden blijft.
Bijlagen
Schema's fasering
Timing voorbereidende werkzaamheden fase 2
De eigenlijke werkzaamheden in de middenberm starten pas op 25 juni,
maar markeringen aanbrengen is onmogelijk bij slecht weer. AWV start nu
al met het aanbrengen van markeringen, om te vermijden dat deze
voorbereidende werkzaamheden uitgesteld moeten worden.
Vertragingen
Maandag en dinsdag heeft het verkeer op de E40 tussen Tienen en Bertem
in de rijrichting van Brussel ernstige vertragingen opgelopen. Dat kwam
doordat de E40 net voor het knooppunt van Heverlee al van twee
rijstroken naar een rijstrook versmalt. De keuze om de versmalling op
de E40 door te voeren en niet op de E314, werd genomen omdat het
verkeersaanbod op de E40 daar lager ligt dan op de E314.
In de richting van Leuven is de situatie anders: daar blijft de
maximale capaciteit van drie rijstroken behouden. De drie rijstroken
worden daar smaller gemaakt, opdat de aannemer vanaf 25 juni in de
middenberm kan werken.
Ingrepen bundelen, hinder beperken
De vangrails en de bestaande betonnen stootbanden worden vervangen door
nieuwe betonnen veiligheidsstootbanden, die ter plaatse gegoten worden.
Ook de `onderbruggen', de locaties waar de E40 over een lokale weg
gaat, krijgen een onderhoud. Ten slotte wordt ook de wegverlichting
vernieuwd. Tijdens de gehele duur van de vernieuwing worden zo veel
mogelijk ingrepen tegelijk uitgevoerd, opdat de wegbeheerder in een
keer zo veel mogelijk werk gedaan krijgt.
Wegdek: verlengde levensduur en minder geluidshinder
De aannemer gaat op het hele wegdek van de E40 tussen Brussel en Leuven
scheurtjes en `punchouts' (plekken waar het beton loskomt) in het
betonnen wegdek herstellen voor hij er een nieuwe laag asfalt bovenop
aanbrengt. Zo verlengt het Agentschap Wegen en Verkeer de levensduur
van de E40 tussen Brussel en Leuven met 15 à 20 jaar. Een tweede
voordeel van de nieuwe asfaltlaag is dat het de geluidshinder voor
omwonenden aanzienlijk zal verminderen.
Vanaf 30 juli: doorsteek in middenberm
Op 30 juli (fase 3) start de aannemer met het herstellen van de
pechstrook en de rechterrijstrook in de richting van Leuven. Het
verkeer op de linkerrijstrook in die richting (Leuven) zal dan een
doorsteek in de middenberm naar de andere kant van de autosnelweg
geleid worden. Het zal dus de rijstrook gebruiken die in de normale
toestand dienst doet als de snelle rijstrook in de richting van
Brussel.
Daarop zal de eerstvolgende belangrijke wijziging in de ligging van de
rijstroken zich voordoen op 25 augustus (fase 4B). De rechter- en de
middenrijstrook in de richting van Leuven zullen dan opschuiven naar
rechts. Dat verkeer zal dan al over het nieuwe asfalt rijden.
De werkzaamheden worden uitgevoerd door THV Verhaeren - TSBV. De
kostprijs bedraagt 12,7 miljoen euro (incl. btw).
Het Agentschap Wegen en Verkeer blijft u de komende weken op de hoogte
houden van de vooruitgang van de vernieuwing met persberichten.