Ingezonden persbericht
Persbericht - 16 juni 2010
Europees Parlement: ZZP-ers onder de arbeidstijdenrichtlijn
TLN, EVO, KNV en VERN verbolgen over dit besluit: grote klap voor vrij ondernemerschap
Vandaag heeft het Europees Parlement zich uitgesproken tegen het voorstel van de Europese Commissie om zelfstandige chauffeurs (ZZP-ers) uit te sluiten van de arbeidstijdenrichtlijn (48-urige werkweek) in het wegvervoer. De meerderheid van tegenstemmers werd vooral veroorzaakt door een plotselinge ommezwaai van Spaanse, Italiaanse en Griekse Europarlementariƫrs. Transport en Logistiek Nederland (TLN), EVO, KNV en VERN zijn verbijsterd over dit besluit. De stemuitslag is 'een slag in het gezicht' van alle circa 4000 zelfstandige chauffeurs in Nederland. Deze groep wordt zwaar beknot in haar vrijheid van ondernemerschap.
Europese Commissie en Transportministers
Zowel de Europese Commissie als de Transportministers zijn altijd tegen opname van zelfstandigen onder de arbeidstijdenrichtlijn geweest. Beperking van ondernemers in hun arbeidstijd is namelijk strijdig met het beginsel van vrij ondernemerschap. Daarnaast wordt de verkeersveiligheid voldoende gewaarborgd onder de rij-en rusttijden richtlijn waar alle chauffeurs zich aan moeten houden. Tot slot is handhaving van de regeling voor zelfstandigen vrijwel onmogelijk.
Europees Parlement
Het Europees Parlement is tot op heden in meerderheid altijd doof geweest voor deze argumenten van de Commissie, de Europese Transportministers en alle belangenorganisaties in het wegvervoer. Hierdoor dreigt opnieuw een EU-regeling die leeg is en die geen enkel concreet doel dient.
Belangenorganisaties
TLN, EVO, KNV en VERN vinden dat zelfstandige ondernemers vrij moeten zijn in het bepalen van hun arbeidstijden, net als alle andere sectoren in Europa. De organisaties vinden het ongehoord en oneerlijk wanneer ondernemers in de sector transport en logistiek als enige sector in heel Europa wordt beknot en tegengewerkt met een maximum aantal aan wekelijkse arbeidsuren.
Door dit besluit ontstaat grote juridische onzekerheid. Nu is de Europese Commissie aan zet om te bepalen om het voorstel in te trekken, te handhaven of met een ander voorstel te komen. Afhankelijk daarvan zullen de organisaties zich beraden op verdere stappen.