Gemeente Utrecht
2010 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
66 Vragen van de heer P.E.J. Werensteijn
(ingekomen 14 mei 2010
en antwoorden door het college verzonden op 15 juni 2010)
Trots op Nederland is ter ore gekomen uit diverse bronnen dat er meerdere bewoners in Terwijde en in het Zand zijn die geen gebruik meer durven te maken van de trein. Dit word veroorzaakt door het gegeven dat station Terwijde 's avonds niet veilig zou zijn. Vrouwen worden uitgescholden, nagefloten en seksueel beschimpt door jongeren. Diezelfde jongeren zouden voorbijgangers bedreigen en verantwoordelijk zijn voor diefstallen. Deze groepen jongeren zouden op, rond en in het geval van station Terwijde ook onder het station hangen. Met name passanten en forensen voelen zich hierdoor niet veilig. Enkele weken geleden stond er in het Algemeen Dagblad een artikel waarin beschreven staat dat diezelfde problemen gesignaleerd worden op de Utrechtse tramlijnen, zo werd er een stijging waargenomen van het aantal incidenten.
In het college programma staat beschreven dat er een impuls op het openbaar vervoer plaats zal vinden. Om een echte impuls aan het openbaar vervoer te geven is het een voorwaarde dat dit openbaar vervoer veilig is en dat mensen hier gebruik van willen maken.
Trots op Nederland wil daarom het volgende van het college weten:
1. Is de situatie zoals hierboven beschreven bekend bij de gemeente, zo ja wat doet deze eraan?
1. en 2. Ook de gebiedsmanagers veiligheid van enkele wijkbureaus (Leidsche Rijn, Vleuten - De Meern en Overvecht) hebben signalen ontvangen dat sommige bezoekers van stationslocaties zich onveilig voelen. Deze signalen worden echter niet gestaafd door meldingen en/of aangiftes, noch bij de gemeente, noch bij de politie en evenmin bij de spoorwegpolitie.
Genoemde signalen waren voor de gebiedsmanagers veiligheid aanleiding om extra inzet te organiseren op de stations, in de vorm van extra surveillance door de afdeling Toezicht en Handhaving en de straatcoaches. Op Station Terwijde wordt extra toezicht gehouden op hangjongeren. Tijdens de -dagelijkse- surveillance van genoemde partijen wordt hierop toegezien. Slechts zelden worden jongeren aangetroffen.
Enkele incidenten gedurende het 1e kwartaal op en rond station Overvecht waren voor de gebiedsmanager veiligheid van die wijk aanleiding contact op te nemen met Prorail en de NS. Dit heeft geresulteerd in de organisatie van een stationsschouw, die binnenkort plaatsvindt. Vooruitlopend hierop is de verlichting al verbeterd. Prorail plaats binnenkort dynamische camera's. Momenteel is het weer een stuk rustiger.
Ook tav. andere stationslocaties zijn er contacten tussen de wijkbureaus, Prorail en de NS. Het zijn -met uitzondering van het Centraal Station- incidentele contacten. Om de samenwerking wat meer structuur te geven, zijn wij voornemens een beheerconvenant met de NS af te sluiten. Om te komen tot een dergelijk convenant, laat de Dienst Wijken een onderzoek uitvoeren naar de veiligheidsbeleving op en rond de stations.
2. Hangen er ook jongeren bij andere stations zoals station Lunetten, Overvecht, Zuilen en Vleuten en zo ja komen hier ook overlast meldingen en of aangiftes van overtredingen of misdrijven vandaan?
Zie antwoord op vraag 1.
3. Is eenzelfde beeld ook terug te zien bij de tramstations in de stad?
Wij beschikken niet over signalen dat bewoners zich onveilig voelen op de tramstations
4. Is het college net als Trots op Nederland van mening dat cameratoezicht op en rond de 5 kleine treinstations de veiligheid ten goede zou komen, waarom wel of niet?
In het algemeen geldt dat cameratoezicht, als onderdeel van een pakket aan maatregelen, een bijdrage kan leveren aan de veiligheid en het veiligheidsgevoel. Cameratoezicht op stations is de verantwoordelijkheid van de NS en Prorail. In Overvecht worden binnenkort camera's geplaatst.
5. Zijn er op het moment op gemeentelijk niveau samenwerkingsverbanden met de Nederlandse spoorwegen om de veiligheid op en rond de treinstations te vergroten , zo ja wat gebeurt er nu en zal er een extra investering in veiligheidsmaatregelen plaatsvinden en waarom wel of niet?
Zie ook antwoord op vraag 1.
Voor Utrecht CS geldt dat er al sinds 2005 een Toezichtsarrangement van kracht is tussen gemeente, politie, spoorwegpolitie, jaarbeurs, OM, Corio, NS en BRU. In dat Toezichtsarrangement wordt de samenwerking geregeld tussen de genoemde partijen met als doel de feitelijke en de beleefde veiligheid alsmede de leefbaarheid in het Stationsgebied (Utrecht CS en omgeving) te vergroten. Onder de paraplu van dit arrangement wordt door genoemde partijen ook jongerenoverlast aangepakt. Daarbij wordt nauw samengewerkt met het jongerenwerk. De inzet op jongerenoverlast heeft geleid tot een stabiele en beheersbare situatie. Er is dan ook geen noodzaak nu in Utrecht CS extra maatregelen te treffen.
6. Zijn er op het moment op gemeentelijk niveau samenwerkingsverbanden met connexxion om de veiligheid op en rond de tramstations te vergroten, zo ja wat gebeurt er nu en zal er een extra investering in veiligheidsmaatregelen plaatsvinden en waarom wel of niet?
Op Utrecht CS wordt onder de paraplu van het Toezichtsarrangement perrontoezicht uitgeoefend door het GVU. GVU doet dit ook namens de andere vervoerders in het gebied, zoals Connexxion. Het perrontoezicht vindt plaats op het stadsbus- en streekbusstation en op het tramperron. Perrontoezicht handhaaft op allerlei vormen van overlast en geeft service en informatie. Met de huidige inzet is een beheersbare situatie ontstaan.
---- --