ChristenUnie
Eurlings: zet handhaving op laag pitje!
Vrachtwagens woensdag 16 juni 2010 17:24 Europarlementarier Peter van
Dalen (ChristenUnie) roept demissionair minister Eurlings (Verkeer en
Waterstaat) op, de handhaving van eigenrijders die vallen onder de
48-urige werkweek, op een laag pitje te zetten. Een meerderheid in het
Europees Parlement heeft vandaag besloten (met 368 stemmen voor, en 301
stemmen tegen), dat de zelfstandige chauffeurs blijven vallen onder de
bepalingen voor een 48-urige werkweek. In het Parlement stemden links
en een deel van de christendemocratische fractie het voorstel van de
Europese Commissie weg, om de zogenoemde ´eigenrijders` - die sinds 29
maart 2009 onder de richtlijn vallen - vrij te stellen van die
arbeidstijdenrichtlijn.
Peter van Dalen (ChristenUnie) heeft zich sterk verzet tegen het
opnemen van de eigenrijders in die arbeidstijdenrichtlijn. Van Dalen:
,,De verkeersveiligheid wordt er niet mee gediend, want de zogenoemde
eigenrijders vallen hoe dan ook onder de rij- en rusttijdenverordening.
Ook zij blijven dus werken met de tachograaf. Het echte probleem is dat
enkele Zuid-Europese vakbonden vrezen dat zelfstandige Roemeense- en
Bulgaarse chauffeurs ritten gaan overnemen. Dat is de kern van de
affaire! Het is bijzonder jammer dat een EP-meerderheid nu ook een
compromisvoorstel heeft verworpen. Daarin had rapporteur Bauer
voorgesteld dat ieder land zelf zou mogen bepalen, of de eigenrijders
onder de 48-urige werkweek zouden komen te vallen. Dan had Nederland
kunnen besluiten: we doen dit niet, en Griekenland bijvoorbeeld: we
doen dit wel."
Oncontroleerbaar
De arbeidstijdenrichtlijn voor eigenrijders is nauwelijks te
controleren. Van Dalen: ,, Hoe kan worden vastgesteld wanneer men tijd
besteedt aan acquisitie, of tijd besteedt aan administratie? Daarom
roep ik minister Eurlings en zijn opvolger op, de controle tot het
uiterste minimum te beperken. Laten we alsjeblieft voorkomen dat de
Inspectie Verkeer en Waterstaat straks vele ambtenaren meer in dienst
moet nemen om dit onzinnige besluit te gaan controleren. En laten we
voorkomen dat de kleine zelfstandige eigenrijders opgezadeld worden met
een stapel bureaucratische administratie die geen enkel doel dient! Ik
heb al vernomen dat enkele Europese landen zouden overwegen, geen
serieus werk te gaan maken van de controle omdat die nauwelijks te
realiseren is. Het lijkt me een prima idee voor Eurlings en zijn
opvolger, de handhaving op een laag pitje te zetten."