Senternovem
16-06-2010 |
Symposium 'Op de groene weg' over verduurzaming wegen
Driedubbele winst door hergebruik geleiderail
Een aanpak die driedubbele winst oplevert. Dat is de verdienste van de
praktijkproef 'Hergebruik Geleiderail'. Agentschap NL reikte het
rapport over de praktijkproef op dinsdag 15 juni uit aan
Rijkswaterstaat tijdens het symposium 'Op de groene weg' in Eindhoven.
Onderzoekers en aannemers presenteerden hier veelbelovende en vooral
ook haalbare energiebesparende projecten op en naast de weg.
In het ketenproject 'Hergebruik Geleiderail' worden geleiderails niet
vervangen maar gerenoveerd. Door de oude zink te verwijderen en de
rails daarna opnieuw te verzinken, is hergebruik mogelijk. Dat levert
een driedubbele winst op. Een jaarlijkse energiebesparing gelijk aan
het verbruik van 2.000 tot 3.000 huishoudens (bij hergebruik van alle
renoveerbare geleiderails). De CO2-uitstoot wordt met 10.000 tot 16.000
ton verminderd. En er treedt een besparing op van circa 540 ton primair
zink.
Pasklaar verhaal
"Deze blauwdruk voor renovatie werkt ook voor andere vormgegeven
verzinkte producten. Het is een pasklaar verhaal, ontstaan door
samenwerking", zegt Peter Balemans van Agentschap NL. De praktijkproef
is uitgevoerd door het bedrijf ARROSSO uit Nederweert. Het
MJA-programma ondersteunde door partijen in de keten samen te brengen
en onderzoek te financieren.
Economisch rendabel
Joris Schillemans, programmamanager duurzaam inkopen bij
Rijkswaterstaat, ontving het rapport over de praktijkproef dinsdag uit
handen van Antoinette van Schaik van Agentschap NL. Renovatie van
geleiderails is zeker het overwegen waard, zegt hij. "Volgens dit
rapport liggen de kosten niet hoger dan voor nieuwe geleiderails. Wij
gaan nu kijken naar onze eigen eisen op het vlak van onder meer
veiligheid en herbruikbaarheid. RWS zoekt nadrukkelijk naar het optimum
in veiligheid, kosten en duurzaamheid."
Energiebesparend asfalt
Niet alleen naast, maar ook óp de weg is veel energie te besparen.
Bijvoorbeeld met Laag Energie Asfalt Beton (LEAB). Ontwikkelaar BAM
produceert dit asfalt bij veel lagere temperaturen dan gebruikelijk.
"De energiebesparing is ongeveer 30 procent. Dat leidt één op één tot
30 procent minder CO2-uitstoot", vertelt Jan Stigter van BAM Wegen.
"Bovendien is gebruik van gerecycled asfaltgranulaat gewoon mogelijk."
BAM verwerkte sinds 2005 circa 50.000 ton LEAB in meer dan veertig
commerciële projecten. Stigter: "We kunnen dit proces toepassen bij elk
soort asfalt. Er is geen prijsverschil met traditioneel asfaltbeton.
Het kostenvoordeel zit in de CO2-reductie".
LED-verlichting
Ook op het vlak van openbare verlichting is er een enorm
besparingspotentieel. In Nederland staan circa drie miljoen
lichtmasten. Die zijn samen goed voor zo'n 1,2 procent van het
landelijke elektriciteitsverbruik. "In 2009 heeft Agentschap NL 250
pilots gedaan met LED in openbare verlichting in Nederland. De
resultaten zijn positief", vertelt Rob van Heur,
energiebesparingsspecialist bij Laborelec. "LED is energie-efficiënt en
heeft een groot toekomstpotentieel: dagelijks komen er nieuwe,
zuinigere producten bij. De levensduur is zeer hoog. LED-verlichting is
bovendien nauwkeurig te richten en te dimmen." En niet minder
belangrijk: de ervaringen van weggebruikers en omwonenden zijn prima.
Ervaringen uitwisselen
Van Heur spoort overheden aan om te starten met LED-verlichting. "De
technologie is nog volop in ontwikkeling, maar is nu al
energie-efficiënter dan de conventionele verlichting. Door ermee aan de
slag te gaan, leer je omgaan met deze nieuwe techniek." Het is wel
belangrijk om al in de aanbestedingsfase duurzaamheidcriteria mee te
nemen. Gemeenten wisselen hun ervaringen op dit gebied uit in het
InterGemeentelijk-overleg Openbare Verlichting (IGOV): www.igov.nl.