Senternovem

16-06-2010 |

Symposium 'Op de groene weg' over verduurzaming wegen

Driedubbele winst door hergebruik geleiderail

Een aanpak die driedubbele winst oplevert. Dat is de verdienste van de praktijkproef 'Hergebruik Geleiderail'. Agentschap NL reikte het rapport over de praktijkproef op dinsdag 15 juni uit aan Rijkswaterstaat tijdens het symposium 'Op de groene weg' in Eindhoven. Onderzoekers en aannemers presenteerden hier veelbelovende en vooral ook haalbare energiebesparende projecten op en naast de weg.

In het ketenproject 'Hergebruik Geleiderail' worden geleiderails niet vervangen maar gerenoveerd. Door de oude zink te verwijderen en de rails daarna opnieuw te verzinken, is hergebruik mogelijk. Dat levert een driedubbele winst op. Een jaarlijkse energiebesparing gelijk aan het verbruik van 2.000 tot 3.000 huishoudens (bij hergebruik van alle renoveerbare geleiderails). De CO2-uitstoot wordt met 10.000 tot 16.000 ton verminderd. En er treedt een besparing op van circa 540 ton primair zink.

Pasklaar verhaal
"Deze blauwdruk voor renovatie werkt ook voor andere vormgegeven verzinkte producten. Het is een pasklaar verhaal, ontstaan door samenwerking", zegt Peter Balemans van Agentschap NL. De praktijkproef is uitgevoerd door het bedrijf ARROSSO uit Nederweert. Het MJA-programma ondersteunde door partijen in de keten samen te brengen en onderzoek te financieren.

Economisch rendabel
Joris Schillemans, programmamanager duurzaam inkopen bij Rijkswaterstaat, ontving het rapport over de praktijkproef dinsdag uit handen van Antoinette van Schaik van Agentschap NL. Renovatie van geleiderails is zeker het overwegen waard, zegt hij. "Volgens dit rapport liggen de kosten niet hoger dan voor nieuwe geleiderails. Wij gaan nu kijken naar onze eigen eisen op het vlak van onder meer veiligheid en herbruikbaarheid. RWS zoekt nadrukkelijk naar het optimum in veiligheid, kosten en duurzaamheid."

Energiebesparend asfalt
Niet alleen naast, maar ook óp de weg is veel energie te besparen. Bijvoorbeeld met Laag Energie Asfalt Beton (LEAB). Ontwikkelaar BAM produceert dit asfalt bij veel lagere temperaturen dan gebruikelijk. "De energiebesparing is ongeveer 30 procent. Dat leidt één op één tot 30 procent minder CO2-uitstoot", vertelt Jan Stigter van BAM Wegen. "Bovendien is gebruik van gerecycled asfaltgranulaat gewoon mogelijk." BAM verwerkte sinds 2005 circa 50.000 ton LEAB in meer dan veertig commerciële projecten. Stigter: "We kunnen dit proces toepassen bij elk soort asfalt. Er is geen prijsverschil met traditioneel asfaltbeton. Het kostenvoordeel zit in de CO2-reductie".

LED-verlichting
Ook op het vlak van openbare verlichting is er een enorm besparingspotentieel. In Nederland staan circa drie miljoen lichtmasten. Die zijn samen goed voor zo'n 1,2 procent van het landelijke elektriciteitsverbruik. "In 2009 heeft Agentschap NL 250 pilots gedaan met LED in openbare verlichting in Nederland. De resultaten zijn positief", vertelt Rob van Heur, energiebesparingsspecialist bij Laborelec. "LED is energie-efficiënt en heeft een groot toekomstpotentieel: dagelijks komen er nieuwe, zuinigere producten bij. De levensduur is zeer hoog. LED-verlichting is bovendien nauwkeurig te richten en te dimmen." En niet minder belangrijk: de ervaringen van weggebruikers en omwonenden zijn prima.

Ervaringen uitwisselen
Van Heur spoort overheden aan om te starten met LED-verlichting. "De technologie is nog volop in ontwikkeling, maar is nu al energie-efficiënter dan de conventionele verlichting. Door ermee aan de slag te gaan, leer je omgaan met deze nieuwe techniek." Het is wel belangrijk om al in de aanbestedingsfase duurzaamheidcriteria mee te nemen. Gemeenten wisselen hun ervaringen op dit gebied uit in het InterGemeentelijk-overleg Openbare Verlichting (IGOV): www.igov.nl.