Media Werkgroep

vZine winnaar MWG Arena

Afgelopen dinsdag heeft de MWG het seizoen traditiegetrouw afgesloten met de MWG Arena. In de geest van Dragons Den presenteerde een uitgelaten Jort Kelder wie anders? - een middag vol media innovatie, waarvoor iedereen ideeën mocht insturen. De MWG Arena wordt ondersteund door de Van Speijk Innovatie Prijs.
De locatie Westerunie Amsterdam ademde de perfecte incubator atmosfeer: nieuwe ideeën in een inspirerende omgeving van oude industrie. Voordat de drie uitgekozen partijen voor een zaal vol met opvallend veel jonge MWG leden mochten pitchen, was er een voorprogramma met eerdere winnaars en andere media-innovators die onlangs de headlines hebben gehaald.

Oud-kandidaten Louise Verschuren van Wuzzon en Dolf Kars van Videostrip mochten het spits afbijten. Wuzzon is een creatief internetbureau, dat zich richt op bedenken en ontwikkelen van concepten op het gebied van leadgeneratie, mobiel en social media marketing. Videostrip is een advertentienetwerk voor online video. Beide bedrijven zijn met succes de start-up fase ontgroeid. Bij Wuzzon werken inmiddels 8 mensen, Videostrip heeft 7 mensen in dienst. Beide ondernemers zien online advertising in 2010 een enorme vlucht nemen, nu ook de grote, traditionele adverteerders instappen.

Daarna twee bedrijven die een plek hebben in de onlangs gepubliceerde Top 100 van de fameuze vaktitel Red Herring. Martijn van Egmond is van Flogs.com, een digitale integratieservice voor evenementenkalenders. De focus ligt op sport en entertainment. Hans Krouwels van Vidigo vertelde over de software die het bedrijf ontwikkelt waarmee je televisieprogrammas kunt maken tegen lage kosten. Voorlopig gaat het nog vooral om belspelletjes en nachtprogrammering maar de internationale ambities zijn groot.

En dan het hoofdprogramma, waar iedereen voor gekomen was. De eerste pitch was van Joris van de Pol van Radio 538. Hij presenteerde de case Tijd voor 538 verkeer, die Radio 538 ontwikkelde in samenwerking met TomTom, KPN en Lost Boys. TomTom kan vertragingsminuten op veel meer plekken meten dan dat met traditionele verkeersdrukte-meetmethoden kan. Het blijkt dat de meerderheid van de luisteraars van Radio 538 de voorkeur geeft aan file-informatie in vertragingsminuten boven files in kilometers. Het file informatie platform dat Radio 538 met zijn partners heeft gebouwd, wordt nu verkocht aan partijen in heel Europa.

Jeroen van Hove van Twist presenteerde de Banner Tracker. Internet adverteren wordt, sinds de introductie 15 jaar geleden, gedomineerd door betaalmodellen gebaseerd op clicks en views. Twist heeft met de Banner Tracker een methode geïntroduceerd die het communicatie effect meet. Het uitgangspunt daarbij is onderzoeken of de bezoeker aan een website daadwerkelijk naar op de website geserveerde banners kijkt. Een onthutsende vaststelling is dat de helft van de advertenties op webpaginas helemaal niet in beeld komt.

Diederik Bijlsma van vZine presenteerde Voicemail massa medium, een nieuw medium waarmee mensen permission based - kunnen worden bereikt via de voicemail van de mobiele telefoon. Bijlsma had vooraf de bezoekers van de MWG Arena een voicemail bericht gestuurd van Johan Cruijff nou goed, een Johan Cruijff imitator.
Hoewel een enkeling in de zaal deze actie niet kon waarderen, was de overgrote meerderheid juist heel enthousiast. Wel was er een heus incident; iemand had afgelopen weekend via vZine een voicemail bericht ontvangen van Guus Meeuwis die hem bedankte voor het bezoek aan zijn concert waar de ontvanger van het bericht niet naartoe was geweest. Het incident leidde tot hilariteit, waar de altijd spitse Jort Kelder wel raad mee wist. Dat nam niet weg dat de applausmeter onomwonden vaststelde dat Diederik Bijlsma van vZine de overduidelijke winnaar van deze editie van de MWG Arena was.