vZine winnaar MWG Arena
Afgelopen dinsdag heeft de MWG het seizoen traditiegetrouw afgesloten
met de MWG Arena. In de geest van Dragons Den presenteerde een
uitgelaten Jort Kelder wie anders? - een middag vol media innovatie,
waarvoor iedereen ideeën mocht insturen. De MWG Arena wordt ondersteund
door de Van Speijk Innovatie Prijs.
De locatie Westerunie Amsterdam ademde de perfecte incubator atmosfeer:
nieuwe ideeën in een inspirerende omgeving van oude industrie. Voordat
de drie uitgekozen partijen voor een zaal vol met opvallend veel jonge
MWG leden mochten pitchen, was er een voorprogramma met eerdere
winnaars en andere media-innovators die onlangs de headlines hebben
gehaald.
Oud-kandidaten Louise Verschuren van Wuzzon en Dolf Kars van Videostrip
mochten het spits afbijten. Wuzzon is een creatief internetbureau, dat
zich richt op bedenken en ontwikkelen van concepten op het gebied van
leadgeneratie, mobiel en social media marketing. Videostrip is een
advertentienetwerk voor online video. Beide bedrijven zijn met succes
de start-up fase ontgroeid. Bij Wuzzon werken inmiddels 8 mensen,
Videostrip heeft 7 mensen in dienst. Beide ondernemers zien online
advertising in 2010 een enorme vlucht nemen, nu ook de grote,
traditionele adverteerders instappen.
Daarna twee bedrijven die een plek hebben in de onlangs gepubliceerde
Top 100 van de fameuze vaktitel Red Herring. Martijn van Egmond is van
Flogs.com, een digitale integratieservice voor evenementenkalenders. De
focus ligt op sport en entertainment. Hans Krouwels van Vidigo vertelde
over de software die het bedrijf ontwikkelt waarmee je
televisieprogrammas kunt maken tegen lage kosten. Voorlopig gaat het
nog vooral om belspelletjes en nachtprogrammering maar de
internationale ambities zijn groot.
En dan het hoofdprogramma, waar iedereen voor gekomen was. De eerste
pitch was van Joris van de Pol van Radio 538. Hij presenteerde de case
Tijd voor 538 verkeer, die Radio 538 ontwikkelde in samenwerking met
TomTom, KPN en Lost Boys. TomTom kan vertragingsminuten op veel meer
plekken meten dan dat met traditionele verkeersdrukte-meetmethoden kan.
Het blijkt dat de meerderheid van de luisteraars van Radio 538 de
voorkeur geeft aan file-informatie in vertragingsminuten boven files in
kilometers. Het file informatie platform dat Radio 538 met zijn
partners heeft gebouwd, wordt nu verkocht aan partijen in heel Europa.
Jeroen van Hove van Twist presenteerde de Banner Tracker. Internet
adverteren wordt, sinds de introductie 15 jaar geleden, gedomineerd
door betaalmodellen gebaseerd op clicks en views. Twist heeft met de
Banner Tracker een methode geïntroduceerd die het communicatie effect
meet. Het uitgangspunt daarbij is onderzoeken of de bezoeker aan een
website daadwerkelijk naar op de website geserveerde banners kijkt. Een
onthutsende vaststelling is dat de helft van de advertenties op
webpaginas helemaal niet in beeld komt.
Diederik Bijlsma van vZine presenteerde Voicemail massa medium, een
nieuw medium waarmee mensen permission based - kunnen worden bereikt
via de voicemail van de mobiele telefoon. Bijlsma had vooraf de
bezoekers van de MWG Arena een voicemail bericht gestuurd van Johan
Cruijff nou goed, een Johan Cruijff imitator.
Hoewel een enkeling in de zaal deze actie niet kon waarderen, was de
overgrote meerderheid juist heel enthousiast. Wel was er een heus
incident; iemand had afgelopen weekend via vZine een voicemail bericht
ontvangen van Guus Meeuwis die hem bedankte voor het bezoek aan zijn
concert waar de ontvanger van het bericht niet naartoe was geweest.
Het incident leidde tot hilariteit, waar de altijd spitse Jort Kelder
wel raad mee wist. Dat nam niet weg dat de applausmeter onomwonden
vaststelde dat Diederik Bijlsma van vZine de overduidelijke winnaar van
deze editie van de MWG Arena was.
Media Werkgroep