Experiment terugdringen geluidhinder Schiphol gaat niet door
16 juni 2010
Het experiment van de `vaste bochtstraal van Uithoorn' gaat niet door.
Het experiment was bedoeld als hinderbeperkende maatregel om de
geluidshinder Schiphol terug te dringen.
In verband met het niet doorgaan heeft Commissie Regionaal Overleg
luchthaven Schiphol (Cros) een brief laten plaatsen in de Nieuwe
Meerbode van 16 juni 2010.
De oorspronkelijke brief kunt u hiernaast downloaden. Voor meer
technische uitleg kunt u terecht op www.crosnet.nl
De gemeente Uithoorn betreurt het niet doorgaan van het experiment,
maar blijft zich volop inzetten om de geluidshinder op andere manieren
te beperken.
Hieronder volgt de tekst van de brief van het Cros zoals verschenen in
de Nieuwe Meerbode van 16 juni 2010.
Onderwerp: Hinderbeperkende maatregelen Schiphol
Beste inwoners van Uithoorn en De Kwakel,
De afgelopen twee jaar heeft u kunnen meepraten over mogelijke
hinderbeperkende maatregelen voor het luchtverkeer van Schiphol. Dat
gebeurde tijdens drie zogenoemde microklimaatbijeenkomsten in de
Thamerkerk.
Samen met bewoners, gemeente en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL)
werd gekeken hoe starts en landingen zo kunnen plaatsvinden dat die de
minste hinder opleveren voor bewoners in de directe omgeving. Ideeën en
suggesties van inwoners zijn gehoord en onderzocht.
Op de laatste bijeenkomst is een bijzonder experiment voorgesteld.
Hierbij zouden vliegtuigen na de start een nauwgezette vertrekroute in
de lucht volgen waardoor er minder over Uithoorn en de Kwakel wordt
`uitgewaaierd', inmiddels beter bekend als de `vaste bochtstraal van
Uithoorn'. Daardoor zouden minder inwoners last van geluidhinder
hebben. De maatregel maakte deel uit van een groter pakket aan
hinderbeperkende maatregelen voor de Schiphol-regio.
De eerste testen voor de vaste bochtstraal op deze route gingen in 2008
van start en leken veelbelovend. Tevens voerde de KLM op dat moment al
bijna een jaar met succes een experiment met een vaste bochtstraal op
de vertrekroute tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep uit. Dit gaf voldoende
vertrouwen om ook dit experiment voor Uithoorn te starten. Helaas
blijkt na uitgebreid vervolgonderzoek dat deze manier van vliegen op de
route boven Uithoorn niet voor alle vliegtuigtypes haalbaar is. Met
name de grotere vliegtuigen zoals de Boeing 777-300 hebben moeite met
het op deze manier nauwkeurig vliegen van deze route.
Wettelijk is voorgeschreven dat alle vliegtuigtypes altijd alle
vliegroutes veilig moeten kunnen vliegen. Omdat dat hierbij niet het
geval is, hebben de luchtvaartpartijen in goed overleg met de
belanghebbende gemeenten moeten besluiten om het experiment van de
vaste bochtstraal boven Uithoorn te stoppen.
Samen met de gemeente Uithoorn en de sectorpartijen vind ik het jammer
dat dit veelbelovend experiment niet mogelijk is. Gezien de uitkomsten
van het onderzoek was er voor ons helaas geen andere keus. Ik hoop dat
u hiervoor begrip kunt opbrengen en dat deze brief daartoe bijdraagt.
Ook in de toekomst zullen we met u blijven kijken naar mogelijkheden
voor een goede balans tussen de geluidhinder van Schiphol en de
belangen van de omgeving. Voor meer informatie kunt u terecht op de
website van CROS (www.crosnet.nl). Mocht u willen reageren op deze
brief stuur dan een e-mail naar cros@overlegschiphol.nl
Met vriendelijke groet,
Nico Schoof
Voorzitter CROS
(Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol)
Gemeente Uithoorn