Gemeente Uithoorn

Experiment terugdringen geluidhinder Schiphol gaat niet door

16 juni 2010
Het experiment van de `vaste bochtstraal van Uithoorn' gaat niet door. Het experiment was bedoeld als hinderbeperkende maatregel om de geluidshinder Schiphol terug te dringen.

In verband met het niet doorgaan heeft Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol (Cros) een brief laten plaatsen in de Nieuwe Meerbode van 16 juni 2010.

De oorspronkelijke brief kunt u hiernaast downloaden. Voor meer technische uitleg kunt u terecht op www.crosnet.nl

De gemeente Uithoorn betreurt het niet doorgaan van het experiment, maar blijft zich volop inzetten om de geluidshinder op andere manieren te beperken.

Hieronder volgt de tekst van de brief van het Cros zoals verschenen in de Nieuwe Meerbode van 16 juni 2010.

Onderwerp: Hinderbeperkende maatregelen Schiphol

Beste inwoners van Uithoorn en De Kwakel,

De afgelopen twee jaar heeft u kunnen meepraten over mogelijke hinderbeperkende maatregelen voor het luchtverkeer van Schiphol. Dat gebeurde tijdens drie zogenoemde microklimaatbijeenkomsten in de Thamerkerk.

Samen met bewoners, gemeente en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) werd gekeken hoe starts en landingen zo kunnen plaatsvinden dat die de minste hinder opleveren voor bewoners in de directe omgeving. Ideeën en suggesties van inwoners zijn gehoord en onderzocht.

Op de laatste bijeenkomst is een bijzonder experiment voorgesteld. Hierbij zouden vliegtuigen na de start een nauwgezette vertrekroute in de lucht volgen waardoor er minder over Uithoorn en de Kwakel wordt `uitgewaaierd', inmiddels beter bekend als de `vaste bochtstraal van Uithoorn'. Daardoor zouden minder inwoners last van geluidhinder hebben. De maatregel maakte deel uit van een groter pakket aan hinderbeperkende maatregelen voor de Schiphol-regio.

De eerste testen voor de vaste bochtstraal op deze route gingen in 2008 van start en leken veelbelovend. Tevens voerde de KLM op dat moment al bijna een jaar met succes een experiment met een vaste bochtstraal op de vertrekroute tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep uit. Dit gaf voldoende vertrouwen om ook dit experiment voor Uithoorn te starten. Helaas blijkt na uitgebreid vervolgonderzoek dat deze manier van vliegen op de route boven Uithoorn niet voor alle vliegtuigtypes haalbaar is. Met name de grotere vliegtuigen zoals de Boeing 777-300 hebben moeite met het op deze manier nauwkeurig vliegen van deze route.

Wettelijk is voorgeschreven dat alle vliegtuigtypes altijd alle vliegroutes veilig moeten kunnen vliegen. Omdat dat hierbij niet het geval is, hebben de luchtvaartpartijen in goed overleg met de belanghebbende gemeenten moeten besluiten om het experiment van de vaste bochtstraal boven Uithoorn te stoppen.

Samen met de gemeente Uithoorn en de sectorpartijen vind ik het jammer dat dit veelbelovend experiment niet mogelijk is. Gezien de uitkomsten van het onderzoek was er voor ons helaas geen andere keus. Ik hoop dat u hiervoor begrip kunt opbrengen en dat deze brief daartoe bijdraagt.

Ook in de toekomst zullen we met u blijven kijken naar mogelijkheden voor een goede balans tussen de geluidhinder van Schiphol en de belangen van de omgeving. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van CROS (www.crosnet.nl). Mocht u willen reageren op deze brief stuur dan een e-mail naar cros@overlegschiphol.nl

Met vriendelijke groet,

Nico Schoof
Voorzitter CROS
(Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol)