Universiteit Twente

basisonderwijs

Betere leerprestaties door training Opbrengstgericht werken in het basisonderwijs

Nieuwe training leert scholen beter gebruik maken van info uit leerlingvolgsysteem voor opbrengstgericht onderwijs

15 juni 2010

De Universiteit Twente heeft op verzoek van de overheid een training ontwikkeld om basisscholen te leren informatie uit het CITO-leerlingvolgsysteem beter te benutten in het kader van opbrengstgericht onderwijs. Deze training moet de kwaliteit van het onderwijs en de prestaties van leerlingen en scholen verbeteren. Woensdag 16 juni start de training. Ruim 400 schoolleiders, leerkrachten en interne begeleiders van basisscholen hebben zich aangemeld.

Hoewel bijna alle 7000 basisscholen de vorderingen van al hun leerlingen in groep 1 tot en met 8 tweemaal per schooljaar bijhouden met behulp van het CITO-leerlingvolgsysteem, worden de resulterende gegevens sterk onderbenut voor het verbeteren van onderwijskwaliteit en leerprestaties. De Universiteit Twente heeft daarom, op verzoek van het Ministerie van OCW een training "Opbrengstgericht Werken op basis van Prestatiefeedback" ontwikkeld om scholen te leren hoe ze beter gebruik kunnen maken van informatie uit het leerlingvolgsysteem met betrekking tot het rekenonderwijs.

Teamverband
In de training leren schoolleiders, leerkrachten en interne begeleiders als schoolteams een systematiek aan om de CITO-informatie correct te interpreteren, uitdagende doelen te stellen, en de didactiek op basis van de analyseresultaten te optimaliseren. De training duurt twee jaar en is bestemd voor het volledige onderwijsteam van een school.

Er wordt landelijk veel gesproken over de noodzaak van Opbrengstgericht werken maar er was geen enkele training waarin je dit als schoolteam in een samenhangend geheel van activiteiten kon leren. En dat is precies wat deze training uniek maakt aldus Laura Staman, Marit Peters en Adrie Visscher van de Universiteit Twente. "Door de training in teamverband over een langere periode aan te bieden, moet de nieuwe werkwijze een vast element van de aanpak van de school worden. Wat de aanpak ook bijzonder maakt is de wisselwerking tussen onderwijspraktijk en wetenschap: wij voorzien in een behoefte door scholen te trainen en zij maken het ons mogelijk om onderzoek naar de trainingseffecten te doen."

Kick off
Aan de training doen ruim 400 schoolteamleden van 40 basisscholen mee. Op woensdag 16 juni is om 13.30 uur de kick off van het FOCUS-project. De training is ontwikkeld door de vakgroep Onderwijsorganisatie en
-management van de faculteit Gedragswetenschappen en het onderzoeksinstituut IBR van de Universiteit Twente. De SLO verzorgt het rekendidactische onderdeel. Hoewel de training zich in eerste instantie op het rekenonderwijs richt, is de aangeleerde systematiek in principe bruikbaar voor alle vakgebieden.