basisonderwijs
Betere leerprestaties door training Opbrengstgericht werken in het
basisonderwijs
Nieuwe training leert scholen beter gebruik maken van info uit
leerlingvolgsysteem voor opbrengstgericht onderwijs
15 juni 2010
De Universiteit Twente heeft op verzoek van de overheid een training
ontwikkeld om basisscholen te leren informatie uit het
CITO-leerlingvolgsysteem beter te benutten in het kader van
opbrengstgericht onderwijs. Deze training moet de kwaliteit van het
onderwijs en de prestaties van leerlingen en scholen verbeteren.
Woensdag 16 juni start de training. Ruim 400 schoolleiders,
leerkrachten en interne begeleiders van basisscholen hebben zich
aangemeld.
Hoewel bijna alle 7000 basisscholen de vorderingen van al hun
leerlingen in groep 1 tot en met 8 tweemaal per schooljaar bijhouden
met behulp van het CITO-leerlingvolgsysteem, worden de resulterende
gegevens sterk onderbenut voor het verbeteren van onderwijskwaliteit en
leerprestaties. De Universiteit Twente heeft daarom, op verzoek van het
Ministerie van OCW een training "Opbrengstgericht Werken op basis van
Prestatiefeedback" ontwikkeld om scholen te leren hoe ze beter gebruik
kunnen maken van informatie uit het leerlingvolgsysteem met betrekking
tot het rekenonderwijs.
Teamverband
In de training leren schoolleiders, leerkrachten en interne begeleiders
als schoolteams een systematiek aan om de CITO-informatie correct te
interpreteren, uitdagende doelen te stellen, en de didactiek op basis
van de analyseresultaten te optimaliseren. De training duurt twee jaar
en is bestemd voor het volledige onderwijsteam van een school.
Er wordt landelijk veel gesproken over de noodzaak van Opbrengstgericht
werken maar er was geen enkele training waarin je dit als schoolteam in
een samenhangend geheel van activiteiten kon leren. En dat is precies
wat deze training uniek maakt aldus Laura Staman, Marit Peters en Adrie
Visscher van de Universiteit Twente. "Door de training in teamverband
over een langere periode aan te bieden, moet de nieuwe werkwijze een
vast element van de aanpak van de school worden. Wat de aanpak ook
bijzonder maakt is de wisselwerking tussen onderwijspraktijk en
wetenschap: wij voorzien in een behoefte door scholen te trainen en zij
maken het ons mogelijk om onderzoek naar de trainingseffecten te doen."
Kick off
Aan de training doen ruim 400 schoolteamleden van 40 basisscholen mee.
Op woensdag 16 juni is om 13.30 uur de kick off van het FOCUS-project.
De training is ontwikkeld door de vakgroep Onderwijsorganisatie en
-management van de faculteit Gedragswetenschappen en het
onderzoeksinstituut IBR van de Universiteit Twente. De SLO verzorgt het
rekendidactische onderdeel. Hoewel de training zich in eerste instantie
op het rekenonderwijs richt, is de aangeleerde systematiek in principe
bruikbaar voor alle vakgebieden.
Universiteit Twente