Gemeente Breda

College regelt toekomst Hazeldonk in ontwerpbestemmingsplan

Bedrijventerrein Hazeldonk als centrum voor logistiek en transport. Dat is de kerngedachte achter het ontwerpbestemmingsplan Hazeldonk waar het college van burgemeester en wethouders van Breda mee instemt. Vanaf 16 juni zijn het ontwerpbestemmingsplan en de nota van commentaar gedurende zes weken in te zien. Het ontwerpbestemmingsplan biedt het bedrijventerrein nadrukkelijk de ruimte tot herpositionering. Ook ondersteunt het bestemmingsplan de plannen om het bedrijventerrein op te knappen. Verder maakt het bestemmingsplan het plaatsen van drie windturbines juridisch mogelijk.

Het college vindt het belangrijk dat de bijzondere positie van het bedrijventerrein Hazeldonk verder wordt versterkt en dat Hazeldonk nadrukkelijk wordt gepositioneerd als centrum voor logistiek en transport. De directe ligging aan de Rijksweg A16 en bij de grens van België maakt het terrein hiervoor uitermate geschikt. Het vernieuwde bestemmingplan Hazeldonk schept de ontwikkelings-mogelijkheden die aansluiten op de doelen van het revitaliseringsplan en de herpositionering.

Revitalisering
Een deel van de revitalisering is inmiddels al uitgevoerd: zo is de huidige parallelweg aan de oostkant van de A16 opgewaardeerd tot hoofdroute. De weg is verbreed en heringericht als tweerichtingsweg. Ook de openbare ruimte is opnieuw ingericht. Ondermeer kruisingen en bochten zijn gereconstrueerd zodat het terrein beter toegankelijk is voor vrachtwagens. Verder wordt het douanecomplex herontwikkeld, het terrein centraal beveiligd en aspecten van parkmanagement, zoals gezamenlijke inkoop van energie, opgepakt. Het bestemmingsplan maakt al deze ontwikkelingen mogelijk.

Op dit moment is nog onvoldoende duidelijk hoe het douaneterrein er in de toekomst uit komt te zien. Daarom neemt het college voor het douane- emplacement een wijzigingsbevoegdheid met randvoorwaarden op. Een wijzigingsbevoegdheid betekent dat burgemeester en wethouders binnen de opgenomen randvoorwaarden het bestemmingsplan alsnog kunnen wijzigen, zodat kan worden ingespeeld op actuele ontwikkelingen.

Het bestemmingsplan Hazeldonk heeft bijna in het geheel de bestemming âbedrijventerreinâ gekregen. Zoân 90% van het gebied mag volgens het ontwerpbestemmingsplan worden bebouwd tot een maxi-male hoogte van 15 meter. Een kavel moet minimaal 1000 m' groot zijn. Deze ruimte geeft de huidige bedrijven flexibiliteit en ontwikkelingsmogelijkheden om intensiever gebruik te maken van de ruimte.

Het bedrijventerrein Hazeldonk beslaat zoân 100 hectare en ligt ten zuiden van Breda, langs de A16 aan de grens met België. Tot 1997 hoorde het terrein bij de gemeente Rijsbergen. Na de gemeentelijke herindeling is het gebied bij de gemeente Breda gevoegd.

Het college stuurt het ontwerpbestemmingsplan Hazeldonk ter kennisname aan de commissie Ruimte voor de agenda van 22 juni.

Breda, 9 juni 2010