College regelt toekomst Hazeldonk in ontwerpbestemmingsplan
Bedrijventerrein Hazeldonk als centrum voor logistiek en transport. Dat
is de kerngedachte achter het ontwerpbestemmingsplan Hazeldonk waar het
college van burgemeester en wethouders van Breda mee instemt. Vanaf 16
juni zijn het ontwerpbestemmingsplan en de nota van commentaar
gedurende zes weken in te zien. Het ontwerpbestemmingsplan biedt het
bedrijventerrein nadrukkelijk de ruimte tot herpositionering. Ook
ondersteunt het bestemmingsplan de plannen om het bedrijventerrein op
te knappen. Verder maakt het bestemmingsplan het plaatsen van drie
windturbines juridisch mogelijk.
Het college vindt het belangrijk dat de bijzondere positie van het
bedrijventerrein Hazeldonk verder wordt versterkt en dat Hazeldonk
nadrukkelijk wordt gepositioneerd als centrum voor logistiek en
transport. De directe ligging aan de Rijksweg A16 en bij de grens van
België maakt het terrein hiervoor uitermate geschikt. Het vernieuwde
bestemmingplan Hazeldonk schept de ontwikkelings-mogelijkheden die
aansluiten op de doelen van het revitaliseringsplan en de
herpositionering.
Revitalisering
Een deel van de revitalisering is inmiddels al uitgevoerd: zo is de
huidige parallelweg aan de oostkant van de A16 opgewaardeerd tot
hoofdroute. De weg is verbreed en heringericht als tweerichtingsweg.
Ook de openbare ruimte is opnieuw ingericht. Ondermeer kruisingen en
bochten zijn gereconstrueerd zodat het terrein beter toegankelijk is
voor vrachtwagens. Verder wordt het douanecomplex herontwikkeld, het
terrein centraal beveiligd en aspecten van parkmanagement, zoals
gezamenlijke inkoop van energie, opgepakt. Het bestemmingsplan maakt al
deze ontwikkelingen mogelijk.
Op dit moment is nog onvoldoende duidelijk hoe het douaneterrein er in
de toekomst uit komt te zien. Daarom neemt het college voor het douane-
emplacement een wijzigingsbevoegdheid met randvoorwaarden op. Een
wijzigingsbevoegdheid betekent dat burgemeester en wethouders binnen de
opgenomen randvoorwaarden het bestemmingsplan alsnog kunnen wijzigen,
zodat kan worden ingespeeld op actuele ontwikkelingen.
Het bestemmingsplan Hazeldonk heeft bijna in het geheel de bestemming
âbedrijventerreinâ gekregen. Zoân 90% van het gebied mag volgens het
ontwerpbestemmingsplan worden bebouwd tot een maxi-male hoogte van 15
meter. Een kavel moet minimaal 1000 m' groot zijn. Deze ruimte geeft
de huidige bedrijven flexibiliteit en ontwikkelingsmogelijkheden om
intensiever gebruik te maken van de ruimte.
Het bedrijventerrein Hazeldonk beslaat zoân 100 hectare en ligt ten
zuiden van Breda, langs de A16 aan de grens met België. Tot 1997
hoorde het terrein bij de gemeente Rijsbergen. Na de gemeentelijke
herindeling is het gebied bij de gemeente Breda gevoegd.
Het college stuurt het ontwerpbestemmingsplan Hazeldonk ter kennisname
aan de commissie Ruimte voor de agenda van 22 juni.
Breda, 9 juni 2010
Gemeente Breda