Vragen D66 Jaarstukken 2009
Rapport van Bevindingen:
- (Blz. 22) "Europese aanbestedingen". De accountant doet 4 concrete aanbevelingen. In uw reactie verwijst u slechts op uw reactie bij 'belangrijkste boodschap 4'. Uw reactie op 'belangrijkste boodschap 4' (blz. 6) reageert u niet op de 4 concrete aanbevelingen. Wat is uw reactie op de 4 concrete aanbevelingen van bladzijde 22 (onderaan) en 23 (bovenaan)?
Antwoord
Wij zullen elk van de genoemde aandachtspunten oppakken.
- (Blz. 8 en 30) Uw reactie op "Voorziening Afl. Regionaal Werken te hoog verantwoord / voldoet niet aan het BBV" doet vermoeden dat u het niet eens bent met de bevinding dat deze voorziening eigenlijk een reserve zou moeten zijn. Noch gaat u in op de (mogelijke) te hoge verantwoording. Wat is uw reactie op beide punten?
Antwoord
Deze voorziening bestaat een aantal jaren en is in overleg met onze vorige accountant tot stand gekomen. De nieuwe accountant heeft over deze voorziening een andere zienswijze.
De afweging over de omvang van en hoe om te gaan met de gelden in de voorziening afl. regionaal werken wordt meegenomen bij het opstellen van de aangekondigde notitie over de reserves en voorzieningen.
Programma 1:
- (Blz. 77) "Ontwikkeling daarvan heeft verdere vertraging opgelopen.". Kunt u dit toelichten?
Antwoord
Implementatie hiervan over de breedte van het concern blijkt complex en kost meer tijd dan eerder voorzien. Dat leidt tot de gesignaleerde vertraging.
Programma 4:
- (Blz. 112) "Aanpak van de meest onveilige punten; Er waren geen specifieke punten die in 2009 voor aanpak in aanmerking kwamen.". Wat zijn redenen om in 2009 geen van de meest onveilige punten aan te pakken?
Antwoord
Wij proberen deze onveilige punten aan te pakken volgens het werk met werk principe; dus bij ontwikkelingen wordt in deze budgetten het aspect veiligheid meegenomen. In 2009 waren hier nl. geen aparte budgetten voor. In 2010 wordt de JC Wilslaan/Arnhemseweg ontwikkeld en daarin wordt met geld van de provincie en de gemeente ook de verkeersveiligheid meegenomen.
Programma 5:
- (Blz. 120) "Alle ernstig verontreinigde locaties in Apeldoorn vóór 2030 functiegericht gesaneerd of beheersbaar gemaakt.". De doelstelling is in 2009 niet gehaald (27,5% van begroot 33%). Is deze achterstand in het lopende jaar (2010) in te lopen en wordt de hoofddoelstelling in 2030 nog realiseerbaar geacht?
Antwoord
Vanwege aanhoudende stagnatie in de ruimtelijke ontwikkelingen wordt de achterstand in het lopende jaar 2010 niet weggewerkt. De hoofddoelstelling 2030 is nog steeds realiseerbaar.
- De handhaving van illegaal afval is, zo nemen wij aan, bedoeld om uiteindelijk illegaal afval tegen te gaan. Hieronder het antwoord op een vraag van de RekenKamerCommissie over dit onderwerp. Wanneer verwacht u dat de handhaving z'n vruchten af zal werpen en het aantal opgelegde boetes zal dalen?
Antwoord
De handhaving werpt nu al zijn vruchten af. De kwaliteit van de openbare ruimte verbetert. Om dezelfde overtredingen te constateren is een grotere inspanning nodig. Door kennis ervaring en efficiëntie maatregelen kunnen we met dezelfde middelen deze inspanning verrichten. De vraag wanneer het aantal opgelegde boetes zal dalen is echter niet te beantwoorden a.g.v. tegengestelde bewegingen (meer en efficiëntere/ effectievere controles vs beïnvloeding gedrag).
Programma 7:
- (Blz. 144) "consulent veelkleurige scholen". Kunt u deze functie en de werkwijze en middelen om het genoemde doel te bereiken toelichten? En hoe wordt omgegaan met de keuzevrijheid van ouders?
Antwoord
De consulent veelkleurige scholen werkt samen met de drie directeuren van de basisscholen in Dok Zuid en instellingen als Wisselwerk en medezeggenschapsraden om elk van de drie scholen qua verdeling van achterstandsleerlingen een afspiegeling te laten zijn van de wijk. Bedoeling is om de segregatie in het onderwijs tegen te gaan. Haar werkwijze is gericht op voorlichting aan ouders, die nog een schoolkeuze voor hun kind moeten maken. Tevens bevordert zij de samenwerking tussen de scholen en de peuterspeelzaal en kinderdagcentrum door activiteiten onderling op elkaar af te stemmen om er degelijke buurtscholen van te maken. Ouders worden langs de drie scholen geleid om een indruk te krijgen van de kwaliteit van de scholen. De ouders kiezen vervolgens een school in volledige vrijheid. Het project kost ongeveer E 45.000 en wordt bekostigd uit het onderwijsachterstandenbeleid.
Programma 8:
- (Blz. 158) "Het resterende deel van het nadeel wordt veroorzaakt door een verkeerde raming van E0,7 miljoen.". Waardoor is deze verkeerde raming ontstaan?
Antwoord
Er is sprake van een verkeerde raming, omdat een noodzakelijke toevoeging van E 700.000 aan het product bijstandsverlening (totaalbudget ruim E 38 miljoen) abusievelijk achterwege is gebleven. Op begrotingsbasis heeft dat een voordeel opgeleverd voor de algemene middelen. Het nadeel - voor de algemene middelen - op programma 8 komt nu in de jaarrekening tot uitdrukking. In 2010 is dit inmiddels gecorrigeerd.
Programma 9:
- (Blz. 171) "één sociale database". Kunt u dit toelichten?
Antwoord
De Gelderse gemeenten uit de regio stedendriehoek (en uit de Achterhoek) werken samen in een project, gefinancierd door de provincie, om te komen tot een digitale sociale kaart. De projectleiding is in handen van Spectrum. Gemeenten dragen bij in de vorm van uren.
Het eindresultaat van het project is dat er landelijke, regionale en lokale informatie van Wmo, WWB en jeugdbeleid is verzameld, gevalideerd en opgeslagen in een samenhangend databasesysteem. De informatie is zodanig opgeslagen dat die door verschillende systemen kan worden ontsloten. Over beheer en onderhoud worden afspraken gemaakt. Er wordt nauw samengewerkt met de bibliotheken, GGD en MEE en er is aansluiting bij de landelijk G!DS indeling. De sociale kaart komt in de plaats van de huidige sociale kaart, die door de bibliotheek Apeldoorn wordt bijgehouden, op verzoek van het Zorgloket.
De informatie is bedoeld voor medewerkers en voor burgers, en zal via de website van Apeldoorn ook te raadplegen zijn.
Programma 10:
- (Blz. 182) "Uitgeprocedeerde asielzoekers". Is bekend hoeveel uitgeprocedeerde asielzoekers er in 2009 in Apeldoorn waren? Zijn er voldoende middelen voor geldelijke ondersteuning in schrijnende situaties beschikbaar?
Antwoord
Apeldoorn heeft conform rijksbeleid, géén opvang voor uitgeprocedeerde asielzoekers. Wél is er sprake van een tweetal voorzieningen die met de gemeente Apeldoorn samenwerken in de ondersteuning en begeleiding van deze doelgroep:
- De Sti. Vluchtelingenwerk Apeldoorn voorziet in een spreekuur en juridische ondersteuning van deze mensen. SVA is in deze op verzoek van de gemeenteraad specifiek benoemd tot expertisecentrum.
- In schrijnende situaties wordt voorzien in geldelijke ondersteuning (géén opvang). Dit geschiedt door tussenkomst van de Stichting Kerk en Vluchteling, deze stichting heeft haar wortels in het Beraad van Kerken.
Beide stichtingen schatten dat er in Apeldoorn gemiddeld 50 uitgeprocedeerde asielzoekers verblijven. Het exacte aantal is niet vast te stellen omdat niet iedereen in beeld is. Een onbekend aantal wordt opgevangen door particulieren en instellingen zonder dat dit bekend is bij de stichtingen.
Kerk en Vluchteling geeft aan dat nog steeds ongeveer 10 tot 12 personen een beroep doen op hun bijdragen. In 2009 was hier ongeveer E 38.500 mee gemoeid. Zij kunnen hierin nog uit eigen middelen voorzien. Maar ze geven dat de problematiek toeneemt en ze naar verwachting in de loop van 2010 een beroep zullen moeten doen op een bijdrage van de gemeente.
Programma 11:
- (Blz. 191) "B Topsportevenementen". Wat zijn de kosten van de evenementen die in 2009 plaatsvonden (zoals World League Volleybal), maar pas in 2010 werden afgerekend?
Antwoord
Ruim E 100.000 is uitgegeven aan het evenement "World Leage Volleybal" en E 75.000 aan het 6 daagse wielerevenement. Overigens zijn de resterende fondsmiddelen gereserveerd voor evenementen die in de toekomst plaatsvinden waaronder het WK baanwielrennen in 2011.
---- --
Vragen dienst t.b.v. PMA 17 juni 2010 Jaarrekening en - verslag 2009 c.s.
Doel PMA
Voorbereiden besluitvorming
Jaarverslag
p 73: afhandeling bezwaarschriften: wat zijn de effecten van het hoge aantal niet afgehandelde bezwaarschriften i.r.t. de wet dwangsom en beroep, oftewel hoeveel zou ons dit gaan kosten als dit % zo hoog blijft?
Antwoord
In 2009 is in 78 % van de gevallen binnen 14 weken na ontvangst van het bezwaarschrift een beslissing genomen. Dat percentage is helaas iets lager dan in 2008 gerealiseerd. Toen hebben we in 85 % van de gevallen een beslissing op het bezwaarschrift genomen. Deze normtijden van 14 weken (10 weken + 4 weken verdaging) houden we voor onze eigen bedrijfsvoering aan. Door de Wet dwangsom en beroep niet tijdig beslissen zijn de beslistermijnen verruimd. De formele beslistermijnen zijn nu binnen 12 weken na het verstrijken van de indieningtermijn van een bezwaarschrift. Die termijn mag ook nog eens worden verlengd met 6 weken; totaal 18 weken. In 2009 hebben zich maar enkele bijzondere zaken voorgedaan waardoor een beslistermijn van langer dan 26 weken nodig was. Een vereiste van de wet dwangsom is bovendien dat de bezwaarmaker de gemeente een formele in gebreke stelling stuurt.
Door deze omstandigheden (de eigen bedrijfsvoering, de formele in gebreke stelling en de ruimere beslistermijnen) verwachten we nauwelijks uit te betalen dwangsommen.
P 81: wat is een SOA-platform??
Antwoord
SOA staat voor Service-Oriënted Architecture en het is een hedendaags architectuurmodel voor ICT. SOA is een architectuur die het mogelijk maakt snel in te kunnen spelen op veranderingen in bedrijfsvoering. SOA is een architectuur gebaseerd op herbruikbare bouwstenen die eenvoudig kunnen worden gecombineerd tot bedrijfsprocessen. Met SOA realiseren wij services. En deze services worden gerealiseerd met behulp van herbruikbare bouwstenen die we zelf ontwikkelen, of kopen van derden. Door de goede aansluiting van SOA bij de bedrijfsprocessen in de organisatie ondersteunt de architectuur de flexibiliteit en het aanpassingsvermogen van een organisatie, ook in een sterk veranderende omgeving. Ook voor overheidsorganisaties wordt dit steeds belangrijker en dat maakt dat de overheid in toenemende mate kiest voor een SOA-architectuur. Ook onze gemeente heeft enige tijd geleden in het kader van Apeldoorn heeft Antwoord gekozen voor een SOA-platform.
P 86: wat is A- en K-analyse?
Antwoord
Afhankelijkheids- en Kwetsbaarhedenanalyse
P 110: waarom komt het transferium Barnewinkel niet van de grond!
Antwoord
Als gevolg van een bestemmingsplanprocedure.
P 110: wat is de uitkomst van het onderzoek van de Provincie naar de Regiorail-plus?
Antwoord
Uit het onderzoek van de provincie is naar voren gekomen dat, alhoewel op de lange termijn gewenst, het aanleggen van een extra boog bij Empe momenteel niet haalbaar is. Voor de korte termijn wordt ingezet op Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) Arnhem(Nijmegen) - Apeldoorn per bus.
P 172: waarom zijn de kosten voor woonvoorzieningen zo hard gestegen in een paar maanden?
Antwoord
De tekst onder C bij de verklaring van het nadeel komt niet meer overeen met de tabel daarboven. In de tabel staat per saldo een nadeel van E 28.072,-, terwijl in de verklaring wordt gesproken over een nadeel van E 596.000,-. In het jaarrekeningstraject hebben er verschillende gesprekken tussen de dienst en de accountant PWC plaatsgevonden. Als gevolg hiervan heeft de dienst nog een boeking van E 567.000,- gemaakt ten voordele van de exploitatie. In 2009 ,zoals de jaren daarvoor, werd altijd een boeking ten laste van de exploitatie gemaakt voor woningaanpassing die in 2009 in gang zijn gezet maar nog niet tot betaling zijn gekomen. Deze werkwijze is in 2010 niet meer van toepassing.
P 214: wat is de status van het project HS-leidingen?
Antwoord
Alle partners (provincie, rijk, DGW) hebben tot het benodigde bedrag toegezegd en besloten; de kabelmaatschappij is vol bereid tot medewerking. Het project voor het ondergronds aanleggen is nu technisch in voorbereiding. In termen van de IPOR-systematiek zit het project in de O-fase.
P 221: hoe kan het dat POG niet van de grond komt door gebrek aan kavels?
Antwoord
De uitgifte van kavels voor particulier opdrachtgeverschap (zgn. vrije kavels) loopt traag. De recessie is daar debet aan. Niettemin: ook dit jaar zijn in Zuidbroek en Woudhuis kavels verkocht. Er is zeker geen tekort aan kavels, en de prijs is in verhouding tot aanbod elders niet onderscheidend hoog.
De projecten voor collectief Particulier Opdrachtgeverschap kampen evenzeer onder de recessie. Toch zijn dit jaar twee projecten in Zonnehoeve van start gegaan; een derde zal volgen.
P 221: waardoor is het hoge % gegronde bezwaarschriften ontstaan?
Antwoord
In de jaarrekening zijn voorlopige cijfers opgenomen. Uit de definitieve cijfers volgens het jaarverslag onafhankelijke bezwarencommissie blijkt nu dat 9% (dit zijn 5 zaken) van de bezwaarschriften op het beleidsterrein van Bouwzaken gegrond is verklaard. Bij bezwaarbehandeling zijn we meer gericht op voorkoming van verdere juridisering. Dat vertaalt zich in een stijgend aandeel van gegronde bezwaren.
Het college is in 2009 drie keer contrair gegaan. In twee zaken daarvan is de gemeente inmiddels bij de rechter in het gelijk gesteld
Paragrafen
P 263: wie betaalt als bij particulier initiatief het bestemmingsplan niet tijdig op orde is?
Antwoord
De vraag bevat twee elementen, die als volgt kunnen worden beantwoord:
1. Gaat het om een particulier initiatief (bouwaanvraag) dat niet past in het bestemmingsplan, dan sluit de gemeente -bij een positieve beoordeling van het verzoek- een contract met betrokkene. In dat contract worden afspraken gemaakt over kosten etc. De particulier betaalt dus de kosten. Het maakt daarbij niet uit hoe oud het bestemmingsplan is.
2. Gaat het om een particulier initiatief dat wel past in het bestemmingsplan, maar het plan is ouder dan 10 jaar (dus "niet op orde") , dan mag de gemeente geen bouwleges in rekening brengen.
Over te boeken kredieten
Zie onder OW diverse 'dezelfde' posten, bv. Basisinspanning, waterkwaliteitsspoor (2 * ME 1), > klopt dat? Hoe komt dat dan?
Antwoord
De bedoelde kredieten komen uit het investeringsplan van diverse water- en rioleringgerelateerde projecten welke zijn vastgelegd in het Gemeentelijk Riolering Plan. Deze kredieten worden ingeboekt per verkrijgingsjaar. Het kan voorkomen (bijvoorbeeld door vertraging in deze projecten) dat de kredieten worden overgeboekt. Deze kredieten worden op jaar van verkrijging (bijv. 2008 en 2009) meegenomen in het overzicht van "Overlopende Kredieten".
---- --
| |Burgemeester en wethouders | | |
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |Aan de gemeenteraad | | |Telefoon 14 055 | | | | | | | | | | | | | | |Doorkiesnummer | | | | | | | | | |(055) 580 1615 | | | | | | | | | |Telefax | | | | | | | | | |(055) 580 1155 | | | | | | | | | |E-mail | | | | | | | | | |s.mulder@apeldoorn.nl | | | | | | | | | |Datum | | | | | | | | | |27-05-2010 | | | | | | | | |Uw brief d.d. | | | | | | | | | | | | | | | |Ons kenmerk | | | | | |Betreft | |2010-034909 | | | | | |Reactie op het onderzoeksrapport Jaarstukken 2009 | |Geachte leden van de raad,
Op 25 mei jl. hebben wij het onderzoeksrapport "Jaarverslag en Jaarrekening 2009" van de rekenkamercommissie ontvangen. Wij waarderen het initiatief van de enquête die de rekenkamercommissie heeft gehouden, waarbij burgers zich uit konden spreken over resultaten van het beleid en prioriteiten voor de toekomst. Daarnaast is het goed te constateren, dat de rekenkamercommissie van mening is, dat de verantwoording van de financiële huishouding 2009 in de jaarstukken van een hoog niveau is. Dit neemt niet weg dat de rekenkamercommissie ook een aantal mogelijke verbeterpunten signaleert.
Hieronder geven wij per aanbeveling een korte reactie.
Aanbeveling 1
De rekenkamercommissie adviseert in aansluiting op de plannen van het college voor een nieuwe begrotingsindeling de kaderstelling in de begroting meer op hoofdlijnen in te richten en te werken aan een verdere dynamisering van begroting en jaarstukken. De commissie biedt zich aan om daar een actieve bijdrage aan te leveren.
In het bestuursakkoord staat het voornemen om de begroting anders in te richten. In het verlengde hiervan zullen de jaarstukken deze inrichting gaan volgen. De verwachting is dat de MPB 2012-2015 voor het eerst volgens deze nieuwe inrichting wordt opgesteld.
Door het aantal programma's te beperken bestaat het risico dat het abstractieniveau hoger wordt. De uitdaging zal dan worden om programmadoelstellingen en prestaties SMART te formuleren.
Uiteraard is de rekenkamercommissie welkom om mee te denken over de inrichting en dynamisering van de begroting en in het verlengde daarvan de jaarstukken.
Aanbeveling 2
De rekenkamercommissie adviseert de gemeenteraad in de komende raadsperiode apart stil te staan bij het kostenniveau van diverse activeringstrajecten. De rekenkamercommissie is beschikbaar om de raad daarin bij te staan.
Wij nemen kennis van deze aanbeveling.
Aanbeveling 3
De rekenkamercommissie adviseert de gemeenteraad het onderwerp prestatieafspraken met de woningbouwcorporaties op korte termijn in de politieke markt te agenderen zodat de raad duidelijkheid krijgt over de afronding van nieuwe kaderafspraken.
Rond de zomer zullen wij de prestatieafspraken met de woningbouwcorporaties aanbieden aan het presidium, met verzoek dit te agenderen voor de politieke markt, om uw raad over de voortgang te informeren.
Aanbeveling 4
De commissie adviseert de raad op grond van de verantwoording in de jaarstukken de doelen en streefcijfers in de komende begroting tot een realistisch niveau bij te stellen en hierover helder met de bevolking te communiceren. Goed voorbeeld hiervan is het streefcijfer 'Oordeel van burgers over onderhoud van wegen en fietspaden'.
Hierbij merken wij op dat (bij)sturing van beleid niet uitsluitend gebaseerd is op veranderingen van in de MPB opgenomen effectkengetallen. Ook het brede pallet aan monitorgegevens die op tal van beleidsterreinen worden verzameld en niet meetbare (maatschappelijke) ontwikkelingen kunnen daartoe aanleiding geven.
Uiteraard zullen wij de verantwoording in de jaarstukken meenemen bij het opstellen van de MPB 2011-2014. De communicatie over doelen en streefcijfers zal in de reguliere communicatie rondom de MPB meeliften.
Aanbeveling 5
De rekenkamercommissie adviseert gemeenteraad en college mede in het licht van het nieuwe bestuursakkoord de komende tijd specifiek aandacht te besteden aan een optimalisering van het gebruik van wijkvoorzieningen.
In de komende periode zullen wij aan de optimalisatie van het gebruik van de wijkvoorzieningen aandacht besteden. Over de uitkomsten hiervan zullen wij u informeren.
Aanbeveling 6
De commissie adviseert de raad bij de behandeling van de nieuwe nota MPG en vaststelling van de jaarstukken 2009 met het college afspraken te maken dat de raad op korte termijn voorstellen voor een verbeterde kaderstelling van het grondbeleid voorgelegd krijgt.
Naar aanleiding van de aanbeveling van de rekenkamercommissie en het advies uit het "rapport van bevindingen voor de gemeenteraad van de gemeente Apeldoorn" van PWC accountants voor het opstellen van een nota grondbeleid, hebben wij dit opgenomen in ons jaarplan 2010.
In het vierde kwartaal 2010 zullen wij inzake kaderstelling van het grondbeleid een nota grondbeleid opstellen, inclusief toepassing van het instrumentarium en grondprijsbeleid.
Aanvullend op bovenstaande strategische kaderstelling zal een meer operationeel document opgesteld worden, waarin de uitvoeringsregels worden beschreven.
Aanbeveling 7
De commissie adviseert de raad over de verbetering van de financiële transparantie voor het begin van het nieuwe begrotingsjaar 2011 een besluit te nemen. De commissie denkt daarbij aan een procedure waarbij de raad kort na de zomer een startnotitie voorgelegd krijgt en tegen het eind van 2010 een concreet raadsvoorstel.
Wij zijn voornemens om u in het najaar een startnotie over de reserves en voorzieningen aan te bieden. Aan de hand van deze startnotitie willen wij met uw raad over de spelregels rondom reserves en voorzieningen van gedachten wisselen. Wij streven er naar om uiterlijk in november een definitieve notie reserves en voorzieningen aan te bieden. Zodat de notitie voor de start van het opstellen van de jaarrekening 2010 is vastgesteld.
In bijlage 2 van het onderzoeksrapport Jaarstukken 2009 is een checklist opgenomen over de uitvoering van de aanbevelingen van het rekenkamerrapport Jaarstukken 2008. Van de aanbeveling, om de samenvattende verantwoording qua presentatie aantrekkelijker te maken voor een breed publiek, is de rekenkamercommissie van menig dat deze niet is uitgevoerd. Zoals bij aanbeveling 1 aangegeven zal de begroting anders worden ingericht. Hierbij zal de toegankelijkheid voor een breed publiek in het oog worden gehouden. Hieruit volgt dat ook de toegankelijkheid van jaarstukken groter zal worden.
|Hoogachtend, | | | | |Burgemeester en wethouders van | | | | |Apeldoorn, | | | | |de secretaris, | |de burgemeester, | | |---- --