Ingezonden persbericht


Journalistenopleiding trekt in bij regionale dagbladen

Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg trekt na de zomervakantie - voor een deel - in bij het Brabants Dagblad en het Eindhovens Dagblad. Beide redacties maken met deze bijzondere samenwerking permanent ruimte om per krantentitel twintig studenten te laten experimenteren en innoveren. Ze gaat stoeien met manieren om het nieuws van nu, straks en gisteren naar hun lezers te brengen.

Met het project NeRo, de naam is afgeleid van Nieuwe Romeinen, wisselen studenten hun frisse blik uit met de journalistieke ervaring van redacteuren. Beide redacties ontvangen iedere drie maanden twintig studenten die daar ter plekke aan de slag gaan met praktijkopdrachten en theorie. Insteek? Crossmediaal werken, waarbij de journalistieke inhoud leidend is en de vorm waarin die wordt gepresenteerd zo breed is als maar voor te stellen is.

Het NeRo-project wordt gecompleteerd door samenwerking met studenten IMD (ICT & Media Design), een multimediale opleidingsvariant van Fontys Hogeschool ICT in Eindhoven. Zij sluiten steeds voor een half studiejaar aan om alles wat de kranten en de journalistiekstudenten bedenken om te zetten in technische daden en hierbij nadrukkelijk ook hun eigen inbreng toe te voegen.

Fontys verzorgt het onderwijs ter plekke op de redactie, waarbij de journalisten van de kranten, maar ook lezers, bij de hoorcolleges mogen aanschuiven. Bij beide krantentitels neemt een journalistiek projectleider de studenten mee op het grootste experiment van hun studie: hoe maak je nieuws dat er voor de lezers van de krant echt toe doet en hoe presenteer je dat zo optimaal mogelijk? De journalistieke ethiek wordt daarbij nadrukkelijk bewaakt.

ED en Brabants Dagblad geloven in journalistiek waarbij de lezer wordt betrokken bij het nieuws. Waarbij burgers niet alleen 's ochtends de keuzes van de redactie lezen, maar continu invloed kunnen hebben op het nieuws en de totstandkoming daarvan. Beide titels hebben daarom drie jonge verslaggevers aangesteld als social media-redacteuren, die samen met een ervaren multimediaredacteur de krant verder op de digitale kaart moeten zetten.

De twee Fontys-opleidingen en het ED en Brabants Dagblad tekenen voor tenminste drie jaar een intensieve, praktijkgerichte, innovatieve samenwerking. Alle derdejaarsstudenten komen drie maanden op een van de kranten te werken. De kranten gaan met twintig studenten per keer innovatieve journalistieke projecten opzetten. Kranten en studenten schuwen daarbij geen enkel middel en geen enkele verspreidingsvorm: papieren krant, internetsite, social media, filmpjes, radio, foto's, op locatie, vanuit een mobiele redactie. Het streven is erop gericht dat ook drie IMD-studenten per titel steeds een half studiejaar aansluiten bij het NeRo-project. Zij bieden de onontbeerlijke technische ondersteuning, ideeën en inzichten.

De Brabantse kranten zetten het afgelopen jaar al verschillende regionale thema's op de journalistieke kaart, waarbij crossmediaal werken een vast onderdeel was en het Brabants Dagblad al de samenwerking met Fontys Hogeschool zocht. Zo werd de onveiligheidsbeleving in Eindhoven onderzocht aan de hand van een grote lezersoproep waarin burgers hun ervaringen op papier mochten zetten, bezocht een camjo de straten waar de politie in actie moest komen en riep de politieverslaggever onder meer in haar blog de lokale driehoek ter verantwoording met de slachtofferervaringen van haar lezers. De krant sloot die actie af met een debatavond in de schouwburg voor betrokkenen bij de grote overvalgolf die het verspreidingsgebied teisterde. Ook de heiproblemen in het 100 jaar oude Philipsdorp werden op vernieuwende manier aangepakt, waarbij een journalist onder meer een week lang in de wijk logeerde om de vermeende overlast zelf te toetsen en hierover in de krant en op de site verslag te doen. Bi j operatie De Ruit trokken twee groepen verslaggevers van de krant een gebied in waar een ontsluitingsweg dreigt te komen en deden rechtstreeks verslag via cover it live. Het Brabants Dagblad liet voor het project Verwersstraat zo'n vijftien studenten van de journalistenopleiding een week lang in een pand in het centrum van Den Bosch bivakkeren. Ze lichtten er elke tegel en brachten het nieuws waar ze op stuitten op alle mogelijke manieren naar buiten. Hetzelfde gebeurde vorig jaar, toen voetbalclub OJC in Rosmalen binnenstebuiten werd gekeerd. Onder de noemer Tilburg Pluche publiceerde het Brabants Dagblad een weblog, gewijd aan de gemeenteraadsverkiezingen in Tilburg. Studenten van de FHJ leverden daar zes weken lang bijdragen aan in de vorm van geschreven blogs, foto's en video.

///// EINDE PERSBERICHT /////