OutletKoop.nl als marskramer naar Rotterdam
Combinatie vertrouwd koopmanschap met moderne internetmarketing
ROTTERDAM, 20100610 -- Niet langer met camper maar als marskramer bezoekt Foppe ten Broek de komende dagen de provincie Zuid Holland. Te beginnen op 15 juni in Rotterdam. Op deze wijze wil hij de zelfstandige ondernemer met een eigen "echte" winkel aan een extra verkoopkanaal op internet helpen: www.outletkoop.nl. De site combineert het "oude" vertrouwde koopmanschap: kwaliteit, deskundigheid en service met het "nieuwe" van de internetmarketing.
Werkwijze
OutletKoop.nl werkt als volgt: een winkelier biedt zijn artikelen aan op de site, altijd met een korting van gemiddeld zo'n 25 tot 30 procent. Foppe: "Vaak gaat het om artikelen die hij minder goed of met een aanbieding verkoopt. In zijn eigen winkel bereikt hij met kortingsacties maar een beperkt publiek, op OutletKoop.nl heeft hij heel Nederland als afzetmarkt." Een consument die op internet vindt wat hij zoekt, gaat naar de winkel om het product te kopen. "Hij kan natuurlijk ook bellen of mailen en vragen om het product op te sturen. Dat regelen winkelier en consument onderling. Daar zitten wij niet tussen."
De site biedt dus voordelen voor zowel de consument als de winkelier: de klant koopt goedkoop nieuwe spullen bij een betrouwbare en vakbekwame partij, voor ondernemers is het een extra verkoopkanaal. "Ik heb zelf een sportzaak gehad. Daar zat ik regelmatig met spullen te kijken. Dat gebeurt nog steeds. Als bijvoorbeeld Feijenoord of ADO Den Haag volgend seizoen in nieuwe shirts voetballen, zijn die van nu niet meer in trek. Op OutletKoop.nl wordt de kans op verkoop groter, omdat je meer publiek bereikt."
Noord-Holland
Afgelopen week heeft Foppe met zijn camper de binnensteden van Noord Holland bezocht nadat hij eerder de provincies Groningen en Friesland had met camper afgereisd. In Noord-Holland heeft hij onder meer gesproken met ondernemers in Schagen, Alkmaar, Haarlem, Castricum, Wormerveer, Hilversum, Bussum, Amstelveen, Hoorn en Enkhuizen In de laatste genoemde plaatsen heeft hij een verlichtingszaak, een witgoed- en muziekzaak voor zijn formule kunnen winnen. Terwijl in Bussum en Amstelveen respectievelijk een fotozaak en een dierenspeciaalzaak artikelen op de site hebben gezet.
"Deze pareltjes moeten we koesteren, want ze zijn noodzakelijk om het winkelbestand en daarmee de binnensteden aantrekkelijk te houden. Juist ook om de bevolking aan zich te binden", aldus ten Broek. Daarom staat OutletKoop.nl ook niet open voor harde franchise, ketens en webwinkels toe op de site.
De komende week is de provincie Zuid Holland aan de beurt. Nu niet meer met een camper omdat de verkeerssituatie het dusdanig moeilijk maakt dat gekozen wordt om maar als een marktkramer langs de deuren te gaan. Dit was ook de reden dat Amsterdam niet kon worden aangedaan. Er stonden te veel files.
Foppe zal de komende week dan ook te voet te vinden zijn in plaatsen met een voldoende winkelbestand en zelfstandige ondernemers. Zoals in den Haag, Leiden. Gouda, Delft, Spijkenisse enz. Met hun reis door Nederland willen Foppe en zijn vrouw Siena per provincie letterlijk en figuurlijk het concept Outletkoop.nl aan de man brengen. Een internetwinkel waar je nieuwe artikelen koopt met een fikse korting. De site combineert het goede van twee werelden: de snelheid en het gemak van internet met de betrouwbaarheid, kwaliteit en service van de plaatselijke winkelier. OutletKoop.nl moet in korte tijd honderden zelfstandige winkeliers uit heel het land op de site verenigen en daarmee de grootste "echte" winkel op internet worden.
In dat opzicht lijkt het op Markplaats.nl. Toch zijn er twee belangrijke verschillen, zegt Foppe. `De producten op OutletKoop.nl zijn zonder uitzondering nieuw en met korting te koop. Een ander belangrijk verschil is dat alleen geselecteerde winkeliers artikelen aanbieden. Dat betekent dat je als koper altijd met een betrouwbare en vakbekwame partij te maken hebt.'
OutletKoop.nl