Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

15-06-201

Vierkant rood wit 1974 | wol en sisal 178 x 178 cm | Collectie Centraal Museum, Utrecht; schenking collectie Benno Premsela en Friso Broeksma | Image & copyrights CMU/ foto Edgar van Riessen

Vernieuwend wever in het Mondriaanhuis

In het geboortehuis van Mondriaan opende op 6 juni jl. een bijzondere tentoonstelling, getiteld Herman Scholten - ruimte voor textiel. Vier zalen van het museum zijn gevuld met wandkleden met opvallende afmetingen van textielkunstenaar Herman Scholten; deze tentoonstelling laat een uniek en compact overzicht zien van deze nestor van de Nederlandse moderne textielkunst, samengesteld door gastcurator Yvonne Ploum, hoofd Armando Museum, Amersfoort.

Textielkunst maakte in de jaren '70 en '80 furore maar verdween daarna in de depots van de musea terwijl juist het macrameeën in het plaatselijke buurthuis zijn hoogtijdagen beleefde. De laatste jaren maakt het gebruik van textiele materialen in de kunst weer een revival door; kunstenaars als Claudy Jongstra maken internationaal furore. Voor het Mondriaanhuis aanleiding het werk van kunstenaar Herman Scholten (1932), wiens wortels bij Mondriaan liggen, breed uit te lichten.

Foto van Herman Scholten en Désirée Scholten in het gebouw van IvKNO (Instituut van Kunstnijverheids Onderwijs), 1952, Metsustraat, Amsterdam. RKD, Archief Herman Scholten en Désirée Scholten - van de Riviere

Vrijheid en ruimte
Scholten haalde zijn inspiratie uit de beeldende kunst, waar hij mee in aanraking kwam tijdens zijn frequente bezoekjes aan het Stedelijk Museum te Amsterdam. Dit museum lag op steenworp afstand van het Kunstnijverheidsinstituut waar hij van 1948 tot 1952 zijn opleiding genoot. Door deze bezoekjes leerde hij het werk van kunstenaars kennen als Piet Mondriaan, waar hij overigens op dat moment niet veel van begreep. Zijn latere vriend Michel Seuphor, bevriend met Mondriaan zelf, leerde hem Mondriaan 'zien' en begrijpen. Dit was voor Scholten aanleiding zich steeds meer in de geometrische abstractie te verdiepen. Tegelijkertijd permitteerde Scholten zich vrijheden in het weven die anderen niet aandurfden; hij zocht de ruimte in de kleden, liet gaten vallen, speelde met compositie en beweging en gebruikte uiteenlopende materialen. Heel opvallend is ook zijn intense sterke kleurgebruik.

Landschap met blauwe stip 1988 | wol en linnen handgeweven 145 x 230 cm | collectie kunstenaar erman Scholten is de eerste geweest die het weefgetouw de deur uit deed en, in zijn door Rietveld ontworpen woonhuis te Baambrugge, rechtstreeks op de muur ging weven. Hij sloeg spijkers in de muur en daartussen weefde hij de kettingdraden en inslagdraden; dit gaf hem optimale vrijheid in ontwerpen. Het resultaat zijn kleden als schilderijen, met een overweldigende impact en ruimtelijke werking. In zaal 6 spat het werk van de muren. Het grootste werk in deze ruimte is oorspronkelijk ontworpen voor het hoofdkantoor van Shell aan het Hofplein te Rotterdam; het maakte deel uit van een serie van vijf wandkleden. Na het vertrek van Shell zijn sommige van deze wandkleden opgerold, opgeslagen en vergeten geraakt. Tijdens de voorbereiding van deze tentoonstelling is het werk weer te voorschijn gekomen en realiseert de nieuwe eigenaar van het gebouw zich wat een grootse kunst hij in bezit heeft.Spijkers in de muur

Spijkers in de muur
Herman Scholten is de eerste geweest die het weefgetouw de deur uit deed en, in zijn door Rietveld ontworpen woonhuis te Baambrugge, rechtstreeks op de muur ging weven. Hij sloeg spijkers in de muur en daartussen weefde hij de kettingdraden en inslagdraden; dit gaf hem optimale vrijheid in ontwerpen. Het resultaat zijn kleden als schilderijen, met een overweldigende impact en ruimtelijke werking. In zaal 6 spat het werk van de muren. Het grootste werk in deze ruimte is oorspronkelijk ontworpen voor het hoofdkantoor van Shell aan het Hofplein te Rotterdam; het maakte deel uit van een serie van vijf wandkleden. Na het vertrek van Shell zijn sommige van deze wandkleden opgerold, opgeslagen en vergeten geraakt. Tijdens de voorbereiding van deze tentoonstelling is het werk weer te voorschijn gekomen en realiseert de nieuwe eigenaar van het gebouw zich wat een grootse kunst hij in bezit heeft.

Pijltje 1998 | wol linnen verf handgeweven 100 x 85 cm | collectie kunstenaar

Spijkers in de muur
Herman Scholten is de eerste geweest die het weefgetouw de deur uit deed en, in zijn door Rietveld ontworpen woonhuis te Baambrugge, rechtstreeks op de muur ging weven. Hij sloeg spijkers in de muur en daartussen weefde hij de kettingdraden en inslagdraden; dit gaf hem optimale vrijheid in ontwerpen. Het resultaat zijn kleden als schilderijen, met een overweldigende impact en ruimtelijke werking. In zaal 6 spat het werk van de muren. Het grootste werk in deze ruimte is oorspronkelijk ontworpen voor het hoofdkantoor van Shell aan het Hofplein te Rotterdam; het maakte deel uit van een serie van vijf wandkleden. Na het vertrek van Shell zijn sommige van deze wandkleden opgerold, opgeslagen en vergeten geraakt. Tijdens de voorbereiding van deze tentoonstelling is het werk weer te voorschijn gekomen en realiseert de nieuwe eigenaar van het gebouw zich wat een grootse kunst hij in bezit heeft.

zaaloverzicht met werk uit de jaren '70, foto Jolanda Meulendijks

Beeldend kunstenaar
Gastcurator Yvonne Ploum heeft een bijzondere tentoonstelling samengesteld met wandkleden uit diverse museale bruiklenen. Daarnaast gunt zij de bezoeker een blik in de keuken van de kunstenaar zelf door ook zijn eigen collectie te laten zien, met werk van o.a. Karel Appel en Rob van Koningsbruggen. Samen met documentatie van het RKD te Den Haag geeft zij een boeiend beeld van deze vernieuwend wever die zich toch altijd nog meer beeldend kunstenaar voelt dan textielkunstenaar. In 1995 zei Scholten zelf hierover:" ik wil in textiel uitdrukking geven aan een beeldend verlangen."

Te zien t/m 26 september 2010.
Voor jongeren tot 18 jaar en Museumkaarthouders gratis entree. Normaal entree ¤ 5 pp. Museumkaarthouders ontvangen eenmalig als cadeau op vertoon van hun kaart een set ansichtkaarten met het werk van Scholten gratis. www.mondriaanhuis.
///// einde bericht ///////