Ingezonden persbericht


'

PERSBERICHT

Succesvolle samenwerking ProRail tegen `verhokking'

De overkoepelende organisaties van wandelaars, fietsers en ruiters hebben een succesvolle samenwerking met ProRail gerealiseerd om de `verhokking' van Nederland tegen te gaan. Investeringen in de infrastructuur en in veiligheids- maatregelen leiden namelijk regelmatig tot barrières voor het langzame verkeer. Door invoering van nieuwe besluitvormingsprocessen is er nu een evenwichtige belangenafweging mogelijk. Dit biedt ook kansen voor de weginfrastructuur. Stichting Wandelplatform-LAW, Stichting Landelijk Fietsplatform en de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) laten in de zojuist uitgekomen brochure `De weg van de minste weerstand' zien hoe we in goede samenwerking kunnen zorgen voor een toegankelijk en samenhangend Nederland.

Het netwerk van wegen en paden voor het langzame verkeer is de afgelopen decennia aangetast door grootschalige infrastructurele en ruimtelijke ontwikkelingen. Nieuwe snelwegen, spoorlijnen, woonwijken en bedrijventerreinen hebben gezorgd voor bijna onneembare barrières voor de recreatieve fietser, wandelaar en ruiter. Daarnaast worden spoorwegovergangen gesloten en doorgaande wegen opgewaardeerd om te voldoen aan de veiligheidsrichtlijnen. De kwaliteit en toegankelijkheid van de groene open ruimte staat onder druk en de belevingswaarde van het landschap gaat op veel plaatsen achteruit.

In 2007 hebben de drie koepelorganisaties de samenwerking met ProRail gezocht vanwege het voornemen om ter verbetering van de veiligheid grote aantallen spoorwegovergangen op te heffen. Bij dit voornemen werd niet gekeken naar het recreatieve belang van deze verbindingen. Vanuit de Tweede Kamer stuurde men echter aan op een belangenafweging waarbij systematisch rekening wordt gehouden met de infrastructuur voor langzaam verkeer. Er is daarop een stuurgroep ingesteld waarin de koepelorganisaties, ProRail en de ministeries van VenW en LNV zijn vertegenwoordigd. De stuurgroep heeft aandacht op de problematiek weten te vestigen en flinke successen geboekt. Samen met ProRail is inmiddels een nieuwe procedure ontworpen die garandeert dat de recreatieve belangen in de besluitvorming voor spoorwegovergangen worden meegewogen.

De komende jaren blijven we werken aan oplossingen in de barrièreproblematiek. Niet alleen het spoor verdient aandacht, ook de uitbouw van het wegennet heeft impact op de samenhang van paden voor wandelaars, fietsers en ruiters. Daarom willen we samen met aangesloten organisaties als de ANWB en de Fietsersbond een brug slaan naar de wegbeheerders: gemeenten, waterschappen, provincies en de Rijksoverheid. Als Koepelorganisaties pakken we daarbij de rol op van kennis- en adviescentrum op het gebied van recreatieve infrastructuur voor de spoorwegsector, wegbeheerders en andere organisaties. In `De weg van de minste weerstand' laten we zien wat ons daarbij voor ogen staat.

Amersfoort, 15 juni 2010