Ingezonden persbericht
'
PERSBERICHT
Succesvolle samenwerking ProRail tegen `verhokking'
De overkoepelende organisaties van wandelaars, fietsers en ruiters hebben een
succesvolle samenwerking met ProRail gerealiseerd om de `verhokking' van
Nederland tegen te gaan. Investeringen in de infrastructuur en in veiligheids-
maatregelen leiden namelijk regelmatig tot barrières voor het langzame verkeer.
Door invoering van nieuwe besluitvormingsprocessen is er nu een evenwichtige
belangenafweging mogelijk. Dit biedt ook kansen voor de weginfrastructuur.
Stichting Wandelplatform-LAW, Stichting Landelijk Fietsplatform en de
Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) laten in de zojuist
uitgekomen brochure `De weg van de minste weerstand' zien hoe we in goede
samenwerking kunnen zorgen voor een toegankelijk en samenhangend
Nederland.
Het netwerk van wegen en paden voor het langzame verkeer is de afgelopen decennia
aangetast door grootschalige infrastructurele en ruimtelijke ontwikkelingen. Nieuwe
snelwegen, spoorlijnen, woonwijken en bedrijventerreinen hebben gezorgd voor bijna
onneembare barrières voor de recreatieve fietser, wandelaar en ruiter. Daarnaast worden
spoorwegovergangen gesloten en doorgaande wegen opgewaardeerd om te voldoen aan
de veiligheidsrichtlijnen. De kwaliteit en toegankelijkheid van de groene open ruimte staat
onder druk en de belevingswaarde van het landschap gaat op veel plaatsen achteruit.
In 2007 hebben de drie koepelorganisaties de samenwerking met ProRail gezocht vanwege
het voornemen om ter verbetering van de veiligheid grote aantallen spoorwegovergangen
op te heffen. Bij dit voornemen werd niet gekeken naar het recreatieve belang van deze
verbindingen. Vanuit de Tweede Kamer stuurde men echter aan op een belangenafweging
waarbij systematisch rekening wordt gehouden met de infrastructuur voor langzaam
verkeer. Er is daarop een stuurgroep ingesteld waarin de koepelorganisaties, ProRail en de
ministeries van VenW en LNV zijn vertegenwoordigd. De stuurgroep heeft aandacht op de
problematiek weten te vestigen en flinke successen geboekt. Samen met ProRail is
inmiddels een nieuwe procedure ontworpen die garandeert dat de recreatieve belangen in
de besluitvorming voor spoorwegovergangen worden meegewogen.
De komende jaren blijven we werken aan oplossingen in de barrièreproblematiek. Niet
alleen het spoor verdient aandacht, ook de uitbouw van het wegennet heeft impact op de
samenhang van paden voor wandelaars, fietsers en ruiters. Daarom willen we samen met
aangesloten organisaties als de ANWB en de Fietsersbond een brug slaan naar de
wegbeheerders: gemeenten, waterschappen, provincies en de Rijksoverheid. Als
Koepelorganisaties pakken we daarbij de rol op van kennis- en adviescentrum op het
gebied van recreatieve infrastructuur voor de spoorwegsector, wegbeheerders en andere
organisaties. In `De weg van de minste weerstand' laten we zien wat ons daarbij voor ogen
staat.
Amersfoort, 15 juni 2010