Radboud Universiteit Nijmegen
* Anders kijken naar het ...
Anders kijken naar het studiehuis (Promotie)
Datum
dinsdag 15 juni 2010
Tijd
15:30
Locatie
Academiezaal Aula, Comeniuslaan 2
Faculteit
Faculteit der Sociale Wetenschappen
Promovendus
mevrouw drs. T.C. Carpaij
Promotors
De heer prof. dr. J.M. Pieters (UT), de heer prof. dr. W.M.M.H.
Veugelers (UvH)
Copromotors
De heer dr. J.G.M. Imants, de heer dr. J.M. Luttenberg
Handelseditie
Garant, Antwerpen- Apeldoorn
Titel promotie
Anders kijken naar het studiehuis. Een analysemodel voor
onderwijsvernieuwing
Beschrijving
Veel grootschalige onderwijsvernieuwingen verliezen in de loop
van het ontwikkelingsproces maatschappelijk draagvlak. Een
recent voorbeeld is het studiehuis: aanvankelijk met veel
enthousiasme ontvangen, later door velen verguisd. De vraag
waarom zoiets gebeurt, vormt de aanleiding tot dit
promotieonderzoek. Thérèse Carpaij ontwikkelde een theoretisch
kader en een model om onderwijsvernieuwingen te analyseren.
Vervolgens keek ze met behulp van het model naar de ontwikkeling
van het studiehuis. Ze maakte daarbij gebruik van interviews die
de commissie Parlementair Onderzoek Onderwijs in 2007 voor haar
onderzoek naar onderwijsvernieuwingen heeft afgenomen. Carpaij
concludeert onder meer dat het idee studiehuis in de loop van
het vernieuwingsproces zover is uitgehold dat het zijn functie
voor het voortgezet onderwijs niet kan waarmaken. Ze formuleert
zeven aandachtspunten voor toekomstige onderwijsvernieuwingen.
Deze worden gebruikt voor een kritische analyse van de
aanbevelingen uit het onderzoek van de commissie Parlementair
Onderzoek Onderwijs.
Biografie
Thérèse Carpaij (Eindhoven, 1946) studeerde sociologie in
Tilburg en Nijmegen. Van 1986 tot 1998 was ze leraar
maatschappijleer aan het Thomas a Kempiscollege in Arnhem. In
deze periode waarin grootschalige onderwijsvernieuwingen werden
bedacht en geïmplementeerd, was ze lid van de commissie die de
vernieuwde tweede fase voorbereidde en voorzitter van de
onderwijscommissie van het Thomas a Kempiscollege. Buiten de
school was ze lid van de ACD maatschappijleer, de
structuurcommissie maatschappijleer en de vakontwikkelgroep
Geschiedenis/ Aardrijkskunde/Maatschappijleer. Ze was in die
periode voorzitter van de Nederlandse Vereniging Leraren
Maatschappijleer en lid van een schoolbestuur voor mavo-, havo-
en vwo-onderwijs.
Van 1998 tot 2007 was ze vakdidactica maatschappijleer aan de
universitaire lerarenopleiding van de Radboud Universiteit
Nijmegen. Vanaf 2005 maakt ze deel uit van de onderzoeksgroep
van het Instituut voor Leraar en School van de Radboud
Universiteit. Sinds maart 2010 is Thérèse Carpaij voorzitter van
de syllabuscommissie die is belast met het operationaliseren van
het examenprogramma voor het nieuwe vak
Maatschappijwetenschappen op havo en vwo.
Contactpersoon
Wetenschapsredactie
E-mail
media@ru.nl
Telefoon
(024) 361 60 00