Haven Amsterdam verbonden met Betuweroute
15 juni 2010
Gezamenlijk persbericht Keyrail en Haven Amsterdam.
De haven van Amsterdam is vanaf deze week verbonden met de Betuweroute.
Daarmee heeft de haven haar railverbindingen met het achterland op een
efficiënte manier uitgebreid.
Deze week is de voor Amsterdam bedoelde railaansluiting op de
Betuweroute bij Meteren/Geldermalsen in gebruik genomen. De eigen
aantakking op de Betuweroute vormt een belangrijke mijlpaal in de
versterking van de positie van de Amsterdamse haven in het Europese
achterland en maakt dat Amsterdam kan meeprofiteren van een groeiende
belangstelling voor rail als duurzame transportvorm.
Cees Tommel en Sjoerd Sjoerdsma, Directie Keyrail.,,Keyrail hanteert
een volumestrategie: we willen zoveel mogelijk treinen laten rijden
over de Betuweroute. De aansluiting van de Amsterdamse haven op de
Betuweroute draagt hier goed aan bij. Nu bedient de Betuweroute zowel
de Rotterdamse als de Amsterdamse haven .
Samenwerking
De opening van de bogen bij Meteren is een mooi voorbeeld van
samenwerking tussen de twee spoorbeheerders Keyrail en ProRail. Beide
partijen hebben met hun aannemers hard gewerkt om het stuk spoor in
dienst te kunnen nemen. Daarnaast zijn de dienstregelingen aangepast
waardoor goederentreinen non-stop naar Duitsland kunnen doorrijden.
Spoorfaciliteiten
Directeur Dertje Meijer van Haven Amsterdam: ,,Haven Amsterdam is als
aandeelhouder van Keyrail blij dat de bereikbaarheid van het achterland
per rail verbetert. Met onze bulk levert de Amsterdamse haven een grote
hoeveelheid aanbod van vracht naar Duitsland. Rail is een prima
modaliteit ten opzichte van de weg en aanvullend op de binnenvaart.
De directe aansluiting op de Betuweroute vormt een belangrijke,
strategische aanvulling op de uitstekende bereikbaarheid van de
Amsterdamse haven per binnenvaart en wegtransport. Overigens staat de
aantakking bij Meteren niet op zich zelf. Zo investeert Haven Amsterdam
met oog op de toekomst in een nieuwe railverbinding naar de Afrikahaven
en in een verbetering van de aansluiting van het havencomplex op het
Nederlandse spoorwegnet´´.
Steenkolen
Amsterdam vervult een belangrijke rol in het voorzien van de behoefte
aan steenkolen voor afnemers in Duitsland. Door het sluiten van de
mijnen in Duitsland ontstaat er bij de industrie en energiesector een
groeiende behoefte aan de import van steenkolen van overzee. Amsterdam
heeft door zijn goede ligging en uitstekende overslagfaciliteiten
hierin inmiddels een vooraanstaande rol opgebouwd.
Managing director Hans Fijlstra van Overslag Bedrijf Amsterdam (OBA) :
,,Met een eigen aansluiting op de Betuweroute neemt onze
concurrentiekracht toe: daar zijn we als OBA altijd naar op zoek. De
eerste trein die gebruik maakte van de bogen bij Meteren betrof een
trein van DB Schenker met bestemming Plochingen in Duitsland. De trein
werd getrokken door twee moderne elektrische locomotieven die zowel op
het gemengde spoorwegnet kunnen rijden als op de Betuweroute. De
trein bestond uit 48 vierassige goederenwagons met een totaal gewicht
van 4.400 ton. De kolentreinen behoren daarmee tot de zwaarste treinen
in Nederland.
Het aantal treinen dat gebruik maakt van de Betuweroute is de afgelopen
tijd fors toegenomen. Eind 2010 rijden er ongeveer 350 goederentreinen
per week over de Betuweroute.
Meer informatie?
Haven Amsterdam, Anja Vonk, persvoorlichter: (020) 523 48 75,
anja.vonk@portofamsterdam.nl
Haven Amsterdam