Datum 15 juni 2010 27625-161/2010D23488
Vragen inzake openstellen rijksbaggerdepots voor derden
-
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u de antwoorden toekomen op de vragen van de vaste commissie
voor Verkeer en Waterstaat inzake mijn brief d.d. 18 mei 2010
(Kamerstuknummer 27625-163) over de beleidslijn openstellen van
rijksbaggerdepots voor derden.
1.
Hoeveel kubieke meter aan overcapaciteit is beschikbaar in de rijksbaggerdepots
en hoeveel in particuliere depots?
1.
Er kan nog ruim 50 miljoen m3 gestort worden in de rijksbaggerdepots. Deze
hoeveelheid is beschikbaar bij volledige vulling van alle rijksbaggerdepots. Op
basis van de huidige, recent bijgestelde, prognoses is bij ongewijzigd beleid nog
ca. 20-25 miljoen m3 aan capaciteit nodig tot 2030. De restcapaciteit in de
rijksdepots is dus ca. 25-30 miljoen m3 uitgaande van de totaal beschikbare
capaciteit.
Voor particuliere depots is de bergingscapaciteit ruim 30 miljoen m3. Voor deze
depots is het aanbod geschat op ca. 0,3-1,8 miljoen m3 per jaar. Onder de
aanname dat er tot 2030 circa 20 miljoen m3 niet toepasbare baggerspecie wordt
gestort is de regionale restcapaciteit ruim 10 miljoen m3.
2.
Werkt de overcapaciteit van rijksbaggerdepots concurrerend met particuliere
depots? Wordt door de overcapaciteit de prijs voor baggeropslag gedrukt? Zo nee,
waarom niet?
a
agina 1 van 5
P
2. Datum
Nee, de overcapaciteit van rijksbaggerdepots werkt niet concurrerend met Ons kenmerk
particuliere depots. De rijksdepots zijn door RWS aangelegd voor baggerspecie VENW/DGW-2010/887
die vrijkomt tijdens het uitvoeren van de waterbeheertaken (baggeren) van RWS.
De rijksdepots zijn niet vrij toegankelijk voor baggerspecie van derden. Wel
bestaan er afspraken over een beperkte toegankelijkheid van de
rijksbaggerdepots voor niet toepasbare baggerspecie van derden. Voor het
storten van deze baggerspecie wordt een vaste prijs berekend die is gebaseerd op
de (aanleg)kosten van het depot. De omvang van de restcapaciteit is niet van
invloed op dit tarief.
3.
Is het, nu er sprake is van overcapaciteit in Rijksbaggerdepots, mogelijk de
vergunning van particuliere baggerdepots in te perken? Zo nee, waarom niet?
Kunt u aangeven op welk moment u verwacht dat dit wel mogelijk zal zijn?
3.
Nee, dat is niet mogelijk. De Wet milieubeheer en de Waterwet bieden geen
grondslag om de vergunning van particuliere depots in te perken vanwege een
totale overcapaciteit van alle baggerspeciedepots . Bovendien zou dat leiden tot
oneigenlijke concurrentie met de particuliere depots.
4.
Klopt het dat de vrijkomende niet toepasbare (NT) bagger door de aannemer
verplicht moet worden aangeboden bij een Rijksbaggerdepot tegen een nul-euro-
tarief (excl. loonkosten)? Zo ja, is deze maatregel strijdig met het Europese
aanbestedingsrecht?
4.
Nee, het is geen verplichting voor de aannemer om niet toepasbare
rijksbaggerspecie aan te bieden bij een rijksbaggerdepot.
5.
Klopt het dat Waternet een nul-euro-tarief betaalt bij het Rijksbaggerdepot? Zo
ja, deelt u de mening dat de markt hier buitenspel wordt gezet?
5.
Dit klopt alleen voor baggerspecie afkomstig van de sanering van de rivier de
Vecht. Het (water)beheer van de Vecht is overgedragen van het Rijk aan het
Waterschap Amstel Gooi en Vecht (AGV).
Met betrekking tot de kosten van de nog uit te voeren waterbodemsanering van
de Vecht is bij de overdracht afgesproken dat de baggerspecie uit de Vecht tegen
een nul-euro tarief in een rijksdepot gestort kan worden. Voor andere
baggerspecie geldt deze regeling niet (Waternet is de uitvoeringorganisatie van
AGV).
agina 2 van 5
P
6. Datum
De toenmalige staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat heeft in haar brief van Ons kenmerk
25 januari 2010 (Kamerstuknummer 27625-157) gemeld de belanghebbenden te VENW/DGW-2010/887
consulteren omtrent de nieuwe berichten in de baggerdepotruimte in relatie tot
het aanbod van NT bagger. Kunt u uiteenzetten tot welke voorlopige resultaten
dit heeft geleid?
6.
Bij de consultatie zijn zowel aanbieders van baggerspecie (waterschappen en
gemeenten) als ontvangers (depothouders) benaderd over het huidige en te
verwachten aanbod van niet toepasbare baggerspecie. De consultatie bevestigt
het beeld dat de beschikbare depotcapaciteit groter is dan het geprognotiseerde
aanbod van baggerspecie. Het is echter niet ondenkbaar, dat dit beeld in de
toekomst zal wijzigen. Daarom is het beter om te spreken van restcapaciteit in
plaats van overcapaciteit.
7.
Kunt u aangeven of het uw voornemen is om, gezien de beschikbare
(over)capaciteit in de markt voor NT bagger, geen nieuwe bestuursakkoorden te
tekenen, noch bestaande te verlengen? Kunt u aangeven wat de meerwaarde is
van de bestaande bestuursakkoorden in de huidige markt?
7.
De overeenkomst "Naar regionale bestuursakkoorden waterbodem" is in 2008
geëxpireerd. Doel was het stimuleren van regionale overheden om regionale
depotcapaciteit te ontwikkelen. Bij het afsluiten van een bestuursovereenkomst
kreeg de regio gelimiteerd in tijd en hoeveelheid de mogelijkheid om van een
rijksbaggerdepot gebruik te maken voor het storten van niet toepasbare
baggerspecie. In de particuliere depots is momenteel voldoende ruimte
beschikbaar. Hierdoor is de meerwaarde van (nieuwe) bestuursakkoorden komen
te vervallen.
8.
Wat is de status van het Besluit Bodemkwaliteit in relatie tot de verontdieping van
zandwinputten met toepasbare bagger?
8.
Het Besluit bodemkwaliteit (Bbk) is een AMvB onder de Wet bodembescherming
en Waterwet en regelt onder meer het toepassen van grond en bagger in
zandwinputten. Aanvullend wordt thans een handreiking uitgewerkt om voor
specifieke situaties het beleid verder uit te werken en het proces voor het
herinrichten van plassen te verduidelijken.
agina 3 van 5
P
9. Datum
Waarom is het Rijksbaggerdepot Slufter, in tegenstelling tot het Hollands Diep en Ons kenmerk
IJsseloog, wel geopend voor niet-toepasbare bagger uit geheel Nederland? Deelt VENW/DGW-2010/887
u de mening dat dit gezien de geconstateerde overcapaciteit in de markt
marktverstorend werkt?
9.
De situatie bij de Slufter is anders dan bij de andere rijksbaggerdepots. De Slufter
bestaat uit een rijksdeel, een deel van het Havenbedrijf Rotterdam en een
gezamenlijk deel. De openstelling voor geheel Nederland heeft uitsluitend
betrekking op het deel van het depot dat eigendom is van het Havenbedrijf. Het
Havenbedrijf treedt daardoor op als marktpartij en is daarmee ook gebonden aan
de geldende (mededingings)regels.
10.
Hoeveel kubieke meter bagger zal in de komende l0 jaar uit de rivieren gebaggerd
moeten worden? Hoeveel kubieke meter is daarvan naar verwachting niet ernstig
genoeg verontreinigd om in aanmerking te komen voor storting in
Rijksbaggerdepots? Is het mogelijk, vanwege landelijk gebrek aan stortcapaciteit
voor deze categorie bagger, de Rijksbaggerdepots hiervoor toch open te stellen?
Zo nee, waarom niet? Welke oplossing kunt u aandragen voor de overcapaciteit?
10.
In het project Ruimte voor de Rivier wordt circa 34 miljoen m3 materiaal
ontgraven en in het project Maaswerken circa 20 miljoen m3.
Bij Ruimte voor de Rivier komt circa 1,5 miljoen m3 niet toepasbare baggerspecie
vrij. Vanuit Maaswerken wordt geen baggerspecie aangeboden bij de
rijksbaggerdepots.
Het beleid is er op gericht licht verontreinigd materiaal nuttig toe te passen. Het
storten van deze categorie baggerspecie in de rijksbaggerdepots past daarom niet
binnen het huidige beleid.
Een grote overcapaciteit in de rijksbaggerdepots is ongewenst, omdat het leidt tot
onnodig hoge exploitatiekosten en inefficiënt ruimtegebruik. Mijn beleid is er op
gericht een lange termijn strategie te ontwikkelen om vraag naar en aanbod van
depotcapaciteit in overeenstemming te brengen. Hierin zullen uiteenlopende
mogelijkheden worden bekeken. Medio 2011 zal ik hierover een besluit nemen.
11.
Kunt u aangeven hoeveel bagger afkomstig uit binnenwateren nog op zee wordt
gedumpt?
agina 4 van 5
P
11. Datum
Niet zoute baggerspecie uit binnenwateren wordt niet op zee verspreid. Wel wordt Ons kenmerk
er zoute baggerspecie uit zeehavens en vaarwegen op zee verspreid. Op basis VENW/DGW-2010/887
van historie zal er in 2010 naar verwachting circa 20 miljoen m3 zoute
baggerspecie op zee worden verspreid. Dit gebeurt conform de geldende
internationale afspraken ter bescherming van de zeeën. De zoute baggerspecie
die niet mag worden verspreid, wordt gestort in het daarvoor ingerichte depot de
Slufter.
12.
Deelt u de mening dat met het oog op de voldoende capaciteit in
Rijksbaggerdepots, het zinvol is om deze in te zetten voor het storten van bagger
ter ontlasting van de stort in voormalige zandwinputten? Zo nee, waarom niet?
12.
Nee, die mening deel ik niet. Het Besluit bodemkwaliteit is er op gericht licht
verontreinigd materiaal nuttig toe te passen. Dit betekent dat voor
lichtverontreinigde bagger zo veel mogelijk naar een nuttige toepassing moet
worden gezocht conform de vereisten van het Besluit bodemkwaliteit. Toepassing
in voormalige zandwinputten is daarbij één van de mogelijkheden.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 5 van 5
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat