Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
Persberichten
Brochure NPCF steunt slachtoffer van medische fout
15 juni 2010
Jaarlijks lopen ongeveer dertigduizend patiënten onbedoeld medische
schade op tijdens een behandeling. Dit leidt in sommige gevallen tot
een tijdelijke of blijvende beperking of zelfs tot overlijden. De
brochure `Als uw behandeling anders uitpakt' die de Nederlandse
Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) vandaag presenteert, geeft het
slachtoffer een steun in de rug om direct na het ontstaan van de schade
een gesprek aan te gaan met de betrokken zorgverlener.
De brochure vertelt patiënten dat zij direct na het gebeurde een open
en eerlijk gesprek mogen verwachten met de betrokken zorgverleners.
Slachtoffers van medische fouten lijden naast de opgelopen schade vaak
nog het meest onder het gebrek aan openheid en het uitblijven van
excuses. Verontschuldigingen blijven vaak uit omdat zorgverleners ten
onrechte denken dat ze niet mogen toegeven dat er iets fout is gegaan.
Voor het geschade vertrouwen in de zorg en een goede verwerking van het
incident is het van groot belang dat er zo snel mogelijk een open en
eerlijk gesprek plaatsvindt. In de brochure krijgt de patiënt
praktische tips hoe hij zo'n gesprek kan voorbereiden en voeren.
Tegelijkertijd doet de brochure een beroep op de zorgverlener en de
organisatie om meteen openheid van zaken te geven. Verder informeert de
brochure hoe de patiënt inzage kan vragen in het medisch dossier en hoe
hij voor ogen dient te houden wat hij wil bereiken. Tot slot informeert
de brochure over de te nemen stappen als het gesprek met de
zorgverlener niet tot het gewenste resultaat heeft geleid.
"Als patiënt in het ziekenhuis bevind je je in een kwetsbare en
afhankelijke situatie. Je vertrouwt erop dat alles uit de kast wordt
gehaald om je beter te maken. Als blijkt dat een behandeling als gevolg
van gemaakte fouten niet goed uitpakt, dan wordt die kwetsbaarheid
pijnlijk duidelijk", zegt Marjolein de Booys, manager bij de NPCF. "Het
is dan van cruciaal belang dat je weet wat er precies gebeurd is en wat
men gaat doen om de schade te herstellen. De brochure biedt houvast aan
de patiënt en zijn naasten, en kan ook gebruikt worden door
ziekenhuizen om een protocol op te stellen voor deze situaties. Wij
hopen dat de brochure in alle ziekenhuizen wordt verstrekt aan
patiënten direct nadat ze betrokken zijn bij een incident met mogelijk
medische schade.".
De NPCF presenteert de brochure in de week dat de Gedragscode Openheid
Medische Aansprakelijkheid wordt overhandigd aan minister van Justitie
Hirsch Ballin. "Toen we de brochure aan het ontwikkelen waren werden we
gevraagd om mee te denken met de Gedragscode. Als NPCF hebben wij ons
er met name voor ingespannen dat in deze code ook de fase voorafgaand
aan de medische aansprakelijkheid zou worden vastgelegd", zegt
Marjolein de Booys. "Juist de onzekerheid en onduidelijkheid die de
patiënt in deze fase ervaart, leiden tot frustratie en boosheid. Die
kun je eenvoudig voorkomen door openheid te geven, te erkennen dat er
iets mis is gegaan en alles in het werk te stellen om mogelijke schade
te herstellen.