Universiteit Leiden

Manon Gosselink heeft de X-factor

Manon Gosselink heeft de lustrumcompetitie Onderwijs = Theater gewonnen en heeft daarmee officieel de onderwijs-X-factor. Ze heeft alles gewonnen wat er in Leids universitair onderwijsland te winnen valt: de facultaire onderwijsprijs, de universitaire onderwijsprijs en nu de lustrumonderwijsprijs.
Gosselink won op haar vermogen tot verbeelding.

Gosselink won op haar vermogen tot verbeelding.

Oranje

Het waren mooie uren in het LAK-theater. Net daarvoor hadden de liefhebbers van voetbal op een groot scherm naar de openingswedstrijd van het Nederlands elftal tegen Denemarken kunnen kijken. Vandaar dat in de zaal enkele in oranje gehulde studenten aanwezig waren.

Tien minuten

De zes beste docenten van de Universiteit Leiden toonden hun kunnen in een college van tien minuten. Verbazingwekkend hoeveel informatie nog kan worden overgebracht in die luttele tijd. Het ging over de opgraving in Oegstgeest (Jasper de Bruin, Archeologie), het nut van cameraâs in de openbare ruimte (Patrick van Calster, Criminologie), de overdracht van informatie in het kader van leren (Isabel Raemdonck, Onderwijskunde), de positie van Oost-Aziatische landen ten opzichte van de NATO (Lindsay Black, Talen en culturen van Japan, China en Korea), de ins and outs van een psychose (Manon Gosselink, Psychiatrie) en de lange draden van ons dna (Mathieu Noteborn, Life Science & Technology).

Een per faculteit

Het gezelschap bestond uit de shortlist van de LSR-prijs die tijdens de diesviering werd uitgereikt, dus ook al aan Manon Gosselink, aangevuld met Van Calster uit de long list, zodat elke faculteit een vertegenwoordiger in het concours had.

Niet opgeleid

Ter inleiding en tussendoor voerde het duo Act op maat enkele vermakelijke en herkenbare cabareteske stukjes op, moderator Jan Anthonie Bruijn praatte de middag aan elkaar. Hij merkte op dat vrijwel geen enkele docent aan een universiteit is opgeleid om onderwijs te geven, en dat al 435 jaar lang. Hij vergat hier even de Basiskwalificatie Onderwijs, waarmee de Universiteit Leiden een onderwijsstandaard heeft vastgesteld. Ook constateerde Bruijn dat er zich geen enkele hoogleraar in het selecte gezelschap van finalisten bevond. Dat kan komen doordat onderzoek doorslaggevend is bij de aanstelling van hoogleraren, maar dan nog zijn er begenadigde docenten bij. Toeval speelde hier wellicht een rol. Net als bij het feit dat het finalistengezelschap twee Belgen telde: Raemdonck en Van Calster. Het internationale aspect werd nog eens extra onderstreept door de Brit Black die zijn college in het Engels hield.
Het duo Act op maat in een scene over een goede docent die niet meer kan slapen door de nieuwste eisen die aan zijn onderwijs worden gesteld.

Het duo Act op maat in een scene over een goede docent die niet meer kan slapen door de nieuwste eisen die aan zijn onderwijs worden gesteld.

Onzekere techniek

Act op maat had net de slecht voorbereide docent ten tonele gevoerd bij wie alle apparatuur het liet afweten, Van Calster overkwam het in deze finale echt: het geluid wilde het niet doen, terwijl dat essentieel was in zijn college. En dat terwijl de techniek â immer onzeker â juist goed was voorbereid.

Beeldend vermogen

Gosselinks stem is niet haar sterkste kant, het is haar beeldend vermogen. De docent psychiatrie legde de zaal uit wat een psychose is: een overload in de overdracht van informatie in de hersencellen. Hierdoor kunnen hallucinaties ontstaan (dingen en mensen zien/horen die er niet zijn) en wanen. Wat begint als een rode vlek op een kledingstuk, kan leiden tot het betekenis toekennen aan rode objecten. Zelfs Obama met een rode stropdas om is een signaal: hij geeft daarmee aan een boodschap te hebben voor de psychotische persoon. En als het proces van overprikkeling eenmaal in dat stadium is beland, is het niet meer met rationele argumenten te stoppen; alleen medicatie helpt nog. Gosselink kroop in de huid van de psychotische persoon en maakte zo inzichtelijk hoe het psychotische proces verloopt. Het beeldscherm gebruikte ze om te laten zien wat er in de hersens gebeurt. Een psychose is een overprikkeling van de hersencellen.

Een psychose is een overprikkeling van de hersencellen.

Criteria

De jury, bestaande uit Geert ten Dam, vice-voorzitter van de Onderwijsraad, excellent natuurkundestudent Robin de Lange en Arno van Riet, dramadocent aan de Pabo Thomas More, onderdeel van de Hogeschool Leiden, becommentarieerde de docenten. Impliciet kwamen hun criteria naar voren: onderwijs = theater maar er moet wel een balans zijn tussen inhoud en vorm, interactie met de studenten is belangrijk, variatie in de presentatie evenzeer: gebruik, naast stem, van beeld en geluid. Opvallend was dat er veel werd opgemerkt over de stemmen van de docenten, terwijl juist dat aspect van de presentatie maar beperkt te beïnvloeden is.

Stemkastjes

Het publiek oordeelde uiteindelijk â net als in de finale X-factor-shows op tv. Dat gebeurde met behulp van een individueel stemkastje, dat een kruising bleek tussen een mobiele telefoon en een afstandsbediening. Gosselink won royaal. Ze kreeg van rector magnificus Paul van der Heijden een cheque van 5000 euro, te besteden aan onderwijs. Zijn aanwezigheid bij Onderwijs = theater benadrukte het belang dat de Universiteit Leiden aan goed onderwijs hecht.

(15 juni 2010/CH)
Het voltallige gezelschap kijkt naar de uitslag.

Het voltallige gezelschap kijkt naar de uitslag.