Commissie Gelijke Behandeling

Over quota voor meer vrouwen aan de top

15-06-2010

De afgelopen tijd is er weer veel te doen over quota om meer vrouwen in de top van het bedrijfsleven en de overheid te krijgen. Vrouwen zijn daar onmiskenbaar zwaar ondervertegenwoordigd. Maar is het exclusief openstellen van functies voor bepaalde groepen wel een oplossing? Is het wettelijk wel toegestaan bijvoorbeeld? Lees hier waarom quota op gespannen voet staan met Nederlandse en Europese rechtsspraak en welke vormen van voorkeursbehandeling zijn geoorloofd.

Streefcijfers en quota
Wat is toegestaan is het vaststellen van streefcijfers, die een inspanningsverplichting uitdrukken. Het exclusief openstellen van functies voor bijvoorbeeld vrouwen (quoterings- of reserveringsbeleid) als middel om gestelde streefcijfers te halen, is echter niet toegestaan. Oók niet in functies waar zij sterk zijn ondervertegenwoordigd. Dit is in strijd met de nationale gelijkebehandelingsrechtsspraak en met de jurisprudentie van het Europese Hof van Justitie (m.n. het Kalanke-arrest). Een dergelijk beleid voldoet niet aan de zogeheten zorgvuldigheidseis, die een open sollicitatieprocedure vereist waarvan niemand op voorhand is uitgesloten (bijvoorbeeld wegens zijn geslacht of ras) en die een beoordeling van de individuele kwaliteiten van de sollicitanten eist. Een functie exclusief voor vrouwen reserveren, is hiermee in strijd en dus niet toegestaan.

Hetzelfde geldt voor een quoterings- of reserveringsbeleid voor allochtonen in situaties waarin zij sterk zijn ondervertegenwoordigd. Hoewel de jurisprudentie over een quoteringsbeleid voor allochtonen minder is uitgekristalliseerd dan voor vrouwen, zijn quota voor deze groep eveneens ongewenst, om dezelfde redenen als voor vrouwen. De Commissie Gelijke Behandeling, die toeziet op naleving van de wetgeving inzake gelijke behandeling, sluit voor de beoordeling van vragen of klachten over quota voor allochtonen (of andere groepen) zoveel mogelijk aan bij de strenge toets die dient te worden gehanteerd bij voorkeursbehandeling voor vrouwen.

Voorkeursbeleid
Voorkeursbehandeling is een in de wet expliciet toegestane uitzondering op het beginsel van gelijke behandeling, die inbreuk maakt op de rechten van anderen en daarom een goede rechtvaardiging behoeft.

Het gebruik van voorkeursbehandeling staat de wet toe voor slechts één doel: opheffing dan wel vermindering van (structurele) maatschappelijke achterstand. Ergo: het hanteren van een voorkeursbeleid louter om een meer `diverse' organisatie te worden, is niet
toegestaan. Hetzelfde geldt voor het bereiken van een meer evenredige vertegenwoordiging van mannen en vrouwen zonder meer. Uit de aard van het doel volgt dat voorkeursbehandeling uitsluitend is toegestaan als maatregel van tijdelijke aard, alsook dat het beleid een voortdurende evaluatie behoeft om na te gaan of de achterstand reeds opgeheven dan wel sterk verminderd is. In dat geval moet het beleid worden beëindigd.

Een voorkeursbeleid is uitsluitend toegestaan voor groepen die in een positie van structurele achterstand verkeren, d.w.z. voor vrouwen, allochtonen en mensen met een handicap of chronische ziekte.

Criteria voor voorkeursbeleid
Meer specifiek, gelden de volgende vier criteria voor toepassing van voorkeursbehandeling voor vrouwen, etnische groepen en mensen met een handicap of chronische ziekte:


1. de eis van aantoonbare achterstand. Voorkeursbehandeling is alleen acceptabel als er sprake is van een achterstand. De achterstand die dient te worden aangetoond, gerelateerd aan het relevante beschikbare aanbod in de desbetreffende regio.

2. het evenredigheidsvereiste. Het onderscheid dat wordt gemaakt met de maatregel, dient in redelijke verhouding te staan tot het doel. Dit houdt in dat de voorkeursmaatregel moet kunnen worden gerechtvaardigd door de mate van achterstand.

3. de zorgvuldigheidseis. Dit houdt in dat een objectieve beoordeling van alle kandidaten plaats vindt, waarbij rekening wordt gehouden met de mate waarin ieder van de kandidaten aan de functie-eisenvoldoet. Benoeming van een kandidaat uit de voorkeursgroep kan alleen plaatsvinden bij gelijke geschiktheid van de kandidaat.
4. de kenbaarheidseis. Deze houdt in dat bij de aanbieding van de functie duidelijk moet worden vermeld dat sprake is van een voorkeursbeleid, en dat duidelijk is dat de vacature open is voor alle potentiële kandidaten.

Lees ook het artikel Voorkeursbehandeling niet in strijd met de wet, quota wél dat 17 maart 2009 in de Volkskrant is gepubliceerd. Bijlage
090313 vkb ingezonden art VK.pdf