Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
Amsterdamse kleuters en hun ouders leren nieuwe woorden
15-06-2010
Op twee scholen in de Amsterdamse aandachtswijk Nieuw-West werken
kinderen én hun ouders aan hun woordenschat en taalontwikkeling.
Tijdens zijn wijkbezoek aan Nieuw-West op 26 mei 2010 overhandigde
minister van Middelkoop van WWI de lespakketten aan de
schooldirecteuren. Froukje Mulder van het Instituut voor Taalonderzoek
en Taalonderwijs Anderstaligen: "Je kunt je niet redden als je de
woorden niet kent."
Eén op de vijf kleuters uit aandachtswijken begint met een
taalachterstand aan de basisschool. Het Instituut Taalonderzoek en
Taalonderwijs Anderstaligen (ITTA) van de Universiteit van Amsterdam
ontwikkelde daarom de Basiswoordenlijst Amsterdamse Kleuters. Deze
lijst bestaat uit 1000 woorden voor groep 1 met 500 uitbreidingswoorden
en 1000 woorden voor groep 2 met 500 uitbreidingswoorden. Aan het einde
van groep 2 moeten alle kinderen ten minste 2000 maar liefst alle 3000
woorden kennen.
Lespakketten
Vanaf het schooljaar 2010-2011 kunnen de ouders van peuters en kleuters
op school lessen volgen om die woorden te leren en te gaan gebruiken.
Bijvoorbeeld bij het voorlezen en bij oefeningen en spelletjes die ze
met hun kinderen thuis kunnen doen. Twee scholen in Nieuw-West doen aan
deze pilot mee, de brede school 't Koggeschip en de basisschool Goeman
Borgesius. Tijdens zijn wijkbezoek aan Nieuw-West op 26 mei 2010
overhandigde minister Van Middelkoop de lespakketten aan de
schooldirecteuren. Deze pakketten worden in de kleuterklas, in de
oudercursus en thuis gebruikt. Ze bevatten boekjes en een cd met de
woorden, versjes, liedjes en verhaaltjes, waarmee de ouders en hun
kinderen kunnen oefenen.
Inburgering
Door aan de lessen deel te nemen, werken de ouders aan vier van de elf
`cruciale praktijksituaties' van het inburgeringsexamen. Daarmee kunnen
ze al een deel van het portfolio voor het profiel OGO (opvoeding,
gezondheid en onderwijs) vullen. Froukje Mulder van het ITTA: `Het
belangrijkste is dat ouders de taalvaardigheid en de woordenschat
verwerven die ze nodig hebben om te functioneren in cruciale
praktijksituaties, zoals `contact met de basisschool' en `lezen en
spelen'. Je kunt je niet redden als je de woorden niet kent. De
oudercursus is een passende opstap naar een inburgeringscursus."
Draaiboek
"De ouders leren niet alleen hoe ze met hun kinderen aan de slag
kunnen, maar ook hoe ze met een leerkracht over hun kind kunnen
praten", aldus Mulder. "Voor analfabete ouders is er in de oudercursus
aandacht voor alfabetisering." Wanneer krijgt de pilot een vervolg?
Mulder: "In de tweede helft van het nieuwe schooljaar trekken we er
vier of vijf Amsterdamse scholen bij. We beschrijven de lessen voor
degenen die de oudercursus gaan geven, zodat ze een draaiboek hebben
waar ze verder mee kunnen. De brancheorganisatie voor het primair
onderwijs, de PO raad, zal het project bekendheid geven onder
schoolbesturen en scholen en wil het initiatief bij andere gemeenten
herhalen. Hiermee begint de PO-raad al in 2010.