Externe incassosector handhaaft sterk profiel en effectiviteit
AMSTERDAM, June 14, 2010/PRNewswire/ --
- Meer dan de helft van de Nederlandse bedrijven maakt gebruik van
externe incassobureaus om het aantal achterstallige betalingen tot de laagste
in Europa te houden.
In het 'Global Collections Review'-onderzoek, uitgevoerd door Atradius
Collections, de toonaangevende specialist op het gebied van creditmanagement
en incasso's, is gekeken naar de huidige trends en praktijken op het gebied
van zakelijke incasso's. Een van de belangrijkste bevindingen van de meest
recente Global Collections Review is dat meer dan de helft (53%) van de
bedrijven die gebruik maken van externe incassobureaus, dit doen om
buitenlandse vorderingen te innen. Zij besteden deze werkzaamheden uit om hun
cashflow te verbeteren en hun liquiditeit te vergroten.
In Nederland maakt meer dan de helft (54%) van de onderzochte bedrijven
gebruik van externe incassobureaus. Dit is ruimschoots meer dan in de overige
Europese landen, waar gemiddeld ongeveer een derde hiervan gebruikmaakt.
Opvallend is dat in Nederland het aantal achterstallige binnenlandse
vorderingen waarvan de betalingsachterstand meer dan 90 dagen bedraagt,
kleiner is dan de helft van het Europese gemiddelde. Vergelijkbare resultaten
werden opgetekend ten aanzien van buitenlandse vorderingen. Dit lijkt erop te
duiden dat er een verband bestaat tussen de inschakeling van externe bureaus
en het geringe aantal betalingsachterstanden dat in Nederland is vastgesteld.
Voor het onderzoek werden ruim 1700 bedrijven in negen Europese landen,
waaronder Nederland, benaderd. Dit tweede onderzoek bouwt voort op de
bevindingen uit het eerste onderzoek, dat in januari 2010 werd gepubliceerd,
en richt zich op het gebruik van incassodiensten en het aantal dagen dat
buitenlandse en binnenlandse betalingen achterstallig zijn, alsmede de aard
van de criteria die gehanteerd zijn om een extern bureau te kiezen, en de
factoren die bedrijven ervan kunnen weerhouden hun uitstaande vorderingen
niet ter incasso over te dragen.
Succespercentage belangrijkst; prijs ondergeschikt belang
De effectiviteit van deze bureaus en hun vermogen goede resultaten te boeken
zijn de belangrijkste redenen waarom Europese bedrijven besluiten externe
bureaus in te schakelen. Bij een van de andere vragen moesten de
geïnterviewde bedrijven acht criteria in volgorde van belangrijkheid indelen.
Hierbij bleek dat 'het succespercentage' als het belangrijkst gezien werd,
terwijl 'de prijs' slechts van ondergeschikt belang was. Naast deze algemene
trends bleken er in Nederland ook nog enkele specifieke voorkeuren te
bestaan. Zo werden de criteria 'reputatie' en 'het vermogen van een bureau
een positieve relatie met de schuldenaar te onderhouden' aanmerkelijk
belangrijker gevonden dan gemiddeld genomen in de overige Europese landen.
Raymond van der Loos, managing director van Atradius Collections,
verklaart dit als volgt: "Voor veel bedrijven waren de recessie en de
behoefte aan liquiditeit belangrijke redenen om een extern incassobureau in
te schakelen. Dit is gebleken uit ons eerste onderzoek van een halfjaar
geleden. Ons nieuwe onderzoek heeft duidelijke bewijzen opgeleverd dat deze
ontwikkeling zich voortzet, en omdat deze externe bureaus voor goede
resultaten hebben gezorgd, heeft deze manier van werken nu in een aantal
landen een vlucht genomen."
Hij voegt hieraan toe: "Uit dit nieuwe onderzoek blijkt ook dat er een
aantal interessante verschillen bestaat op het gebied van gedrag en cultuur
alsmede op geografisch gebied. Deze kennis stelt ons in staat een kwalitatief
hoogwaardige lokale service te bieden in een mondiale markt. Overigens is het
onderhouden van een positieve relatie met schuldenaars voor ons nooit een
thema geweest, zoals blijkt uit de klanttevredenheidsonderzoeken die wij
regelmatig houden. Meer dan 90% van onze klanten zegt dat wij een positieve
relatie onderhouden."
Tot de vijf redenen om vorderingen niet uit handen te geven, behoort
volgens de Nederlandse bedrijven 'het gebrek aan vertrouwen in het succes van
het externe incassobureau'. Deze reden staat op plaats vier in de lijst; de
reden 'kosten' staat slechts een plaats hoger. Hieruit blijkt wel dat de
incassosector goed aangeschreven staat, zelfs bij bedrijven die geen
gebruikmaken van incassobureaus, en dat de kosten een tamelijk ondergeschikte
rol spelen bij het besluit om al dan niet met een extern incassobureau in zee
te gaan.
EINDE PERSBERICHT
Aan het 'Global Collections Review'-onderzoek werd deelgenomen door 1758
bedrijven in 9 landen, te weten: België, Denemarken, Frankrijk, Duitsland,
Groot-Brittannië, Italië, Nederland, Spanje en Zweden
De volledige Global Collections Review is te downloaden op
http://www.atradiuscollections.com
Over Atradius Collections
Atradius Collections, een businessunit van Atradius Groep, biedt efficiënte,
snelle en flexibele oplossingen voor het innen van binnenlandse en
buitenlandse zakelijke vorderingen. Met meer dan 400 medewerkers in 19
kantoren en een uitgebreid wereldwijd netwerk van incassospecialisten en
juristen werkt Atradius Collections voor meer dan 12.000 klanten, waarbij
jaarlijks gemiddeld 100.000 zaken in behandeling worden genomen. Ruim 80 jaar
ervaring in de wereldwijde creditmanagement-sector heeft Atradius Collections
de positie opgeleverd van wereldleider op het gebied van zakelijke incasso's.
Source: Atradius N.V.