ProRail
Persbericht
14-06-2010
Bouwer station Utrecht bekend
Vanmiddag gunt spoorbeheerder ProRail de opdracht voor de bouw van het
nieuwe stationsgebouw Utrecht Centraal aan aannemer Besix. De aannemer
start nog deze maand met voorbereidende werkzaamheden zoals de sloop
van de sporthal naast het station. Naar verwachting wordt in het najaar
van 2010 de eerste paal van het nieuwe stationsgebouw geslagen. Met
de opdracht is bijna 95 miljoen euro gemoeid.
De nieuwe OV-terminal Utrecht zal worden gebouwd terwijl er dagelijks
200.000 reizigers van het gebouw gebruik maken. Deze reizigers moeten
altijd veilig hun weg kunnen vinden. Daarom is een uitgebreid
faseringsplan uitgedacht dat het mogelijk maakt dat het station 24 uur
per dag in gebruik blijft. De bouw zal ongeveer 5 jaar duren.
Deelcontracten
Het stationsgebouwcontract is het grootste deelcontract van de bouw van
de nieuwe OV-terminal Utrecht. Andere deelcontracten die al zijn
gesloten, zijn de sanering van de grond aan de Jaarbeurszijde, dit werk
is reeds afgerond, en de bouw van nieuwe perronkappen op perron 3, 4 en
5. In de toekomst zullen nog contracten worden gesloten voor o.a. de
bouw van nieuwe busstations, nieuwe fietsenstallingen en het verbreden
van de perrons 1 en 2.
Stationsgebied Utrecht
De nieuwe Utrechtse OV-terminal is onderdeel van het Utrechtse
Stationsgebied dat in de komende jaren grondig wordt opgeknapt. Bij de
realisatie van de OV-terminal Utrecht werkt ProRail nauw samen met NS
en de gemeente Utrecht.
Meer informatie over de verbouwing van Utrecht Centraal:
Zie www.cu2030.nl/ovterminal of kom een kijkje nemen in het
Infocentrum Stationsgebied: Vredenburg 40, Utrecht
[s?pers.persberichten.actueel.regionaal.bouwerstationutrechtbekend&cate
gory=Regionaal]