Datum 14 juni 2010 2010Z08249
Beantwoording van Kamervragen over de keuring van mobiele
-
handbediening voor auto's
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Van Ham op 17 mei 2010 heeft
gesteld over de keuring van mobiele handbediening voor auto's.
1. Is het waar dat de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) nieuwe losse
systemen voor het aanpassen van auto's voor mensen met een handicap moet
testen alvorens deze op de Nederlandse markt worden toegelaten?1
1. De situatie is dat de RDW geen taak heeft op het gebied van toelating van losse
systemen voor het aanpassen van auto's voor mensen met een handicap. De
RDW beoordeelt structurele aanpassingen aan voertuigen, zoals beschreven in
hoofdstuk 6 van de Regeling voertuigen.
2. Kunt u toelichten waarom de RDW weigert een testsysteem voor deze
"handcontrol"-systemen te ontwikkelen, waardoor deze systemen niet
goedgekeurd kunnen worden voor de Nederlandse markt?2
2. De goedkeuring van een los systeem voor handbediening garandeert geen
veilige toepassing in praktijksituaties. De goede en veilige werking van een
inrichting voor handmatige bediening van rempedaal en gaspedaal kan alleen
worden beoordeeld in de auto waarin zo'n systeem is ingebouwd. Dit kunnen
totaal verschillende auto's zijn, van een grote bestelauto tot een Smart. De
importeur van het onderhavige systeem is zich hier ook van bewust. Hij heeft de
RDW gevraagd om een principegoedkeuring voor een relatief eenvoudig aan te
brengen en los te nemen systeem, waarna voor auto's waarin dit systeem kan
worden aangebracht een beperkte keuring zou volstaan.
1 Briefrapport kenmerk TNO-034-DTM-2009-04001 van TNO Bouw en Ondergrond aan
Verschoor Holding B.V., d.d. 27 oktober 2009
2 Brief van RDW aan dhr Verschoor inzake Mobiele autoaanpassing, kenmerk V12009/1323
d.d. 14 juli 2009
a
agina 1 van 3
P
De procedure voor de aanpassing van een voertuig aan de handicap van de
Datum
bestuurder is thans als volgt. Nadat het CBR heeft vastgesteld dat iemand met
een lichamelijke handicap alleen met een aan zijn handicap aangepast voertuig Ons kenmerk
veilig aan het verkeer kan deelnemen, wordt hiervan een aantekening op het VENW/DGMO-2010/5738
rijbewijs gemaakt. Het aangepaste voertuig krijgt een code op het
kentekenbewijs. Handhavers kunnen uit de combinatie van de aantekening op het
rijbewijs en de code op het kentekenbewijs afleiden dat de gehandicapte
chauffeur met dat aangepaste voertuig op een veilige manier aan het verkeer kan
deelnemen.
Het aanbrengen van wijzigingen aan de constructie van voertuigen, zoals het
aanpassen van de bediening van het remsysteem of de stuurinrichting aan
gebruik door gehandicapte bestuurders, is geregeld in hoofdstuk 6 van de
Regeling voertuigen. De aanpassing pleegt te gebeuren door gespecialiseerde
bedrijven die een erkenning Goedkeuring Wijziging Constructie hebben.
Aangepaste auto's worden steekproefsgewijs door de RDW gekeurd.
Het voordeel van een uitneembaar systeem is dat men één systeem kan
gebruiken op meerdere auto's. Dat is tevens het nadeel. Ook als voor een mobiel
systeem toelatingseisen zijn geformuleerd (en zoals uit de bij de vragen gevoegde
brief van de RDW aan de importeur blijkt, wil de RDW daar in beginsel wel aan
meewerken), bestaat geen zekerheid dat de voorziening in ieder merk of type
auto naar behoren functioneert. Ook als een uitneembaar systeem in een
laboratoriumsituatie goed functioneert en bij een test in één of meer specifieke
auto's een controleerbaar veilig resultaat oplevert, bestaat er geen garantie dat
het systeem, nadat het door de eigenaar in een andere auto is gebruikt en daarna
is teruggeplaatst, op precies dezelfde wijze gemonteerd is als toen het voertuig
ter keuring werd aangeboden. Het systeem wordt met klittenbanden e.d. aan de
stuurkolom bevestigd. Daar kan bij iedere volgende montage gemakkelijk iets
mee mis gaan. Anders dan bij een structurele aanpassing met een daarmee
overeenkomende code op het kentekenbewijs, is bij een mobiel systeem door
handhavers nauwelijks te controleren of sprake is van een veilig bedienbare auto.
Het aanpassen van de regelgeving om gebruik van mobiele systemen mogelijk te
maken zal hun taak dan ook compliceren.
Samenvattend: een dergelijk systeem heeft voor de gebruiker zeker voordelen,
maar er ontstaat bij ondeugdelijke montage door de gebruiker een potentieel
groot veiligheidsrisico. Bovendien is de handhaving lastig. Ik zal daarom
eventuele verdere stappen in de ontwikkeling nauwgezet volgen.
agina 2 van 3
P
3. Wat gaat u doen om ervoor te zorgen dat innovaties, die maatschappelijke
Datum
participatie van mensen met een handicap vereenvoudigen, niet onnodig worden
tegengewerkt door het ontbreken van een goedkeuringssysteem? Ons kenmerk
VENW/DGMO-2010/5738
3. In algemene zin wil ik graag de introductie van maatschappelijk nuttige
innovaties mogelijk maken, eventueel door middel van een goedkeuringssysteem.
Uit mijn antwoord op vraag 2 blijkt dat in dit geval een goedkeuringssysteem
geen waarborg is voor de veilige toepassing van de voorziening. Cruciaal is de
zekerheid dat de bestuurder essentiële functies van zijn auto op een
controleerbaar veilige manier kan bedienen. Voorop staat wat mij betreft namelijk
de veiligheid van de gehandicapte bestuurder, van de andere inzittenden van zijn
voertuig en van de overige verkeersdeelnemers.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 3 van 3
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat